TPM DIGUGURKAN JAWATANNYA

3 comments


Rasa macam tak nak terlepas untuk update blog dengan isu yang bersejarah dalam Malaysia. Isnin, 28 Julai 2015 adalah suatu tarikh yang menjadi sejarah dalam arena politik Malaysia. Kalau sebelum ini, tahun 1998 adalah suatu tarikh keramat yang sering kali dilaung - laungkan oleh puak pembangkang. Peristiwa yang sama, cuma waktu dan watak yang berbeza.

Bukan nak sembang politik sangat. Paling kurang kita tahu perkembangan dan status yang negara kita tengah hadapi sekarang ini. Nampak je orang atasan ataupun orang - orang yang berkuasa berkelahi merebut kuasa dan jawatan, tetapi... yang tercekik adalah marhaen di bawah. Kan? Aku tak nak campur sangat, sekadar cetus pandangan yang tak seberapa je. Kadang - kadang tu nak juga buat analisis macam yang astro awani buat tu. Tapi, tak tahu boleh pakai ke tidak analisis aku ni. Haha.

Rakyat pasti tertanya - tanya kenapa Abang Jib sampai perlu menggugurkan Abang Muhyiddin sebagai Timbalan Perdana Menteri? Salah sangat ke Abang Yiddin mempersoalkan kenapa sampai sekarang tak ada jawapan yang jelas mengenai krisis 1MDB? Ekoran daripada persoalan yang dilontarkan oleh Abang Yiddin, Abang Jib terpaksa bertindak tegas dengan menggugurkan Abang Yiddin daripada jawatan TPM. Ada nampak macam tak kena tak dekat situ?

Kalau ada, nampaknya memang tindakan Abang Jib terburu - buru dan mungkin orang akan fikir yang tindakan Abang Jib ni bodoh. Tapi, takkan Abang Jib tak fikir yang tindakan dibuatnya itu akan menimbulkan beribu soalan dalam benak rakyat yang selama ini telah dianiya oleh pemerintahannya? GST, minyak naik, subsidi kurang, boros berbelanja... Boleh jadi Perdana Menteri Malaysia, takkan semudah tu je cara Abang Jib berfikir? Ke memang PM Malaysia ni memang setakat tu je cara pemikirannya? No offense ye... hehe.

Setakat ni, aku cuma perhatikan je la. (Dah memang mampu perhatikan je). Nak buat macam mana lagi kan? Hahaha. Nak suruh Abang Jib letak jawatan, tak ada kuasa pula. Nak suruh Kak Rosmah pujuk Abang Jib supaya lepaskan jawatan PM, nanti kena marah balik dengan Kak Rosmah. Sekarang ni, nasib Malaysia terletak di tangan siapa untuk mengubahnya? Tangan pengundi... Ye, memang betul, tangan pengundi kerana Malaysia mengamalkan sistem demokrasi. Tetapi... adakah rakyat Malaysia semuanya sudah celik akan kecelakaan yang sedang menimpa Malaysia sekarang ini?

Jika ya jawapannya yang rakyat Malaysia sudah celik akan malapetaka yang sedang menimpa mereka dengan tampuk pemerintahan yang ada sekarang ini, apakah pilihan yang rakyat Malaysia ada untuk mengubah nasib mereka di bumi ini? Adakah dengan memilih Pakatan Rakyat, atau pun memilih PAS yang baru sahaja memutuskan hubungan dengan DAP, atap pun GHB yang baru saja ditubuhkan untuk mewarnikan aneka parti politik di Malaysia? Apakah option ataupun pilihan terbaik yang rakyat Malaysia ada? Apakah ada alternatif selain UMNO sekarang ini yang mampu membentuk sebuah organisasi untuk  mentadbir sebuah negara dengan efektif, saksama dan sejagat?

**Belum lagi cerita kenapa tetiba je Peguam Negara, Abang Gani Patail diberhentikan dengan alasan kesihatan yang tak seberapa baik sedangkan Abang Gani adalah peguam yang mengendalikan kes 1MDB. Abang Gani digantikan dengan bekas Hakim Perseketuan. Ada sesuatu yang pelik juga ke dekat sini?

