Skip to main content

PKPB DILANJUTKAN SEHINGGA 9 JUN 2020


PKPB DILANJUTKAN SEHINGGA 9 JUN 2020

Hari ini PM Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yasin telah berucap untuk seluruh penduduk Malayia dan sebenarnya ucapan ini adalah ucapan yang dinanti-nantikan memandangkan perintah PKPB yang bermula 4 Mei lepas akan tamat pada 12 Mei ini (lusa). Jadi, sekiranya tidak ada apa-apa pengumuman dari kerajaan, ini bermakna PKPB tersebut akan berakhir dan tidak ada lagi sekatan dan peraturan-peraturan baharu berkenaan dengan kawalan penyakit berjangkit yang akan diaplikasikan. Oh ye apa itu PKPB? PKPB tu adalah Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat. Rakyat Malaysia mungkin sudah cemuh denga perkataan ini. Awalnya dikenali dengan PKP, lepas tu ada PKBD lepas tu sekarang ni PKPB dan sehingga ada yang melawak lepas ni jadilah PKPK Sendiri; PKPC, PKPD.... Hahaha. 

BONUS HARI RAYA AIDILFITRI PENJAWAT AWAM 2020

Apa yang aku jangkakan adalah pengumuman Bonus Hari Raya Aidilfitri 2020 kepada penjawat awam. Tetapi ternyata sangkaan aku meleset sekali. Tidak ada langsung pengumuman bonus daripada ucapan PM pada petang tadi. Biasanya seperti tahun-tahun sebelumnya, akan ada pengumuman daripada kerajaan berkenaan dengan bonus aidilfitri untuk penjawat awam. Semasa kerajaan mengumumkan Bantuan Prihatin Nasional (BPN), sebenarnya boleh boleh agak dah yang bonus raya tidak ada tahun ini memandangkan sudah banyak duit yang dihabiskan oleh kerajaan untuk rakyat dan BPN itu sendiri merangkumi sekali termasuk kepada penjawat awam. Mana yang layak, dapat la. Mana yang kaya seperti manusia yang tinggal di kayangan, memang tidak dapat apa lah. Tapi, ada yang suka bagi harapan palsu, siap ada surat dari Kementerian Kewangan berkenaan dengan kelulusan bonus aidilfitri kepada penjawat awam 2020 daripada Perdana Menteri! Ah.. harap-harap ianya betul sebab BPN tu aku tak dapat nak merasa. Tapi bukan sebab aku golongan kayangan ye. 

SAMBUTAN HARI RAYA AIDILFITRI 2020

Apa yang menarik juga dalam ucapan PM petang tadi, PM mengingatkan supaya sambutan Aidilfitri tahun ini disambut dengan sederhana. Dibenarkan menziarahi sesama jiran dan ahli keluarga yang berada di dalam daerah yang sama yang mana untuk satu-satu masa tidak lebih 20 orang yang berhimpun. Tetapi ada khabat yang menyedihkan juga, iaitu tidak dibenarkan rentas daerah bagi yang ingin pulang beraya bersama dengan ibu bapa di kampung. Katanya PM, sabar dahulu... kita bagi COVID-19 ini betul-betul senyap di negara kita. Sebenarnya PM tu tak nak bagi orang bersesak di atas jalan raya. Kalau nak balik, pandai-pandailah cari alasan yang munasabah dengan menggunakan aplikasi Gerak Malaysia atau pun dengan surat daripada polis. Untuk sekarang ini, merasalah beraya di tempat orang. Duit raya untuk anak saudara pun jimat kan berbanding kalau raya dekat kampung? Haha.

RINGKASAN PERUTUSAN KHAS PM

Intipati Perutusan Khas PM 10 Mei 2020

1. Kepatuhan rakyat memuaskan.
2. Peratusan sembuh tinggi.
3. Malaysia berada di tangga ke 4 dalam kepuasan rakyat terhadap kerajaan daripada 105 negara.
4. Hampir seluruh mukim di seluruh negara berstatus hijau. 0 kes semenjak 2 minggu yang lalu. 94.4% adalah zon hijau. Selebihnya adalah kuning dan merah.
5. Penduduk zon merah dinasihatkan berhati hati. Kurangkan aktiviti di luar rumah.
6. Penduduk di luar zon merah dinasihati tidak ke zon merah.
7. Penduduk zon hijau perlu juga berhati hati. Tidak perlu kesana kesini sekiranya tidak perlu. Virus ini adalah musuh senyap. Amalkan norma baharu.
8. Proses hasilkan vaksin ambil masa 12 - 18 bulan.
9. Atas nasihat KKM dan MKN, PKPB DILANJUTKAN selama 4 minggu sehingga 9 Jun 2020.
10. Segala SOP perlu dipatuhi sepanjang PKPB.
11. LARANGAN PERGERAKAN antara negeri masih BERKUATKUASA.
12. BALIK KAMPUNG untuk tujuan hari raya TIDAK DIBENARKAN.
13. PM menasihati supaya rakyat bersabar.
14. Ziarah menziarahi dibenarkan dalam kalangan jiran terdekat dan keluarga terdekat. Tidak melebihi 20 orang dalam satu satu masa.
15. Pastikan rumah sentiasa bersih.
16. Elakkan berada di tempat yang dekat dan tempat yang tertutup.
17. Sekiranya ingin bersembang dengan tetamu. Jaga jarak.
18. SOP solat berjemaah di masjid sedang diperhalusi. InsyaAllah, syiar Islam akan bersinar semula. 
19. Kelonggaran kepada suami isteri yang bekerja rentas negeri untuk bertemu. Permohonan melalui aplikasi Gerak Malaysia atau ke Balai Polis terdekat.
20. Menteri Kewangan bersetuju untuk melanjutkan tempoh rayuan BPN sehingga 31 Mei 2020 melalui kaunter atau email.
21. 2.3juta permohonan BPN telah diluluskan pada 9 Mei 2020 melibatkan RM11bil.
22. Kerajaan Malaysia telah berusaha melakukan yang terbaik. Rakyat Malaysia diseru supaya terus mengikuti SOP yang ditetapkan.
23. Jika berlaku peningkatan kes yang ketara, PKPD akan dilaksanakan di kawasan yang terjejas.
24. Rakyat dirayu untuk mematuhi SOP yang ditetapkan.
25. Selamat Menjalani ibadah puasa.

