Skip to main content

TAKTIK BALIK ASRAMA SECARA HALAL : GOSOK DAHI SAMPAI PANAS

Gambar hiasan semata-mata


Hari Sabtu lepas ketika kelas tambahan pagi, aku ditugaskan di kelas tingkatan 1 Warsy. Pelajar tingkatan 1 baru saja datang dan sudah hampir seminggu berada di sekolah dan juga asrama.

Aku tengok ramai yang nampak gembira dan ada juga yang berwajah sayu. Mungkin teringatkan mak ayah di rumah. Ataupun teringat handphone yang ditinggalkan oleh mereka. Habis segala game tidak dikemaskini.

Itulah cabarannya. Cabaran semasa zaman kita di bangku tingkatan 1 dengan zaman pelajar tingkatan 1 di tahun 2021. Ada halangan. Ada cabaran biarpun bentuknya berbeza-beza. Emosi yang kental saja dapat mengharunginya.

Kelas hampir tamat dalam 15 minit lagi. Aku mencapai buku kedatangan dan mula memanggil nama setiap pelajar yang tertera di dalam buku tersebut.

Tiap kali aku menyebut nama pelajar, aku akan perhatikan wajah pelajar tersebut. Bukan untuk membaca air muka mereka sama ada mereka ini sedang teringatkan mak ayah di rumah atau teringatkan Mobile Legend mahupun PUBG yang ditinggalkan di rumah. Aku perhatikan kerana aku masih tidak kenal siapa empunya nama beserta wajah mereka.

Ramai juga yang tidak hadir. Kata mereka disebabkan demam dan selsema, jadi ramai yang pulang ke rumah. Biasalah pelajar tingkatan 1 awal-awal masuk ke asrama, yang tidak sakit, akan jadi sakit serta merta bila mereka tekad mahu pulang ke rumah.

Pernah ada tahun sebelum ini, pelajar tersebut sekarang sudah berada di tingkatan 4. Emaknya seorang doktor pakar di hospital kerajaan di Kota Bharu. Selalu saja maknya menelefon aku yang ketika itu warden bertanya tentang anaknya yang mengadu sakit dada. Dia minta aku tengokkan macam mana keadaan anaknya.

Aku pergi tengok. Muka dia memang betul-betul nampak macam seperti menahan sakit yang sangat pedih. Tangannya memegang dada seperti dalam drama bila orang tua sakit diserang sakit jantung. Keningnya berkerut, matanya terpejam rapat, tangannya memegang dada, posisi tubuhnya sedikit berbongkak sambil mengerang kesakitan.

Aku fikir memang pelajar ni betul-betul sakit. Aku memaklumkan kepada maknya yang anaknya memang betul-betul sakit dada. Kemudian mak dia cakap dia nak datang ambil anaknya untuk dibawa ke hospital dan berjumpa dengan doktor pakar.

Selepas berjumpa dengan doktor pakar, selang 2 3 hari, anaknya diserang sakit dada lagi. Situasi yang sama. Watak yang sama, gerak gaya dan postur badan juga sama. Semua sama seperti kejadian sebelum ini. Maknya menelefon aku dan bertanya keadaan anaknya. Jawapan aku juga sama seperti sebelum ini dan jawapan mak dia juga sama untuk bawa anaknya ke hospital.

Kemudian, aku bertanya kepada mak pelajar tersebut apa kata doktor. Jawapan mak dia memang mengejutkan aku. Doktor cakap tidak ada apa-apa masalah fizikal yang menimpa dada anaknya. Hatta doktor pakar pun tidak ketemu jawapan kepada sakit anaknya itu.

Kesudahannya, anaknya setiap minggu akan balik ke rumah. Bila balik rumah, automatik sakit dada tadi akan hilang. Jadi, penyakit apa yang sebenarnya menimpa anaknya? Mak seorang doktor pakar, dibawa berjumpa doktor pakar, tapi yang dapat cumalah surat MC!

Berbalik kepada kelas 1 Warsy. Aku memanggil nama pelajar, "Hanif."

"Hanif balik cikgu," pelajar di barisan hadapan aku menjawab sambil mukanya menoleh ke meja yang kosong. Fikir aku meja tersebut adalah meja Hanif.

"Kenapa dia balik?" Aku bertanya untuk kepastian.

"Dia balik sebab demam ustaz. Tapi dia tak demam pun sebenarnya," pelajar tadi memberi jawapan.

"Kalau tak demam kenapa dia boleh balik?" Aku cuba menyoal dia kembali. Mungkin ada rahsia yang disimpan dan sedia untuk dihebahkan kepada ustaznya.

"Dia buat-buat demam ustaz. Dia gosok dahi dia dengan tapak tangan sampai panas, kemudian dia pergi scan suhu. Dapat suhu 37.5 Celcius, terus dia dapat balik. Mana aci macam tu ustaz," bersungguh-sungguh pelajar tadi bercerita.

Itu taktik baru pelajar sekarang. Sungguh bijak dan sungguh cerdik. Menggosok tapak tangan di dahi supaya menghasilkan haba di dahi dan meningkat suhu di dahi. Kemudian, dahinya tadi discan dengan alat pengimbas suhu yang sekarang ini menggunakan teknologi infrared.