**Semalam juga suatu benda yang boleh dikategorikan suatu sejarah tanah air kerana Ibu Pejabat Polis Bukit Aman mengalami kebakaran pada tingkat 9 dan 10. Tingkat tersebut merupakan Bahagian Narkotik dan juga Jabatan Siasatan Jenayah. Spekulasi dan gosip liar mengatakan yang kebakaran itu sengaja dicetuskan untuk menghapuskan segala bahan bukti berkainan 1MDB. Sekali lagi persoalan, kalau nak hapuskan dokumen mengenai siasatan 1MDB, takkan itu tindakan mudah daripada Abang Jib??

Aku pun pelik sebenarnya...


Read More

Nak Pegang Ubun - ubun Isteri

3 comments

Sekarang ni, trend yang tengah top adalah populariti dan ketarikan terhadap sesuatu untuk menarik perhatian orang ramai hatta dalam perkahwinan sekali pun sehingga kita lupa terhadap batas - batas yang telah digariskan oleh syarak. Kita suka kalau majlis kita kahwin tu, cara dia grand sikit, lain dari yang lain sikit. Ada kelainan, boleh jadi akan ada populariti kan? Jadi tumpuan kan? Viral...

Boleh tengok, sejak bila trend pegang ubun - ubun isteri ini menjadi trend dalam majlis perkahwinan. Siap diambil gambar lagi, siap fotographer arahkan lagi bila kena pegang, bila boleh mula 'upacara' pegang ubun - ubun isteri di khalayak ramai. Benda yang telah digariskan oleh syarak supaya dilakukan ketika tengah berduaan, kenapa nak dijadikan tontonan awam? 

Ini hanyalah contoh. Satu lontaran soalan. Zaman sekarang adalah zaman untuk anak - anak muda seperti dan pada zaman ini adalah zaman yang penuh dengan pembaharuan. Ada saja benda - benda yang baru dalam sesuatu perkara. Dan tak semestinya benda yang baru itu adalah benda yang pasti membawa kebaikan. Pada zaman aku kecil, mungkin tak pernah nampak aksi - aksi yang sebegini. Lambakan teknologi dalam multimedia memungkinkan sesuatu yang tak dijangka oleh imaginasi.
Read More

ZAKAT FITRAH : SOAL DAN JAWAB

2 comments


Artikel asal daripada penulis Ahmad Husni Abd Rahman 

S1 : Apakah yang dimaksudkan dengan zakat fitrah yang khususnya dibayar dalam bulan Ramadhan?

Zakat fitrah mempunyai pelbagai nama dan istilah lain yang menggambarkan maksud dan pengertiannya yang tersendiri. Antara nama-nama lain bagi zakat fitrah yang diistilahkan oleh para fuqaha adalah zakat badan, zakat al-ra’s (zakat kepala), zakat al-khilqah (zakat kejadian) dan zakat al-raqabah .
Dinisbahkan zakat ini kepada fitrah atau kejadian manusia kerana ia tidak berkaitan sangat dengan kewajipan harta walaupun dibayar dengan harta tetapi zakat ini lebih berkaitan dengan zat atau fizikal manusia. Sebagaimana yang difirmankan oleh Allah dalam surah al-Rum ayat 30 : “Itulah fitrah Allah yang telah diciptakan manusia menurut fitrah itu.”

S2 : Apakah hikmah kewajipan zakat fitrah ini?

