Skip to main content

PENGALAMAN TRAFIK JAMMED AIDILFITRI 2022

Sesungguhnya mengharungi jammed ketika musim perayaan itu adalah sesuatu yang benar dan ini adalah pengalaman pertama aku setelah 30 tahun bernafas di muka bumi ini.

Setelah hampir seminggu menyambut Hari Raya Aidilfitri 1443H atau tahun 2022 masihi, maka pada hari raya keenam aku telah mengambil keputusan untuk bermusafir ke Muadzam Shah, Pahang menghantar isteri dan anak. Kemudian, keesokan harinya, aku akan bertolak dari Muadzam Shah ke Sungai Siput, Perak.

Satu perjalanan yang jauh dan sememangnya perlu kepada perancangan dan disiplin masa yang tinggi. Lebih-lebih lagi bila perlu mengharungi jammed. Dan lebih-lebih lagi jika ada anak kecil turut ada bersama di dalam kereta.

Dari Kota Bharu, aku bertolak pada jam 9.45 pagi. Awalnya perjalanan sungguh lancar melainkan hampir 3 stesen minyak aku singgah kehabisan petrol ron 95. Akhirnya aku nekad untuk mengisi minyak ron 97. Nasib baik ketika itu minyak sudah hampir full, kira-kira dalam 2 bar sahaja untuk full. Itupun RM 60 juga. Kaya taukey minyak. Entah-entah stok minyak ron 97 stok yang tahun lepas punya.

Berpandukan google maps, aku meneruskan perjalanan. Perjalanan sungguh lancar biarpun banyak kereta di atas jalan raya. Dari Kota Bharu, Ketereh, Melor, Pasir Puteh dan Jerteh. Tiba di Pasir Puteh, sudah nampak bibit-bibit kereta mahu sangkut. Maps kemudian membawa aku mengikut jalan Jelor dan akhirnya tembus di bandar Pasir Puteh.

Lepas saja Pasir Puteh, masuk lorong masjid kayu di Jerteh, trafik mula jammed. Sudah. Memang tak boleh nak lari daripada jammed di atas jambatan sebelum bandar Jerteh. Kali ini, menjadi 2 lorong menghala ke Jerteh dan dari Jerteh nak ke Pasir Puteh cuma satu lorong. Alternatif yang baik dari pihak polis dengan menyusun kon sepanjang laluan di atas jambatan supaya kenderaan dapat berbaris dengan tersusun.

Lepas saja jambatan dan bandar Jerteh, aku terus mencari lorong-lorong kecil dengan masuk ke kawasan kampung untuk mengelakkan dari bersesak di jalan utama Jerteh menghala ke Jabi. Paparan google maps menunjukkan satu kesesakan yang tinggi dengan garisan merah pada jalan raya sepanjang Jerteh hingga ke Jabi.

Bila pusing-pusing jalan kampung, aliran trafik sangat lancar dan akhirnya aku membuat keputusan untuk ke LPT menerusi jalan pantai disebabkan paparan pada google maps menunjukkan jalan Setiu, Permaisuri juga sudah mula sesak. 90 peratus boleh katakan yang aku percaya pada paparan yang dipaparkan oleh google maps. Dan pada awalnya, jalan pantai iaitu Penarik ke Batu Rakit amat lancar dan cuma ada beberapa garis putih yang berwarna oren sebagai petunjuk jalan sederhana sesak.

Rupa-rupanya, bukan aku seorang sahaja yang menggunakan google maps. Ternyata jalan Penarik menuju Batu Rakit juga sesak. Dari warna oren telah bertukar menjadi merah. Sesak di bulatan untuk menuju ke Permaisuri dan kemudiannya sesak di bulatan di Wakaf Tengah. Aku terus saja mengikut google maps supaya mengikut jalan Kuala Nerus.

Aku melalui Pusat Agama Kuala Nerus dekat sebuah bulatan. Sungguh indah kawasan dan suasana di situ. Ini adalah kali pertama aku melaluinya. Lepas sahaja bulatan tersebut, aku sudah hampir untuk memasuki Lebuh Raya Pantai Timur atau masyhur dengan nama LPT. Sekitar jam 2.30 petang, aku melepasi tol Kuala Terengganu untuk meneruskan perjalanan menghala ke Gambang. Sasaran aku adalah untuk susur keluar di Gambang dan seterusnya mengambil jalan menghala ke Segamat.

Masuk sahaja LPT, trafik sangat lancar. Pada mulanya aku berhajat untuk stay di line kiri sahaja dengan kelajuan mungkin dalam 100-110 km/j. Namun ianya tidak menjadi kenyataan. Kereta di line kiri nampaknya lebih perlahan dari jangkaan aku. Terus sahaja aku memilih line kanan dengan kelajuan mencecah 120-150 km/j. 

Sepanjang perjalanan, banyak sahaja RnR tetapi terlalu ramai manusia yang berhenti menyebabkan hasrat aku untuk melepaskan hajat terbantut. Tambah pula anak kecil ketika itu sedang nyenyak tidur di pangkuan ibunya. Sudah berkali ibunya berpesan kepada aku supaya berhenti di RnR untuk menyalin pampers. Tapi, sampai sahaja di setiap RnR, banyak sangat kereta sehingga beratur di bahu jalan utama lebuh raya. Terus sahaja perjalanan sehingga terpaksa berhenti di RnR Kuantan. Masih berbaki 30 KM untuk susur keluar ke Gambang. 

