Skip to main content

SAMSUL KE YANG SALAH?



“Su, ada nak pergi mana-mana ke hari ni?” Tanya aku pada Su melalui panggilan telefon. Pok Su, nama manja untuk Raja Saiful Azhar, adik kepada Raja Lelong di Kelantan.
“Tak ada. Kawe ada rumah je ni.” Su membalas. Suaranya serak kering seperti baru sahaja bangkit dari tidur.
“Tunggu Su kat rumah. Kejap lagi kawe sampai Batu Caves. Kita minum teh.”
Perjalanan dari Muadzam Shah ke Batu Caves mengambil masa 3 jam. Biasanya, perjalanan yang kadang kala 2 minggu sekali itu dari Muadzam Shah melalui jalan Genting - Batang Kali untuk ke Sg. Siput, tetapi jalan Genting - Batang Kali sudah ditutup disebabkan tanah runtuh baru-baru ini.
Oleh itu, alternatifnya adalah melalui jalan Gombak - Rawang - Batang Kali. Mungkin jauh sikit. Kena pusing bukit, naik jambatan paling tinggi di Malaysia, kena lalu tol Genting Sempah.
Kali ini, Raja Saiful Azhar membawa aku ke sebuah kedai mamak.
“Lauk telor sotong sini terbaik Mil. Demo try la.” Syor Raja Saiful Azhar kepada aku.
“Su, apa isu dengan Samsul?” Tanya aku kepada Raja Saiful Azhar. Nasi sudah habis. Pinggan sudah lincin. Bekal untuk meneruskan lagi baki perjalanan ke Sungai Siput.
“Huh…” Raja Saiful Azhar mengeluarkan satu keluhan kecil sambil menggeleng kepala.
“Kenapa Su? Nak marah ke?” Tanya aku.
“Tak tahu la bos. Kawe tak faham dengan netizen. Isu rumah tangga orang pun sibuk nak ambik tahu. Benda ni patut selesai di mahkamah. Selesai sesama mereka.” Matang betul jawapan Raja Saiful Azhar. Bukan sia-sia namanya ada ‘Raja’ di depan.
“Betul Su. Kawe setuju.”
“Molek ke Su Samsul nikah sorang lagi?” Satu soalan lagi untuk Raja Saiful Azhar.
“Molek Mil kalau Samsul jaga molek nafkah anak dengan bini nombor satu dia. Boleh berlaku adil macam Islam nak. Tak haram kalau macam tu!” Nadanya bersahaja, tapi keras.
“Pastu? Bini nombor dua dia yang orang duk marah tu?”
“Yang marah bini nombor dua tu ramai yang perempuan.” Tegas kenyataan Raja Saiful Azhar.
“Kawe perhati, bini nombor dua ni senyap je. Bini nombor satu pula duk jaja cerita situ sini bagi orang tahu. Buka aib suami dia. Bukan nak selesai di mahkamah. Demo rasa, antara nombor satu dengan nombor dua, mana yang lebih baik sekarang ni?” Panjang ulasan Su. Sambil-sambil tu sempat dia menghirup milo o ais yang sudah hampir habis.
“Tak baik belaka Su. Kawe rasa bini kawe jah baik.”
“Betul, serupa jawapan kita. Kalau kawe, bini kawe yang terbaik.” Tersenyum Raja Saiful Azhar sambil menghabiskan milo o aisnya.

Comments

Popular posts from this blog

LATA KAHSMIR DI JELI : TEMPAT WAJIB SINGGAH DI KELANTAN

  Acah-acah model Bollywood Tempat ini dikenali dengan Lata Kashmir yang terletak di Jeli. Cari saja di google maps, ‘Kashmir Jeli’. Google maps akan tunjukkan jalan betul-betul sampai di sini. Di sini adalah kawasan kampung dan akan nampak suasana kampung bila saja masuk simpang Batu Melintang. Lagi cantik kalau arusnya laju Pernah viral kerana tempatnya cantik dengan hamparan rumput menghijau. Kawasan ini pernah viral di instafamous dan juga page-page Facebook yang mengatakan tempat ini cantik menghijau. Tapi, untuk tidak menghampakan korang dan bukannya indah khabar dari rupa, awal lagi aku pesan yang tempat ini akan cantik bila rumputnya baru saja dipotong.  Korang jangan ingat yang rumput ini tumbuh dan tidak panjang-panjang. Nanti bila korang sampai ketika rumput panjang, jangan nak mengeluh. Kalau tak nak kecewa, sila bawa siap-siap mesin rumput di dalam bonet kereta.  Tempat di sana adalah yang tempat larangan dan sudah dipagar Tempat ini adalah kawasan kepunyaan TNB. Bila samp

HIKING BUKIT SALOR : VIEW MENAWAN, AWAN KARPET BERGULUNG-GULUNG

View di puncak Bukit Salor yang tidak mengecewakan Bagi sesiapa yang ingin hiking secara santai-santai, sambil jalan boleh sepak daun, Bukit Salor mungkin boleh dimasukkan dalam senarai. Pemandangannya sangat cantik. Kalau ada rezeki, viewnya nanti ada awan karpet dan dalam tebalnya awan karpet, boleh nampak Gunung Reng yang semacam berusaha untuk menampakkan dirinya. Rezeki dapat parking di starting point Sejak beberapa bulan yang lalu, tempat hiking sudah menjadi viral dan sudah menjadi kegilaan rakyat Malaysia. Tengok sahaja di Kelantan, Bukit Panau yang dulu sunyi dari pengunjung, kini siap dengan ada payung dan gerai seperti pasar tani. Semuanya gara-gara PKP yang berpunca dari COVID-19. Manusia jadi murung bila lama berkurung, dan bila saja diberi kelonggaran untuk bergerak, tempat-tempat sebegini menjadi tumpuan untuk melepaskan kemurungan kerana berkurung. Trek yang bersimen sehingga ke menara telekomunikasi Bukit Salor pun sama. Kini sudah menjadi tumpuan ramai manusia, lebih-

RENEW LESEN MEMANDU DI PEJABAT POS MALAYSIA SEBAGAI WAKIL

Ini bila aku pergi sebelum pejabat pos buka lagi. Pukul 8.05 pagi Pagi tadi aku pergi ke Pejabat Pos Malaysia untuk memperbaharui aka renew lesen memandu. Tapi bukan lesen memandu aku la. Adik aku minta tolong aku untuk renew lesen memandunya memandangkan dia ni seorang yang sibuk bekerja. Sibuk la sangat sampai tak ada masa nak pergi pejabat pos. Disebabkan aku ni seorang abang yang baik hati lagi berdedikasi, maka aku dengan relanya sanggup untuk menolongnya. Ya lah. Adik sendiri. Tak kan tak nak tolong kan? DAH RAMAI YANG BERATUR Awal pagi lagi aku dah pergi. Pukul 8.05 minit pagi aku dah sampai di Pejabat Pos Pasir Mas, Kelantan. Masya Allah. Sungguh bersemangat dan sungguh berdisiplin anak-anak Pasir Mas kerana bila aku sampai tu, pejabat Pos masih lagi tutup tetapi orang yang beratur sudah ramai. 10 orang tu lebih la. Ini betul-betul menguji tahap kesabaran aku memandangkan aku selalu kalah dengan sabar bila melibatkan perlu beratur panjang.  Aku search google