Sebagaimana yang disebutkan dalam sebuah hadith Nabi s.a.w. Daripada Ibnu Abbas r.a : “Difardhukan zakat fitrah oleh Rasulullah s.a.w sebagai penyucian kepada mereka yang berpuasa dari sebarang kecuaian, kelalaian dan rafath (perkataan bersifat kelucahan) serta menjadi makanan bagi orang miskin. Barangsiapa yang menunaikannya sebelum solat Hari Raya maka ia dianggap zakat yang diterima. Sebaliknya, jika ditunaikan selepas solat Hari Raya, maka ia hanyalah sekadar salah satu dari sedekah yang biasa.” [Lihat Sunan Abi Daud, Kitab al-Zakah 1371, Sunan Ibn Majah, kitab al-Zakah 1817]
Kesimpulannya hikmah zakat fitrah ini boleh dibahagikan kepada tiga tujuan utama:
Pertama : Menjadi agen penyucian kepada mereka yang berpuasa. Kadangkala orang yang berpuasa juga tidak terlepas dari kata-kata keji, lagha, nista dan juga perkataan-perkataan yang bersifat kelucahan dan buruk. Justeru, zakat fitrah ini mampu menampung kecacatan dalam ibadah puasa yang dilakukan. Kata Waki’ bin Al-Jarrah : Zakat Fitrah ini umpama sujud sahwi bagi ibadah solat, yang mengangkat kekurangan puasa, sebagaimana sujud sahwi mwngangkat kekurangan dalam solat.”
Kedua : Menjadi makanan dan kegembiraan bagi si fakir dan miskin. Kerana hari raya merupakan hari gembira, suka ria dan ceria. Justeru, dengan penunaian zakat fitrah ini golongan fakir miskin akan merasa diraikan dalam kelompok masyarakat dan turut sama berkongsi kegembiraan menyambut lebaran tanpa rasa disisihkan mahupun diketepikan.
Ketiga : Membiasakan diri individu dalam member sumbangan kepada masyarakat dengan menghayati konsep perkongsian dan kerjasama dalam memberi. Kerana itulah zakat fitrah ini tidak terkait dengan kekayaan seseorang mahupun kecukupan nisab, tetapi lebih terkait kepada soal individu dan kemampuan menyumbang walaupun tidak kaya.

S3: Bilakah zakat fitrah ini diwajibkan, kepada siapa dan apakah pula kadarnya ?

Zakat fitrah diwajibkan pada tahun kedua Hijrah dalam bulan Sya’aban. Ibnu munzir dan al-baihaqi menaqalkan Ijma’ para fuqaha pada menyatakan kewajipan zakat fitrah ini.
Allah s.w.t berfirman dalam surah al-A’ala ayat 14 dan 15:
“Sangat beruntung orang yang menyucikan diri dengan (beriman) seraya mengingati Tuhannya lalu dia melaksanakan solat.”
Ibnu Umar r.a menafsirkan ayat ini kepada kewajipan menunaikan zakat fitrah.
Begitu juga hadith dari Ibnu Umar r.a bahawasanya Rasulullah s.a.w mewajibkan zakat fitrah dari segantang kurma atau gandum . Diwajibkan atas setiap golongan hamba mahupun merdeka, lelaki mahupun perempuan, kecil atau besar dari kalangan orang Islam.” [Bukhari 1053, Muslim 984]
Justeru, berdasarkan hadith di atas kewajipan zakat ini tertakluk kepada setiap individu dengan syarat mempunyai upaya untuk menunaikannya. Tidak disyaratkan memiliki nisab, namun cukup sekiranya individu tersebut memiliki lebihan perbelanjaan setelah diperuntukkan untuk keperluan berhari raya seisi keluarga pada malam hari raya dan keesokan harinya pada hari raya tersebut.
Kadar zakat fitrah adalah disandarkan kepada nilaian segantang dari makanan ruji tempatan. Sebagai contoh di Malaysia, nilaian segantang beras bersamaan 2.7kg adalah menjadi ukuran untuk dibuat nilaian umum bagi menentukan harga zakat fitrah yang wajib dibayar. Jika ada yang bermurah hati untuk membayar lebih dari harga yang ditetapkan atas sebab mengikut mahal harga beras yang dimakan seisi keluarga tidak menjadi masalah. Sila rujuk kepada pihak jabatan agama atau pusat zakat dan baitulmal di negeri masing-masing untuk makluman lanjut.

S4 : Siapakah yang bertanggungjawab membayar zakat fitrah?

Menurut pandangan para fuqaha’ yang berkewajipan menunaikan zakat fitrah ini ialah setiap individu lelaki, perempuan, hamba atau merdeka, tua atau muda kecil mahupun besar.
Namun begitu wajib juga diatas setiap ketua keluarga bagi menunaikan zakat fitrah bagi pihak dirinya, ahli nafkah yang terdiri dari isteri, anak-anak dan sesiapa sahaja yang dibawah tanggungannya termasuk ibu bapanya yang miskin. Adapun khadam (pembantu rumah) yang berada di bawah seliaan majikan, berkata Imam Al-Khatib Al-Syarbini dalam kitabnya Mughni al-Muhtaj menjelaskan ketua atau pemilik kepada amah atau pembantu rumah itu lebih afdhal membayar zakat fitrah baginya walaupun amah tersebut wajib membayarnya sendiri.
Jika seorang anak perempuan yang masih berada secara hukumnya dibawah tanggungan ibu bapa namun mempunyai kerjaya yang baik dan ingin membayar bagi pihak dirinya sendiri dan kedua ibu bapanya perlu memohon keizinan dari pihak bapanya terlebih dahulu sebelum membuat bayaran zakat fitrah.