Letak saja dahi di alat pengimbas, akan tertera bacaan suhu anggota badan ketika itu.

"Warden tak tahu ke?" aku bertanya lagi.

"Warden tak tahu ustaz. Sebab tu la dia boleh balik." Kali ini rakannya yang disebelah pula menjawab.

"Habis tu, bagitahu la warden kalau tak puas hati," giliran aku menenangkan mereka yang tidak puas hati dengan tindakan pelajar bernama Hanif tadi.

"Kami nak belajar ustaz." mereka menjawab.

Pandai pula jawapan mereka.

"Jadi, kalau nak belajar, tak perlu dengki la. Dia balik, dia menipu dia dah rugi dekat situ. Yang pertama rugi sebab menipu ustaz. Ingat, dapat apa kalau menipu? Yang kedua, dia rugi sebab tak dapat belajar. Kita yang dekat sini, tak perlu nak dengki sangat dengan dia. Dia balik bukan dapat apa pun. Kan?" Sedikit panjang jawapan aku.

"Ya. Betul juga tu ustaz." mereka menjawab. Nampak mereka sudah boleh terima dan membuang jauh-jauh rasa dengki mereka tadi.


Comments

Popular posts from this blog

LATA KAHSMIR DI JELI : TEMPAT WAJIB SINGGAH DI KELANTAN

  Acah-acah model Bollywood Tempat ini dikenali dengan Lata Kashmir yang terletak di Jeli. Cari saja di google maps, ‘Kashmir Jeli’. Google maps akan tunjukkan jalan betul-betul sampai di sini. Di sini adalah kawasan kampung dan akan nampak suasana kampung bila saja masuk simpang Batu Melintang. Lagi cantik kalau arusnya laju Pernah viral kerana tempatnya cantik dengan hamparan rumput menghijau. Kawasan ini pernah viral di instafamous dan juga page-page Facebook yang mengatakan tempat ini cantik menghijau. Tapi, untuk tidak menghampakan korang dan bukannya indah khabar dari rupa, awal lagi aku pesan yang tempat ini akan cantik bila rumputnya baru saja dipotong.  Korang jangan ingat yang rumput ini tumbuh dan tidak panjang-panjang. Nanti bila korang sampai ketika rumput panjang, jangan nak mengeluh. Kalau tak nak kecewa, sila bawa siap-siap mesin rumput di dalam bonet kereta.  Tempat di sana adalah yang tempat larangan dan sudah dipagar Tempat ini adalah kawasan kepunyaan TNB. Bila samp

HIKING BUKIT SALOR : VIEW MENAWAN, AWAN KARPET BERGULUNG-GULUNG

View di puncak Bukit Salor yang tidak mengecewakan Bagi sesiapa yang ingin hiking secara santai-santai, sambil jalan boleh sepak daun, Bukit Salor mungkin boleh dimasukkan dalam senarai. Pemandangannya sangat cantik. Kalau ada rezeki, viewnya nanti ada awan karpet dan dalam tebalnya awan karpet, boleh nampak Gunung Reng yang semacam berusaha untuk menampakkan dirinya. Rezeki dapat parking di starting point Sejak beberapa bulan yang lalu, tempat hiking sudah menjadi viral dan sudah menjadi kegilaan rakyat Malaysia. Tengok sahaja di Kelantan, Bukit Panau yang dulu sunyi dari pengunjung, kini siap dengan ada payung dan gerai seperti pasar tani. Semuanya gara-gara PKP yang berpunca dari COVID-19. Manusia jadi murung bila lama berkurung, dan bila saja diberi kelonggaran untuk bergerak, tempat-tempat sebegini menjadi tumpuan untuk melepaskan kemurungan kerana berkurung. Trek yang bersimen sehingga ke menara telekomunikasi Bukit Salor pun sama. Kini sudah menjadi tumpuan ramai manusia, lebih-

Selamat Tahun Baru 2014

Entry pertama untuk tahun 2014. Tahun baru tidak ada makna buat student yang berkesedudukan dengan final exam pada 1 January. Tarikh satu January tidak penting. Apa yang penting adalah menghitung tarikh untuk last paper. Setiap malam dan setiap hari menghitung detik last paper. Stress menghambat.  Memaksa otak untuk berpenat lelah. Memerah otak, mengembangkan kapasiti simpanan dan bersiap sedia untuk dimuntahkan pada esok hari. Kekadang bila fikir pasal study, akan ada satu perasaan yang menghasut jiwa untuk merasakan yang alam study ni penuh dengan tekanan. Berasa yang alam study ni satu alam yang penuh dengan stress dan ingin cepat - cepat masuk ke alam pekerjaan. Sedangkan dalam masa yang sama, orang - orang yang berada dalam alam pekerjaan merasakan yang mereka merasa indah dan seronok bila berada dalam alam pengajian. sama ada alam persekolahan mahupun alam universiti. Nampak di situ? Manusia tak pernah merasa bersyukur. Tak pernah merasa cukup. Haha. Bagi student yang ci