Skip to main content

Raya ke Tujuh

Hari raya ketujuh bersamaan dengan 7 syawal. Hari raya mungkin sudah habis buat mahasiswa dan mahasiswi kerana ada antara mereka sudah berangkat menuju ke kampus masing - masing. Mungkin cuti mereka pendek dan aku yakin, mereka dapat manfaatkan cuti mereka yang pendek tu dengan benda yang berkualiti. Moment yang dapat disimpan dalam memori untuk terus tersenyum di hari yang mendatang.

Aku masih menghitung hari untuk berangkat ke Madinah. Rabu nanti. 29 Ogos. Doakan moga aku sampai dengan selamatnya. Cuti aku yang singkat membuat hari - hari aku memang padat. Keluar pagi balik malam. Tapi, tak kemana sangat pun.. lepak - lepak dengan member sambil kongsi - kongsi cerita kehidupan. Imbas kembali kenangan zaman budak remaja. Masa untuk bergelak ketawa. Tak nak fikir lagi masalah pelajaran.

Memang kehadiran Syawal amat bermakna di bumi Malaysia kerana tradisi orang Melayu menjadikan Aidilfitri masa untuk ziarah menziarahi sanak saudara. Kalau bukan Aidilfitri, entah... aku rasa saudara aku yang dekat tu pun belum  tentu lagi aku dapat jumpa. Saudara yang muda tak pe la.. kita beranggapan yang kita dan dia masing - masing ada masa yang panjang lagi untuk bersua muka. Mungkin Aidilfitri akan datang. Tapi, yang tua ni.. bila - bila masa dia boleh pergi.

Comments

  1. selamat hari raye.. selamat pulang ke madinah.. selamat selamat semua

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum H.J....selamat hari raya mama ucapkan dan mama mohon maaf jika ada terkasar bahasa yer...:)

    ReplyDelete
  3. 29 ogos nk blk madinah semula ye?
    semoga selamat semuanya ye..

    wahh ada org ireland nak blik?
    ehem ~ =P





    slm syawal,
    cik ana

    ReplyDelete
  4. amboiii balik mesia ka...

    mai laa beraya kat uia..

    ReplyDelete
  5. Salam syawal.

    Semoga dipermudahkan segala urusan untuk pulang ke Madinah.

    Take care. :)

    ReplyDelete
  6. tp weh mati tak knl usia

    xsempat nk g skodeng kau ngn da geng ritu

    ReplyDelete
  7. raya memang terasa singkat masa nya .. sedar x sedar dah raya ke 7 .. sok dah nak mula kerja ..

    kalau di perantauan nie memang x banyak agenda kan .. selalu tgk kawan2 yg duk jauh nie macam tu lah , dpt beraya di kedutaan pun dah menyeronokkan .. ;)

    harap HJ tabah disana ye .. sekejap je tuu ..

    ReplyDelete
  8. Selamat pulang ke Madinah..
    salam lebaran yer.. mana taw, raya lagi 3-4 tahun akan dtg boleh dtg rumah plak..
    hehhehe



    peace

    ReplyDelete
  9. Tak sempat nak 31 ogos kat sini.

    ReplyDelete
  10. Tak sempat nak 31 ogos kat sini.

    ReplyDelete
  11. semoga selamat sampai sana nanti...

    ReplyDelete
  12. moga selamat sampai bos.
    selamat hari rayo.
    maaf deh kalo ado saloh silap.

    ReplyDelete
  13. tapi yg muda pun boleh anytime dijemput Ilahi kan kan.. :D akak membizi je raya taun dik, org mai umah x benti.. wuuuu

    eh ko balik x bulan sebelas nt? kenduri akak mohon bg alamat nt akak nk pos kad

    ReplyDelete
  14. selamat hari raya!!

    selamat kembali ke kampus~~

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum H.J...dah nak balik semula yer mama doakan agar selamat sampai di sana yer...:)

    ReplyDelete
  16. update la update la

    (sambil hentak kaki)

    ReplyDelete
  17. tq singgah blog aku bro. aku tunggu hang update. hehe

    ReplyDelete
  18. terima kasih singgah blog sy. boleh dah update blog. bersawang dah ni. huhu. :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda.

Popular posts from this blog

Selamat Tahun Baru 2014

Entry pertama untuk tahun 2014. Tahun baru tidak ada makna buat student yang berkesedudukan dengan final exam pada 1 January. Tarikh satu January tidak penting. Apa yang penting adalah menghitung tarikh untuk last paper. Setiap malam dan setiap hari menghitung detik last paper. Stress menghambat.  Memaksa otak untuk berpenat lelah. Memerah otak, mengembangkan kapasiti simpanan dan bersiap sedia untuk dimuntahkan pada esok hari. Kekadang bila fikir pasal study, akan ada satu perasaan yang menghasut jiwa untuk merasakan yang alam study ni penuh dengan tekanan. Berasa yang alam study ni satu alam yang penuh dengan stress dan ingin cepat - cepat masuk ke alam pekerjaan. Sedangkan dalam masa yang sama, orang - orang yang berada dalam alam pekerjaan merasakan yang mereka merasa indah dan seronok bila berada dalam alam pengajian. sama ada alam persekolahan mahupun alam universiti. Nampak di situ? Manusia tak pernah merasa bersyukur. Tak pernah merasa cukup. Haha. Bagi student yang ci

CERAMAH PERDANA USTAZ AZHAR IDRUS 21 OGOS INI!!

Sesiapa yang ada masa dan kesihatan tubuh badan, jemputlah datang ke ceramah Ustaz Azhar Idrus. Dalam poster dah bagitau dan sudah pesan supaya bawa alas dan lapik duduk awal - awal sebab tempat duduk biasanya akan tidak mencukupi. Bawak sejadah lagi sedap, macam tempat duduk ala - ala VIP gitu. **Luangkan masa untuk ilmu, insyaAllah berguna dunia dan akhirat.

Emirates Cup : Kalah Tipis Dengan Monaco 0 - 1

Kalau semalam punya entry bukan kemain lagi gembira sebab Arsenal menang besar dengan Benfica. Tu cerita semalam, tapi nampak gayanya hari ni kena sedih sikit sebab Arsenal kalah tipis dengan AS Monaco. Sebab tu orang - orang tua kata, jangan nak beriya sangat masa kita tengah berada dekat atas, kerana ada masanya kita akan berada di bawah. Macam roda la kalau nak contoh yang lebih tepat lagi. Kalau roda kecik, dia rotate cepat sikit. Duduk dekat atas cepat, dekat bawah pun cepat.