S5 : Bilakah masuk waktu zakat fitrah boleh dibayar dan apakah hukum zakat fitrah bagi bayi yang baru lahir pada pagi hari raya atau sesiapa yang meninggal dunia pada malam hari raya Eid al-Fitr?

Daripada Ibnu Abbas, Baginda S.A.W bersabda, “Difardukan zakat fitrah untuk membersihkan jiwa orang yang berpuasa daripada perkara yang sia-sia dan bersifat dusta, ia juga sebagai makanan dan kelazatan kepada fakir miskin. Bagi sesiapa yang menunaikannya sebelum solat Aidilfitri maka zakatnya diterima dan barang siapa yang menunaikannya selepas daripada itu, ia hanyalah sedekah”. (Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)

Kesimpulannya waktu membayar zakat fitrah adalah seperti berikut :

WAKTU WAJIB - Selepas Maghrib hari terakhir Ramadhan hingga sebelum Solat Sunat Aidilfitri

WAKTU SUNAT / AFDHAL - Pagi Aidilfitri sebelum Solat Sunat Aidilfitri.

WAKTU HARUS - 1 atau 2 hari sebelum Aidilfitri. Ada juga pandangan yang mengatakan boleh bayar bermula dari hari pertama Ramadhan.
Jika sekiranya seseorang itu terlupa atau terlepas dari membayar zakat fitrah kerana halangan tertentu, maka dia wajib qadha zakat tersebut seberapa segera yang mungkin walaupun sudah terlepas waktu wajib membayar zakat fitrah.
Adapun berkaitan persoalan kelahiran mahupun kematian yang berlaku pada akhir Ramadhan atau pagi Syawal. Dalam hal ini, ulama berpendapat, jika seseorang itu hidup pada Ramadan tetapi mati sebelum sampai waktu wajib menunaikan fitrah iaitu dari terbenam matahari hinggalah solat sunat aidilfitri, mereka ini tidak wajib membayar fitrah.

Bagi mereka yang hidup pada Ramadan dan sempat sampai ke waktu wajib walaupun berada di dalamnya sekejap contohnya beberapa minit pada waktu Maghrib malam 1 Syawal, golongan ini wajib menunaikan fitrah.

Bagi setiap anak yang dilahirkan pada akhir Ramadan iaitu sebelum waktu Maghrib terakhir Ramadan, golongan ini juga wajib dikeluarkan zakat fitrahnya. Tetapi jika anak tersebut lahir selepas Maghrib hari terakhir Ramadan maka tidak wajib fitrah baginya.

S6. Apakah zakat fitrah mesti dibayar ditempat seseorang itu mencari rezeki atau boleh dibayar dimana-mana sahaja?