Comments

Popular posts from this blog

LATA KAHSMIR DI JELI : TEMPAT WAJIB SINGGAH DI KELANTAN

  Acah-acah model Bollywood Tempat ini dikenali dengan Lata Kashmir yang terletak di Jeli. Cari saja di google maps, ‘Kashmir Jeli’. Google maps akan tunjukkan jalan betul-betul sampai di sini. Di sini adalah kawasan kampung dan akan nampak suasana kampung bila saja masuk simpang Batu Melintang. Lagi cantik kalau arusnya laju Pernah viral kerana tempatnya cantik dengan hamparan rumput menghijau. Kawasan ini pernah viral di instafamous dan juga page-page Facebook yang mengatakan tempat ini cantik menghijau. Tapi, untuk tidak menghampakan korang dan bukannya indah khabar dari rupa, awal lagi aku pesan yang tempat ini akan cantik bila rumputnya baru saja dipotong.  Korang jangan ingat yang rumput ini tumbuh dan tidak panjang-panjang. Nanti bila korang sampai ketika rumput panjang, jangan nak mengeluh. Kalau tak nak kecewa, sila bawa siap-siap mesin rumput di dalam bonet kereta.  Tempat di sana adalah yang tempat larangan dan sudah dipagar Tempat ini adalah kawasan kepunyaan TNB. Bila samp

HIKING BUKIT SALOR : VIEW MENAWAN, AWAN KARPET BERGULUNG-GULUNG

View di puncak Bukit Salor yang tidak mengecewakan Bagi sesiapa yang ingin hiking secara santai-santai, sambil jalan boleh sepak daun, Bukit Salor mungkin boleh dimasukkan dalam senarai. Pemandangannya sangat cantik. Kalau ada rezeki, viewnya nanti ada awan karpet dan dalam tebalnya awan karpet, boleh nampak Gunung Reng yang semacam berusaha untuk menampakkan dirinya. Rezeki dapat parking di starting point Sejak beberapa bulan yang lalu, tempat hiking sudah menjadi viral dan sudah menjadi kegilaan rakyat Malaysia. Tengok sahaja di Kelantan, Bukit Panau yang dulu sunyi dari pengunjung, kini siap dengan ada payung dan gerai seperti pasar tani. Semuanya gara-gara PKP yang berpunca dari COVID-19. Manusia jadi murung bila lama berkurung, dan bila saja diberi kelonggaran untuk bergerak, tempat-tempat sebegini menjadi tumpuan untuk melepaskan kemurungan kerana berkurung. Trek yang bersimen sehingga ke menara telekomunikasi Bukit Salor pun sama. Kini sudah menjadi tumpuan ramai manusia, lebih-

RENEW LESEN MEMANDU DI PEJABAT POS MALAYSIA SEBAGAI WAKIL

Ini bila aku pergi sebelum pejabat pos buka lagi. Pukul 8.05 pagi Pagi tadi aku pergi ke Pejabat Pos Malaysia untuk memperbaharui aka renew lesen memandu. Tapi bukan lesen memandu aku la. Adik aku minta tolong aku untuk renew lesen memandunya memandangkan dia ni seorang yang sibuk bekerja. Sibuk la sangat sampai tak ada masa nak pergi pejabat pos. Disebabkan aku ni seorang abang yang baik hati lagi berdedikasi, maka aku dengan relanya sanggup untuk menolongnya. Ya lah. Adik sendiri. Tak kan tak nak tolong kan? DAH RAMAI YANG BERATUR Awal pagi lagi aku dah pergi. Pukul 8.05 minit pagi aku dah sampai di Pejabat Pos Pasir Mas, Kelantan. Masya Allah. Sungguh bersemangat dan sungguh berdisiplin anak-anak Pasir Mas kerana bila aku sampai tu, pejabat Pos masih lagi tutup tetapi orang yang beratur sudah ramai. 10 orang tu lebih la. Ini betul-betul menguji tahap kesabaran aku memandangkan aku selalu kalah dengan sabar bila melibatkan perlu beratur panjang.  Aku search google