Di RnR Kuantan, tiba masanya untuk melepaskan segala hajat. Anak kecil juga sudah bangun dan aku terpaksa mendukungknya untuk masuk melepaskan hajat bersama. Ini kerana aku sudah tidak mampu untuk menahan dan bersabar dengan menunggu ibunya yang terlebih dahulu masuk ke tandas. Nasib baik anak kecil ini senyap sahaja di dalam tandas. Bila aku buka pintu tandas untuk keluar, sudah panjang manusia-manusia keturunan Adam a.s beratur menunggu giliran.

Hampir pukul 5 aku susur keluar di exit Gambang. Meneruskan perjalanan ke Muadzam Shah. Sepanjang perjalanan ke Muadzam Shah juga lancar kecuali di simpang untuk ke Chini/Pekan. Dekat sini, trafik perlahan hampir 20 minit disebabkan lampu isyarat di simpang ini sengaja ditukar kepada mood berjaga. Cuma lampu berwarna kuning yang berkelip-kelip tanda amaran kepada pengguna jalan raya untuk peka dengan kenderaan dari mana-mana arah. Sekiranya selamat, boleh meneruskan perjalanan. Sekiranya perlu, berikan laluan kepada kenderaan lain untuk meneruskan perjalanan. 

Akhirnya, pukul 6.15 petang, aku sampai di hadapan rumah di Muadzam Shah. Kali ini adalah satu rekod yang paling lama untuk sampai ke Muadzam Shah. Rekod sebelum ini cuma selama 7 jam dengan melalui jalan yang tidak ada tol. Itu semua pengalaman dan diselitkan di sini untuk tatapan aku di kemudian hari.

Comments

Popular posts from this blog

LATA KAHSMIR DI JELI : TEMPAT WAJIB SINGGAH DI KELANTAN

  Acah-acah model Bollywood Tempat ini dikenali dengan Lata Kashmir yang terletak di Jeli. Cari saja di google maps, ‘Kashmir Jeli’. Google maps akan tunjukkan jalan betul-betul sampai di sini. Di sini adalah kawasan kampung dan akan nampak suasana kampung bila saja masuk simpang Batu Melintang. Lagi cantik kalau arusnya laju Pernah viral kerana tempatnya cantik dengan hamparan rumput menghijau. Kawasan ini pernah viral di instafamous dan juga page-page Facebook yang mengatakan tempat ini cantik menghijau. Tapi, untuk tidak menghampakan korang dan bukannya indah khabar dari rupa, awal lagi aku pesan yang tempat ini akan cantik bila rumputnya baru saja dipotong.  Korang jangan ingat yang rumput ini tumbuh dan tidak panjang-panjang. Nanti bila korang sampai ketika rumput panjang, jangan nak mengeluh. Kalau tak nak kecewa, sila bawa siap-siap mesin rumput di dalam bonet kereta.  Tempat di sana adalah yang tempat larangan dan sudah dipagar Tempat ini adalah kawasan kepunyaan TNB. Bila samp

HIKING BUKIT SALOR : VIEW MENAWAN, AWAN KARPET BERGULUNG-GULUNG

View di puncak Bukit Salor yang tidak mengecewakan Bagi sesiapa yang ingin hiking secara santai-santai, sambil jalan boleh sepak daun, Bukit Salor mungkin boleh dimasukkan dalam senarai. Pemandangannya sangat cantik. Kalau ada rezeki, viewnya nanti ada awan karpet dan dalam tebalnya awan karpet, boleh nampak Gunung Reng yang semacam berusaha untuk menampakkan dirinya. Rezeki dapat parking di starting point Sejak beberapa bulan yang lalu, tempat hiking sudah menjadi viral dan sudah menjadi kegilaan rakyat Malaysia. Tengok sahaja di Kelantan, Bukit Panau yang dulu sunyi dari pengunjung, kini siap dengan ada payung dan gerai seperti pasar tani. Semuanya gara-gara PKP yang berpunca dari COVID-19. Manusia jadi murung bila lama berkurung, dan bila saja diberi kelonggaran untuk bergerak, tempat-tempat sebegini menjadi tumpuan untuk melepaskan kemurungan kerana berkurung. Trek yang bersimen sehingga ke menara telekomunikasi Bukit Salor pun sama. Kini sudah menjadi tumpuan ramai manusia, lebih-

RENEW LESEN MEMANDU DI PEJABAT POS MALAYSIA SEBAGAI WAKIL

Ini bila aku pergi sebelum pejabat pos buka lagi. Pukul 8.05 pagi Pagi tadi aku pergi ke Pejabat Pos Malaysia untuk memperbaharui aka renew lesen memandu. Tapi bukan lesen memandu aku la. Adik aku minta tolong aku untuk renew lesen memandunya memandangkan dia ni seorang yang sibuk bekerja. Sibuk la sangat sampai tak ada masa nak pergi pejabat pos. Disebabkan aku ni seorang abang yang baik hati lagi berdedikasi, maka aku dengan relanya sanggup untuk menolongnya. Ya lah. Adik sendiri. Tak kan tak nak tolong kan? DAH RAMAI YANG BERATUR Awal pagi lagi aku dah pergi. Pukul 8.05 minit pagi aku dah sampai di Pejabat Pos Pasir Mas, Kelantan. Masya Allah. Sungguh bersemangat dan sungguh berdisiplin anak-anak Pasir Mas kerana bila aku sampai tu, pejabat Pos masih lagi tutup tetapi orang yang beratur sudah ramai. 10 orang tu lebih la. Ini betul-betul menguji tahap kesabaran aku memandangkan aku selalu kalah dengan sabar bila melibatkan perlu beratur panjang.  Aku search google