Antara ulama Mazhab Syafie yang menyentuh tentang 'di mana zakat fitrah perlu dibayar', ialah Imam Asy-Syirazi dan Imam Nawawi r.a. Masing-masing dalam kitab al-Muhazzab dan kitab al-Majmuk.
Dalam al-Majmuk, Imam Nawawi r.a menyatakan :
إذا كان في وقت وجوب زكاة الفطر...في بلد ومالُه في آخر فأيّهما يُعتبر؟ فيه وجهان : (أحدهما) بلد المال كزكاة المال (وأصحهما) بلد ربِّ المال. ممّنْ صحّحه المصنّف في التنبيه والجرجاني في التحرير والغزالي والبغوى والرافعي وآخرون.
Terjemahan : Jika seseorang itu-sewaktu zakat fitrah wajib [ke atasnya]-[berada] di [sebuah] negeri, manakala hartanya [berada] di [negeri] lain, maka [negeri] mana satukah yang diambil kira [ketika membayar zakat fitrah]?
Terdapat dua pandangan; salah satunya : [yang diambil kira ialah] negeri [tempat di mana] harta [itu berada] sama seperti zakat harta [yang perlu dikeluarkan di tempat di mana harta itu berada].
[Pendapat] yang paling sahih [daripada kedua-dua pandangan ini] ialah [yang diambil kira ialah] negeri [tempat di mana] empunya harta [berada].
Antara mereka yang mentashihkannya (pendapat yang paling sahih), ialah pengarang (Imam Asy-Syirazi) dalam [kitabnya] at-Tanbih, al-Jurjani dalam [kitabnya] at-Tahrir, al-Ghazali, al-Baghawi, al-Rafi'e dan lain-lain.
Kenyataan Imam Nawawi di atas, berkaitan dengan seseorang yang mana tempatnya bekerja (balad al-mal) berbeza dengan tempat zakat fitrah wajib ke atasnya.
Dalam Mazhab Syafie, zakat fitrah wajib ke atas seseorang bila bermulanya malam raya. Waktu 'wajib zakat fitrah' ini berakhir sebelum solat sunat Hari Raya Aidilfitri.
Justeru-dalam erti kata lain-kenyataan Imam Nawawi r.a di atas, berkaitan dengan seseorang yang mana tempatnya bekerja (tempat di mana hartanya berada), berbeza dengan tempatnya menyambut Hari Raya Aidil Fitri.
Dalam keadaan ini, yang diambil kira ketika mengeluarkan zakat fitrah-menurut pendapat paling sahih dalam Mazhab Syafie-ialah tempat di mana seseorang itu berada pada waktu zakat fitrah wajib ke atasnya.
Justeru, seseorang yang bekerja di Kuala Lumpur, tetapi menyambut Hari Raya di
Perak sebagai contoh, zakat fitrah hendaklah dibayar di Perak.
Inilah pendapat paling sahih dalam Mazhab Syafie, dan ditashihkan ramai ulama besar Mazhab Syafie seperti yang dinyatakan Imam Nawawi di atas.
Senada dengan pendapat yang paling sahih ini, ialah pendapat ulama besar Mazhab Hambali, Ibn Qudamah dalam kitabnya, al-Mughni. Beliau mencatatkan :
فأما زكاة الفطر فإنه يفرّقها في البلد الذي وجبتْ عليه فيه سواء كان ماله فيه أو لم يكن؛ لأنه سبب وجوب الزكاة ففرّقتْ في البلد الذي سببها فيه
Terjemahan : Adapun zakat fitrah, ia diagihkan (dibayar) di negeri yang wajib ke atasnya [zakat fitrah], samada hartanya (sumber pendapatannya) [berada] di situ (di negeri di mana zakat fitrah wajib ke atasnya) atau tidak. Ini kerana ia (keberadaannya di negeri di mana zakat fitrah wajib ke atasnya) adalah sebab zakat fitrah wajib [ke atasnya], maka dibayar [zakat fitrah] di negeri yang [terdapat] sebab [wajibnya zakat fitrah ke atas] nya.

Sebenarnya, ulama-ulama empat mazhab (Hanafi, Maliki, Syafie dan Hambali) bersepakat dalam soal ini. Iaitu, zakat fitrah dikeluarkan di tempat di mana seseorang mukallaf itu berada pada malam atau Hari Raya pertama. Bukannya ditempat di mana seseorang itu bekerja, atau mencari rezeki.
Majlis Fatwa Palestin menukilkan :
أما زكاة الفطرة فلقد اتفق العلماء على أنها تخرج في مكان تواجد الشخص لا مكان تواجد ماله لأنها تتعلق بالبدن فكان أداؤها مكان تواجد البدن
Terjemahan : Adapun zakat fitrah, para ulama telah bersepakat bahawa ia dikeluarkan (dibayar) di tempat seseorang itu berada, bukannya di tempat hartanya (sumber pendapatannya) berada. Ini kerana, ia (zakat fitrah) berkait dengan 'badan' (diri seseorang mukallaf-zakat badan) maka pembayarannya [dibuat] di tempat [di mana] 'badan' itu berada.
Sebab mengapa zakat fitrah dibayar di tempat di mana seseorang itu berhari raya, turut dinyatakan oleh Syaikh al-Qaradhawi. Beliau menyatakan :
فيخرج المسلم زكاة فطره في البلد الذي يدركه فيه أول ليلة من شوال (ليلة العيد) ؛ لأن هذه الزكاة ليس سببها الصيام وإنما سببها الفطر ولهذا أضيفت إليه وسميت زكاة الفطر
Terjemahan : Maka [setiap] muslim [perlu] membayar zakat fitrah di negeri yang dia menemui malam pertama [bulan] Syawal (malam raya). Ini kerana, sebab zakat [fitrah] ini [menjadi wajib], bukannya puasa. Sebab [ia menjadi wajib] ialah [munculnya Hari Raya] Aidil Fitri. Dengan sebab itu, disandarkan [zakat ini] kepadanya (Hari Raya Aidil Fitri) dan dinamakan 'zakat al-fitr' (zakat Hari Raya Aidil Fitri).

S7. Apakah seseorang itu mesti membayar mengikut ketetapan dari pihak berkuasa atau ikut beras yang dimakan ahli keluarganya, atau lebih tinggi nilainya?

Asal kewajipan zakat fitrah sebagaimana yang dinukilkan dalam perbahasan fiqh adalah ghalib qut al-balad iaitu makan ruji masyarakat setempat.
Di Malaysia ia dinilaikan dengan beras yang beratnya 2.7 kg menyamai segantang beras yang diwajibkan untuk fitrah.
Jika sesebuah keluarga atau individu itu ingin membayar mengikut harga beras yang dimakannya samada sama atau lebih tinggi dari nilai atau kadar yang ditetapkan pemerintah, maka dalam hal ini Dr Yusuf al-Qaradhawi berpandangan ia adalah dari kerelaan hati dan dianggap sebagai bentuk ketaatan (tatawwu') tambahan yang terpuji sebagaimana dalam Firman Allah Ta'ala dalam surah al-Baqarah ayat 184 :

فَمَن تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ
"Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya..."

Wallahu A'alam.

#AFMRamadhan1436H
Read More

Ramadhan 1436H

2 comments
Ramadhan 1436 Hijrah bakal meninggalkan kita dalam beberapa hari lagi. Apakah Ramadhan kali ini adalah Ramadhan yang terbaik dalam hidup kita? Andai kata kita adalah seorang Muslim yang baik, pasti persoalan ini seringkali berlegar dalam kotak fikiran kita. Apakah kita dapat jadi yang terbaik berbanding dengan Ramadhan - ramadhan yang telah pun berlalu sepanjang hayat kita.

Tanpa penafian, kita perlu pembimbing dalam hidup kita. Tanpa penafian juga, kita adalah seorang manusia yang lalai jika dibiarkan keseorangan diri. Pasti hidup kita terumbang ambing. Anda kita di lautan yang bergelora, kita sudah pasti ibarat sebuah perahu kecil yang menunggu  masa ditimpa badai. Biarpun sekuat mana pun kayu dan papan perahu kita, tak mungkin kita akan sampai di daratan. Begitulah kehidupan. Itulah tujuannya Nabi kita diutuskan dengan bersamanya diturunkan Al - Quran sebagai pengingat di kala kita dilalaikan oleh kenikmatan dunia.

Saban tahun, masyarakat Melayu kita tiada yang majunya dalam akhlak dan sahsiah. Satu hipotesis awal yang dibuat berdasarkan pemerhatian yang secara rawak dan rambang. Terbaru, tengok sahaja kes perkauman di Plaza Low Yat. Sedangkan Nabi berpesan supaya mengejar malam seribu bulan pada 10 terakhir Ramadhan, tetapi lebih ramai anak - anak Melayu yang Islam pada kad pengenalannya berpusu - pusu ke Plaza Low Yat. Untuk apa? Untuk berjuang dan jihad menentang Cina yang dikatakan telah menipu orang Melayu.

Tengok pula berita Astro Awani, di kala ramai orang Islam sedang bermunajat dan beribadat kepada Allah mengharapkan pengampunan dan rahmat Allah dengan saki baki Ramadhan yang kian berada di penghujungnya, masih ada anak - anak muda dan teruna kita sedang asyik melayan nafsu masing - masing. Disewanya sebuah hotel bajet murah. Bila dicekup, mengakunya sebagai adik beradik kandung. Disoal siasat, ternyata mereka telah menipu ibu bapa masing - masing dan yang mengejutkan ialah masing - masing masih lagi berumur di bawah umur 18 tahun!! Apakah Malaysia kini semakin menuju keruntuhan akhlak, moral dan sahsiah?

Memang patut doa Malaikat Jibril yang diaminkan oleh Nabi Muhammad s.a.w, iaitu bilamana datangnya bulan Ramadhan, tetapi manusia tidak mendapat keampunan, rahmat daripada Allah Taala dan dihumbankan pula ke dalam neraka. Rugi yang amat besar.Mereka ini adalah orang rugi lagi bodoh. Adakah bijak mereka yang disediakan dihadapan mereka suatu  benda yang begitu mahal nilainya dengan harga yang murah, tetapi tidak direbut, bahkan disepak terajang serta disia - siakan barang tersebut? Itulah keampunan dan rahmat Allah yang Allah tawarkan pada bulan Ramadhan ini. Sales yang tiada bandingannya.

Sesiapa yang ada twitter/snapchat, boleh cuba search #mecca_live dan boleh tengok ramai non-muslims tertarik dengan Islam dan ada yang telah memeluk Islam selepas snapchat melancarkan kempen mecca live. Begitu indahnya Islam, begitu ramainya yang tertarik Islam, tetapi kita yang sudah pun dalam Islam untuk 20 tahunn, 30 tahun, masih lagi mensia - siakannya. Betul lah, kita akan terasa nikmatnya saat mana kita kehilangan nikmat tersebut.


Read More

Dah Kena Tipu!! Terima Kasih Pak Najib

3 comments


Entah yang ke berapa kali sudah. Najib dan konco - konconya tanpa rasa perasaan bersalah menzalimi rakyatnya. Apa salah rakyat Malaysia sampai diseksa ekonomi mereka dengan sedemikian rupa? Apakah sebab parti Pak Najib tidak mendapat undi yang banyak pada pilihan raya yang lepas? Adakah ini cara Pak Najib mengaut untung sebelum melepaskan jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia?

Petrol Ron 95 dan 97 sudah naik harganya untuk semua negeri di Malaysia. Hadiah buat rakyat Malaysia untuk pagi Julai 2015. Disusuli pula oleh kenyataan oleh Menteri KPDNKK yang selepas ini harga minyak tidak lagi akan diumumkan untuk orang ramai melainkan selepas harganya dinaikkan. Mungkin untuk mengelakkan daripada stesen - stesen minyak dibanjiri oleh orang ramai yang inginkan penjimatan walaupun ianya sekadar RM 5 ke RM 20. Salah ke kalau rakyat mahu jimat? Mungkin perlu difikirkan jalan penyelesaian terbaik untuk mengatasi masalah ini.

Apakah bala yang sedang Malaysia lalui sekarang ini? Matawang sudah jatuh teruk. Siapa yang mahu dipersalahkan pada hari ini? Kalau krisis ekonomi negara tahun 1997 boleh la nak salahkan Anwar Ibrahim sebab masa tu dia pegang jawatan Menteri Kewangan. Kalau hari ini? Nak salahkan siapa? Siapa Menteri Kewangan sekarang ini? Tapi, tak mengapa... masih ada menteri yang setuju dan sokong sekiranya ekonomi negara Malaysia dan matawang negara lemah dan rendah. Menteri.. Mereka lebih pandai segalanya.

Sekarang Julai 2015. Apa lagi musibah dan ujian ekonomi yang rakyat perlu tanggung akibat daripada tangan - tangan atasan ini. Orang atasan ini ibarat burung yang paling tinggi sekali terbang. Rakyat kat bawah ini hanya burung - burung kecil yang tak mampu terbang meninggi ke langit. Sekali sekala burung - burung kat atas tu berak, habis terkena percikan dan tompokan tahinya dekat burung - burung kecil kat bawah ini. Burung - burung kat bawah ni nak marah? Nak komplen? Apa jawab burung kat atas? Ada aku kisahhhh???!! Entah dengar ke tidak burung kat bawah ni komplen.
Read More
Next PostNewer Posts Previous PostOlder Posts Home
SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia