Download Highlight Final FA Cup 2015 - Arsenal vs Aston Villa

Leave a Comment
Source: Telegraph


Click the link below and enjoy your highlight. This is BBC Highlight until Arsenal's players celebrate their winning and enjoy the trophie.


BBC – Match of the Day - FA Cup Highlights, 30-May-2015 - HD.flv - 892.0 MB

Boleh download highlight Arsenal vs Aston Villa pada sesiapa fans Arsenal yang terlepas game final FA semalam. Hightlight dalam 30 minit lebih dari siaran BBC. Gambar HD. Siap extend sampai Arsenal julang piala dan celebrate atas padang.

Arsenal menang bergaya dengan jaringan 4-0. Member aku kata kena download full game sebab tengok full game tu dah macam tengok highlight dah. Mungkin dia taksub sangat dengan Arsenal kot.

Tapi, fail kat atas tu besar la sikit sebab tu yang HD. Yang kat bawah ni gambar jenis blur sikit. Boleh tekan link kat bawah kalau korang tak pentingkan sangat kualiti.

Arsenal vs Aston Villa – FA Cup Catch-Up.flv - 104.9 MB
Read More

Kerajaan Tak Paksa....

2 comments


Salam Jumaat tanggal 29 Mei 2015.

Senyum.

Baca Kahfi.

Banyakkan sedekah.

Banyakkan berselawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w

Banyakkan berdoa.
Read More

Piala FA 2015 Bukan Milik Kelantan

2 comments


Seperti yang diramalkan oleh Anuar Musa yang Piala FA tahun ni bukannya dalam rangkulan The Red Warriors. Tekaan yang dibuat oleh Anuar Musa berdasarkan analisis dan faktanya memang betul – betul menjadi realiti. Satu realiti dan juga satu kekecewaan buat peminat tegar TRW.

Rilek brader – brader semua. Sokongan brader – brader semua memang terbaik. Penuh Stadium Bukit Jalil dengan baju yang berwarna merah. Aku pun pelik, yang pakai baju merah pun ada yang sokong Lion.  Menang kalah itu adat pertandingan. Apa yang penting adalah semangat kesukanan yang menghubungkan jalan kepada munculnya semangat kesepaduan antara rakyat Kelantan tanpa mengira kaum dan latar belakang politik. Syabas dan tahniah.

Harapnya fans Kelantan sudah matang sikap dan perangainya dalam menjadi seorang fans TRW yang sejati. Harap tragedi bakar trak atau pun tragedi bakar stadium seperti fans Terengganu baru – baru ini tidak berulang. Tapi, apa yang kecewa lagi adalah Piala FA buat sulung kalinya dibawa pergi dari bumi Malaysia. Singgah sebentar di negara jiran. Tak apa, bagilah kat piala tu honeymoon sambil bercuti kejap.

Corak permainan Kelantan sudah ternyata banyak mencipta peluang untuk menjaringkan gol namun bukan rezeki yang ditetapkan oleh Allah. Pasrah dan reda je lah. Kalah dengan 1 – 3. Jaringan tunggal Kelantan hanya dijaringkan oleh Wan Zack Haikal. Mungkin ramai yang menyalahkan Pok Nik, defend Kelantan atas kekalahan ini. Mana tidaknya, 2 gol pertama yang disumbat oleh Lion ternyata kesilapan daripada Pok Nik. Gol kedua memang jelas dan ketara kesilapan dan kecuaian yang dilakukan oleh Pok Nik. Tapi, tak mengapa. Jadikan ianya sebagai suatu pengalaman.

Selain itu, terima kasih kepada MB Kelantan kerana mengumumkan hari Ahad sebagai cuti peristiwa. Ternyata, MB begitu prihatin dengan rakyatnya. Tidak menjadikan para musafir dari bumi Kelantan ini tergesa – gesa untuk pulang ke kampung halaman. Ada masa, ruang dan waktu untuk bersenang - senang sebelum bertolak pulang.


**Aku tengok match final ni, ternyata aku ada perasaan geram terhadap pemain import, Gilmar dan Carrilo kerana banyak mensia – siakan peluang di hadapan pintu gol. Bengang kot. Hahaha…
Read More

Berurusan Dengan Manusia

1 comment


Ada segolongan manusia, apabila kita berbuat baik dengan mereka, mereka berbuat baik pula dengan kita.

Ada pula golongan yang apabila kita berbuat baik kepada mereka, mereka tidak berbuat baik dengan kita.

Seorang ulama berkata:

والسعادة في معاملة الخلق أن تعاملهم لله فترجو الله فيهم ولا ترجوهم في الله، وتخافه فيهم ولا تخافهم في الله، وتحسن إليهم إليهم رجاء ثواب الله لا لمكافئتهم، وتكف عن ظلمهم خوفا من الله لا منهم
 
"Kebahagian dalam berurusan dengan makhluk Allah adalah dengan berurusan dengan makhluk KERANA ALLAH dengan mengharapkan Allah ketika berurusan dengan makhluk, bukan mengharapkan makhluk ketika berurusan dengan Allah.

Takut kepada Allah ketika berurusan dengan makhluk, bukan takut kepada makhluk ketika berurusan dengan Allah.

Berbuat baik kepada makhluk dengan mengharapkan pahala daripada Allah, bukan kerana mengharapkan balasan makhluk.

Tidak menzalimi makhluk kerana takut kepada Allah, bukan kerana takut kepada makhluk"
[Majmu' Al-Fatawa 1/51]

Orang yang sebegini pasti tidak akan sedih dan kecewa dalam setiap urusannya dengan manusia yang lain.
Semoga Allah jadikan kita sentiasa dalam golongan yang bahagia.

Copy & Paste dari ARAR
(ARAR adalah singkatan kepada nama penuh Abdul Rahman..., seorang senior dan merupakan calon Phd dalam bidang hadis di Uni Islam Madinah)

--------------------

Sungguh, antara sebab Allah jadikan manusia dalam pelbagai bentuk, rupa dan perangai adalah untuk memudahkan urusan manusia di atas bumi ini. Tidak ada manusia yang mampu berdiri seorang diri di atas dunia ini tanpa pertolongan daripada manusia lain.

Anak yang kecil kalau dibiarkan oleh ibu yang melahirkannya tanpa makan dan tanpa minum, mana mungkin dia boleh hidup menjadi seorang kanak - kanak seterusnya menjadi dewasa. Itulah fitrah yang dijadikan oleh Allah.

Jadi, adakah kita mahu sombong sesama manusia yang lain? Mahu sombong dengan jiran tetangga kita? Mahu sombong dengan guru dan juga kawan - kawan kita? Sombong itu tidak kemana. Berlagak dan ego itu pun tidak kemana. Semuanya akan merugikan diri kita sendiri.

Berbuat baik kepada makhluk dengan mengharapkan pahala daripada Allah, bukan kerana mengharapkan balasan makhluk.
Read More

Sudah Lupakah Tentang Rohingnya?

1 comment
Penghulu Hari

Jumaat yang indah dan lagi permai moganya. Harapnya segala urusan dipermudahkan di penghulu hari dan juga di hari - hari yang akan mendatang. Syukur di atas segala bentuk nikmat yang kita perolehi sejak dari kita lahir di dunia hinggalah sekarang ini. Mungkin ada antara nikmat yang kita perolehi itu telah pun kita lupa. Mungkin?

Menjadi manusia adalah bukan pilihan kita, tapi ianya adalah satu rancangan yang direncanakan oleh yang Maha Kuasa. Tapi, ketahuilah oleh kita yang hidup ini semuanya berkisar tentang pilihan. Kita diberi kuasa untuk memilih. Mahu pilih pahala atau pun dosa. Mahu pilih bahagia atau pun sengsara. Semuanya di tangan kita. Cumanya ianya tidak secara mutlak atau keseluruhannya.

Rohingnya

Sudah lupakah kita dengan isu Rohingnya? Oh lupa. Masyarakat kita punya semangat yang tidak menentu arahnya. Corak dan alunan semangat itu tidak dapat dibaca dengan tepat. Selalu bergerak secara rawak. Tidak konsisten dan malar. Lantak diorang lah, asalkan rumah aku selamat, asalkan aku cukup makan tiap - tiap hari. Tak begitu? Apa kaitannya diaorang dengan aku? Entah datang dari mana, tiba - tiba datang meraih simpati.

Seseorang itu tidaklah dikira beriman kepada Allah dan Rasul s.a.w sehinggalah dia mengasihi saudaranya seperti dia mengasihi dirinya sendiri. Dan saudara di sini bukanlah khusus untuk saudara kandung dari pertalian darah yang sama, tetapi ianya merujuk kepada saudara atas pegangan akidah yang sama. Agama Islam. Agama yang dibawa oleh Muhammad bin Abdullah.

"Siapa yang membantu menyelesaikan kesulitan seorang mukmin dari sebuah kesulitan di antara berbagai kesulitan-kesulitan dunia, niscaya Allah akan memudahkan salah satu kesulitan di antara berbagai kesulitannya pada hari kiamat. Dan siapa yang memudahkan orang yang sedang kesulitan niscaya akan Allah mudahkan baginya di dunia dan akhirat dan siapa yang menutupi (aib) seorang muslim Allah akan tutupkan aibnya di dunia dan akhirat. Allah akan selalu menolong hambaNya selama hambaNya itu menolong saudaranya."
Read More

Dipotong 15 dan Dihumban ke Dalam Mangkuk Tandas, Apa Salah Saya Ibu?

4 comments

Allahuakbar. Terkejut bila tengok tajuk akhbar hari ini. Manusia sudah kembali ke zaman jahiliyah dah agaknya. Bahkan mungkin lebih teruk dari zaman umat yang terdahulu. Bayangkan bayi tanpa dosa dibunuh dan dibuang ke dalam mangkuk tandas. Tak cukup dengan bunuh, siap dipotong – potong lagi. Macam mak – mak potong tembikai dah. Tak ada perasaan ke manusia zaman sekarang ini? Makin maju manusia dengan teknologi, makin jauh dan hilang sifat kemanusiaan dalam diri mereka.

Kita renung balik zaman umat yang terdahulu. Kalau zaman Nabi Musa, bayi lelaki akan dibunuh tanpa banyak soal. Zaman jahiliyah sebelum Nabi Muhammad s.a.w diangkat menjadi Rasulullah, bayi perempuan ditanam hidup – hidup. Zaman sekarang, bayi tanpa mengira status jantina dibunuh tanpa perasaan. Bahkan manusia lebih jahat sehingga tergamak memotong – motong bayi tersebut dan disumbat di dalam tempat yang hina di muka dunia ini. Lubang jamban!

Taraf najiskah seorang bayi yang tidak berdosa sehingga perlu dihumbannya ke dalam mangkuk tandas? Hakikatnya beginilah realiti yang Malaysia sedang laluinya sekarang. Masalah sosial yang sudah menjadi begitu bebas dan sukar untuk dibendung lagi. Tapi yang hairannya, pihak berwajib seringkali mewar – warkan yang kadar jenayah dan masalah sosial di negara kita semakin menurun dari tahun ke tahun. Hairan bin ajaib sungguh kan? Mungkin betul juga. Kadar jenayah semakin turun, tapi level jenayah yang dilakukan semakin ngeri dan kejam.

Tak tahu apa yang sebenarnya si pelaku yang melakukan perkara ini ini mahu. Kalau tak mahu anak tersebut, jangan bunuh. Bagi je dekat sesiapa. Buat macam filem dan drama Melayu. Tinggalkan bayi tersebut di hadapan rumah – rumah jiran. Rumah tok imam lagi baik kan? Hehe. Perbuatan ibu tersebut memang aku tak dapat nak menerimanya dengan akal yang waras. Hanya yang gila, ataupun sejenis binatang yang belum dikenal pasti spesisnya lagi sahaja yang sanggup melakukan perkara yang sedemikian rupa. Terkutuk. Kejam.


P/S: Sedang kita bersungguh mengambil berat tentang saudara Rohingnya, sesungguhnya berita ini memang mengecewakan kita.
Read More

Salah ke Selfie Atas Pentas?

5 comments
Gambar dari Ohmedia.my


Ada tengok tak berita tentang pelajar yang kena gantung statusnya sebagai pelajar di Uitm. Sudah jadi viral dekat laman sosial. Tengok ke tidak? Mungkin boleh dijadikan viral tu sebab ianya ada kaitan dengan trend zaman sekarang. Trend selfie. Macam - macam isu kat Malaysia sejak masuk bertebarannya generasi Y ni. Haha..

Ringkasnya, pelajar jurusan diploma dalam bidang fotografi tu digantung kerana aksinya merakamkan gambar selfie semasa di atas pentas untuk menerima scroll pada majlis konvokesyen. Mungkin rasa sangat teruja dan ghairah, tu yang dia terus keluarkan handphone dan snap gambar dengan gaya selfie. Dia sengih sampai cuping telinga dalam gambar tu. Almaklum la... berbaloi dengan penat lelah selama bergelar pelajar diploma. Tapi, caunsellor kat sebelah dia dalam gambar tu nampak serius je. Haha. Spoil betul.

Bagi aku, pihak Uitm mungkin mengambil serius dalam hal ini. Perbuatannya seolah nampak tidak beradap dan tiada tatasusila. Biadap dengan orang tua yang bersamanya di atas pentas. Boleh terima ke alasan yang macam tu?? Sedia maklum la kan, yang orang Melayu ni amat menitikberatkan bab adab dan protokol biarpun hakikatnya adab Islam tu tak berapa nak jaga sangat.

Mungkin juga bagi pelajar tersebut, dia kosong tentang makluman yang tepat dan tidak jelas apa yang boleh dan apa yang tidak boleh dibuat semasa program konvokesyen tersebut. Lagipun, trending selfie sekarang ini sudah semakin mendapat tempat dalam rakyat Malaysia. Sekeping gambar selfie ketika konvokesyen di atas pentas mungkin tiada salahnya kan?? Haha. Bukan nak menyokong ye..

Selepas itu, ada pula beberapa ketul rakyat Malaysia yang memuatnaik gambar acara konvokesyen mereka semasa berada di universiti luar negara. Siap joget dan siap selfie dengan pelbagai aksi semasa majlis tersebut. Mereka cuba membandingkan dua majlis yang sama pada dua tempat yang berbeza. Bagi aku, cara bandingan mereka itu tidak berapa nak tepat. Seolahnya mereka ingin mengatakan yang apa yang orang Eropah ataupun mat salleh ni betul dalam semua perkara. Seolah ingin menceduk budaya diorang masuk ke dalam budaya orang Melayu kita. Ingin dilenyapkan adab ketimuran secara perlahan - lahan. Mungkin juga tanpa tuannya sendiri tidak sedar.

** Isu ini perlu diperhalusi. Pemikiran orang muda dengan orang tua tidak sama. Alirannya mengeluarkan keputusan yang berlainan konsepnya. Menilai siapa yang lebih matang dan lebih berpengalaman. Apa yang penting, bukan scroll diploma, ijazah, sarjana sahaja yang kita mahu. Akhlak dan adab juga adalah perkara yang kita mahu.
Read More

Potential Arsenal Lineup for the Weekend Clash With Manchester United

Leave a Comment


Jangan risau. Entry dalam Bahasa Melayu. Tajuk je yang kemain nampak gempak dalam bahasa inggeris. Haha. Semangat yang berkobar sebagai peminat setia Arsenal tu perlu ada untuk menentang musuh tradisi malam esok. Man United mungkin akan menjadi mangsa kekejaman Arsenal. Mungkin je. Fan Man Utd jangan nak panas pula. Bagi chance sikit dekat fan Arsenal. Fan Man Utd kena ingat, Man Utd bakal dirobek dan diratah ibarat kambing golek. Aummmm... Hahaha.


Penjaga Gol

Tak lain tak bukan. Ospina semestinya akan mengambil tugas untuk menjaga gawang gol Arsenal. Sejak Ospina fit, nampaknya Ospina sudah mengambil alih tempat Shezni yang selama ini tampak angkuh dengan gambar selfienya. Wenger hanya memberikan Shezni beraksi untuk piala FA. Ya, esok Ospina akan beraksi tanpa ragu.


Defender

Mengikut perkiraan aku. Wenger akan menggunakan defender favouritenya buat sekarang ini. Favourite Wenger sekarang ini adalah:-

Bellerin - Mertesacker - Koscielny - Monreal

Cuma, favourite aku sedikit lain daripada Wenger. Aku nampak Arsenal lebih kuat sekiranya Paulista main di posisi Mertesacker. Mungkin Wenger tengah menunggu masa yang sesuai untuk menerima pandangan aku ini. Haha. Come on you Wenger.

Midfielder

Midfielder ni pemain yang wajib Wenger kena letak adalah Coquelin. Ternyata dan sudah terbukti yang Coquelin memang memberikan kesan yang begitu besar terhadap Arsenal. Bangga aku katakan yang Coquelin memang Defensive Midfielder yang terbaik Arsenal ada buat sekarang ini.

Cazorla, Ramsey, Ozil dan Sachez diharap dapat bermain dengan prestasi yang tertinggi menentang Man Utd esok. Harap - harapnya moral mereka tengah tinggi untuk mengalahkan Man Utd dengan penuh hina. Harap Arsenal tak lupa sejarah mereka dibelasah dengan lapan jaringan gol oleh Man Utd. Sematkan peristiwa itu dalam hati, moga - moga Arsenal akan kekal bersemangat. Haha.

Cazorla - Coquelin - Ramsey - Ozil - Sanchez

Forwards

Nampaknya Arsenal hanya akan menurunkan seorang sahaja yang bermain di posisi penyerang. Ini hanya analisa peribadi aku. Jangan begitu yakin. Wenger dijangka akan menurunkan Giroud sebagai penyerang tunggal. Korang jangan asyik kutuk Giroud ni kayu. Ternyata dia bukan sebarang kayu. Kurang - kurang ni kayu Chengal Jati. Keras dan berjasa. Jangan main - main dengan Giroud. Pernah mendapat anugerah Player of the Month daripada Barclays.

Giroud

So, esoknya harap - harap Giroud dapat memberikan habuan buat Arsenal. Walaupun ramai fan Arsenal yang sangsi dengan prestasi dan ketajaman Giroud, harap abang - abang fan Arsenal ni jangan lebih emosi pula nanti. Giroud ni bagi aku memang bagus daripada fizikal. Jika dia dapat control speed dan lincah dalam kawasan kotak penalti, sudah pasti harganya di pasaran akan melonjak tinggi.

So, fans Arsenal bersiap sedia ye esok. Siap dari segi mental dan fizikal. Bijakkan diri untuk mengawal emosi dan minda untuk terus bersabar jika Arsenal kalah dan diprovok oleh fan Man Utd. Mungkin mereka - mereka ini akan menjadi mangsa dekat kedai mamak.
Read More

Rohingya, Apa Nasibmu di Dunia Ini Kelak?

1 comment
15 Mei 2015 menyaksikan satu lagi tragedi yang boleh dipertikaikan tentang nilai kemanusian bagi  tiga buah negara. Malaysia, Thailand dan juga Indonesia. Berita Reuters melaporkan yang sebuah kapal yang memuatkan kira – kira 400 orang pelarian Rohingnya berlayar tanpa arah di Teluk Andaman dan ketiga – tiga negara ini nampaknya tidak mahu menerima kedatangan mereka. Mereka tidak dibenarkan memasuki perairan negara masing – masing.  Apa yang menyedihkan lagi, Indonesia dan Malaysia merupakan negara yang majoritinya adalah Islam dan merupakan saudara seagama dengan pelarian Rohingnya tersebut.

Rohingnya sudah hilang arah dan sudah tiada tempat untuk dituju. Di tanahnya sendiri pun sudah diusir oleh pelampau Buddha dan tentera Burma. Kehormatan, harta dan hak mereka dirobek dengan rakus oleh pelampau agama. Bukan setakat diusir, malahan sudah beribu – ribu saudara seIslam kita dibunuh disana. Di manakah sensitiviti kita bila mana saudara – saudara kita diperlakukan dengan sedemikian rupa? Deria sensitif kita sudah lumpuh? Mungkin tiada ibu, kakak, adik dan keluarga kita di sana. Mungkin definisi ‘saudara’ itu hanya setakat pertalian darah sahaja. Tiada istilah pertalian saudara sesama agama dan Islam. Pertalian saudara yang memegang satu akidah yang sama dengan bertuhankan Allah Yang Satu dan Rasulullah sebagai utusanNya. Kita kurang kesedaran tentang definisi itu dalam kehidupan kita.

Tapi, apa yang menghairankan aku, bilamana kita berbicara tentang nasib umat Islam di Palestin mahupun di Syria, kita lebih lantang dan terkehadapan. Banyak badan – badan NGO ditubuhkan untuk membantu mereka di sana. Bukan aku nak pertikaikan usaha mereka dalam memberikan bantuan dan bukan bermaksud nak merendah – rendahkan usaha mereka. Cumanya, aku sedikit kehairanan. Seolahnya  kaum Rohingnya ini disisihkan. Didiskriminasikan oleh saudara seagama sendiri. Mungkinkah atas sebab faktor warna kulit dan juga paras rupa? Mungkinkah juga Islam mereka tak sekuat umat Islam di Palestin dan Syria? Mungkinkah juga bala dan musibah yang ditimpa mereka hanya biasa -  biasa sahaja dan tidak memerlukan pertolongan yang berlebihan? Kalau tidak, mana mungkin Malaysia pun mengusir mereka daripada memasuki perairan.

Tulisan ini hanya suara kecil hati aku. Ada kehairanan yang ingin disuarakan. Suara kecil rakyat marhaen ini siapa yang mahu mendengarnya? Mungkin tulisan aku ada silapnya. Maaf dipinta, ampun dipohon sekiranya ada salah dan silap. Apa yang salah kita sama – sama betulkan. Kan?

P/S : Kita susah nak sedarkan diri sendiri selagi mana ianya tidak menimpa atas tubuh badan kita sendiri.



Read More

Wanita Tidak Boleh Solat Zohor Pada Hari Jumaat?

3 comments
Aku ada terdengar satu perbualan. Isi perbualan yang separa ilmiah kira aku. Dalam perbualan tersebut, aku tertarik dengan satu topik. Katanya, wanita tak boleh solat zohor pada hari Jumaat selagi Pak Imam belum habis berkhutbah dan selesai solat Jumaat di masjid. "Tidak sah!!" Aku sedikit kehairanan kerana benda ini seolah baru bagi aku. Benda baru yang asing bagi aku. Tak pernah lagi aku dengar benda yang sedemikian rupa.

Rasa keinginan untuk mengetahui dengan lebih jelas mengenai perkara tersebut terbit dengan membuak dalam dada aku. Digapai handphone dan terus menggunakan syeikh Google. Ditaipnya dalam bahasa arab mengenai permasalahan tersebut dan terus aku terjumpa satu website yang dikumpulnya fatwa - fatwa dalam dunia Islam. Baik dalam bab ibadah mahupun muamalah. Website yang semuanya dalam Bahasa Arab. Satu website bukan kepunyaan orang Melayu,

Mengikut kefahaman aku dalam artiker tersebut, ternyata fatwa itu sama sekali tidak menyokong pendapat yang mengatakan wanita perlu solat Zohor selepas Imam habis khutbah dan solat Jumaat di masjid. Ulasannya lagi, wanita tidak diwajibkan solat Jumaat seperti lelaki dan secara automatiknya tidak wajib untuk wanita pergi ke masjid mendengar khutbah dan solat Jumaat seperti kaum lelaki. Tambahan lagi, syarat wajib solat zohor adalah bilamana tergelincirnya matahari ke arah barat tanpa dengan apa - apa syarat tambahan untuk sah menunaikan fardu Zohor.

Jelas sedikit bagi aku akan hal perkara ini. Benda ini mungkin nampak remeh. Tapi, orang - orang kebiasaan tidak terkecuali untuk menanyakan hal pelik yang sebegini. Tambah - tambah pula ada yang sesuka hati berfatwa tanpa merujuk sumber - sumber yang dipercayai dalam Islam. Bilamana kita terdengar atau mendengar sesuatu yang bagi kita agak asing dan baru, rujuk dahulu dengan sumber yang boleh dipercayai. Tanya dulu orang - orang yang punyai ilmu dan kepakaran dalam bidang tersebut.

Walaupun kita tak rujuk terus melalui kitab - kitab ilmiah mahupun bersemuka dengan para ulama', kurangnya kita merujuk rujukan yang ditulis oleh orang yang berautoriti dan punyai pengiktirafan untuk mempercayai tulisannya. Post aku macam serius pula bunyinya. Haha. Apa pun, kaji dan selidik dahulu. Baru sebar. Okay? Hee.

**Sekarang ni banyak benda baru yang pelik kita dengar dalam usaha menambahkan pahala. Hati -hat...
Read More

Seputar Isu Terbaru di Malaysia

2 comments
Makin banyak isu hangat di Malaysia yang tak sempat diikuti sejak GST diperkenalkan. Mana tidaknya, marhaen perlu mengerahkan keringat dengan lebih banyak daripada biasa untuk menampung perbelanjaan harian. Barangan dapur, barangan anak – anak, dan juga barangan keperluan yang lain. Itu rakyat marhaen yang biasa. Tahukah yang ramai lagi marhaen yang ditimpa musibah bah kuning di Kelantan hujung tahun lepas belum lagi dapat berteduh di sebuah tempat yang dinamakan rumah? Ramai mereka yang hanya mendiami khemah dan juga bangsal buruk yang seakan menunggu masa untuk rebah menyembah bumi?


MANGSA BAH MASIH DIPINGGIRKAN?

Jenguk seketika di laman media sosial, boleh nampak yang rakyat Malaysia masih begitu peka dengan permasalahan ini dan cuma mampu menjadi keyboard warrior. Sangkaan baik itu perlu. Mungkin itu sehabis daya mereka yang dapat menyumbang untuk marhaen yang masih lagi dalam kesempitan dan juga kesusahan. Kekadang, kita akui yang kita memerlukan golongan ini. Luahan mereka tulus dari hati yang merasa hairan dan juga pelik mengapa bantuan untuk mangsa gempa bumi di Nepal sangat cepat untuk sampai sedangkan rakyat kita di hulu Kelantan masih ramai lagi yang tidak dapat bantuan yang secukupnya.

Tiada tempat berteduh biarpun lebih 4 bulan musibah berlalu. Hidup mereka seperti gelandangan. Hanya pondok kecil berbumbungkan khemah dan perlu menampung sehingga 7 – 9 orang dalam satu – satu masa. Sudah ada peruntukan untuk mereka. Peruntukan untuk mangsa bumi Nepal tu peruntukan lain pula… Kata mereka. Entah. Karenah pentadbiran dan pengurusan pihak atasan belum dapat aku faham sampai ke hari ini. Mana pemerintah dari kerajaan pusat mahupun daripada kerajaan negeri? Takkan hanya mengharapkan NGO dan juga aktivis seperti Raja Shamri? 

Bukan hendak mengatakan yang kerajaan tidak berusaha. Usahanya ada. Kesannya ada. Persoalannya, mengapa begitu mengambil masa yang agak lama dalam membantu mereka ini. Adakah pilihan raya kecil membuatkan kerajaan terpesong buat seketika? Adakah peruntukan untuk mereka ini beralih kepada pilihan raya kecil ini? Jikalaulah betul...


TRAGEDI MYVI

Beralih kepada isu kematian sepasang suami isteri bersama dengan anak mereka di lebuh raya Duke dalam kemalangan yang membabitkan pemandu kereta Myvi. Dikatakan pemandu Myvi itu berlumba sesama mereka dan merempuh kereta mangsa dari belakang. Mangsa tercampak keluar dan telah meninggal dunia dan meninggalkan dua orang anak yang akan meneruskan hidup tanpa ayah dan juga ibunya.

Maka, jadi viral lah cerita ini sehinggakan ramai artis pergi melawat dua beranak yang ditinggalkan pasangan suami isteri yang menjadi mangsa tragedi pemandu Myvi. Sebab apa untuk diviralkan? Apa motifnya? Kenapa anak – anak sepasang ibu bapa yang mati digilis lori ketika membonceng motosikal suatu ketika dulu tidak diviralkan seperti ini? Tidak mencuri keprihatinan barisan artis kita? Apakah faktor yang membezakannya?

Susulan daripada isu rempuhan daripada sikap cuai dan tidak bertanggungjawab pemandu Myvi ini, pemilik kereta Myvi yang lain turut menerima tempiasnya dek kerana kebebalan dan kebodohan sebahagian rakyat kita sendiri. Banyak kereta – kereta Myvi menjadi sasaran mereka ini untuk melepaskan geram disebabkan kesilapan penjenayah jalan raya tersebut. Tidak pasal – pasal cermin tingkap pecah dan juga kereta kemek. Mereka ini seolah – olah menganggap yang kereta Myvi inilah yang salah. Menghukum kesemua kereta Myvi yang bersalah dan patut dikenakan hukuman tak kira siapa pemiliknya. Gila bukan? Mentaliti sesetengah rakyat Malaysia. Akhlak tiada. Sahsiah kurang. Pendek akal. Nyata disini yang salahnya bukan kereta, tetapi pemandunya.

Isu ini beransur menjadi tenang dengan kes ini sudah pun dibicarakan di mahkamah. Pemandu – pemandu Myvi tersebut mengaku tidak bersalah dalam kemalangan itu. Tunggu hujah peguam dan tunggu keputusan hakim yang menentukan. Jangan risau, mahkamah akhirat masih ada jika yang bersalah itu terlepas. Jangan terlampau emosi dalam menghukum sesuatu perkara. Bukankah tersalah memaafkan itu lebih baik daripada tersalah menghukum? Tak setuju? Prinsip masing – masing. Terpulang.


TIADA PELUANG KEDUA BUAT PEDOFIL?

Bergerak kepada isu pedofil yang juga turut mencuri keprihatinan para jaguh keyboard di Malaysia. Seorang yang genius Matematik didapati bersalah atas jenayah mempunyai sejumlah koleksi video dan juga gambar lucah budak bawah umur. Angka jumlah koleksi oleh individu terbabit membuatkan aku terfikir sejenak. Sungguh tidak masuk akal buat seorang genius. Ianya menguatkan fakta dari kajian saintifik yang menyatakan seseorang yang genius berpotensi mempunyai imaginasi seks yang tinggi. Genius. Ada pro dan kontra. Iman sebagai benteng kepada kontranya!

Pesalah adalah orang Malaysia dan sedang menuntut di sebuah kolej di London (kalau tak silap). Menjadi trending dan amarah rakyat Malaysia bila MARA dikatakan masih menimbang untuk tidak menarik balik biasiswa kepada pelajar ini dalam menghabiskan pelajarannya. Awalnya membuat keputsan untuk terus mengekalkan pelajar ini dibawah tanggunan mereka. Adakah patut MARA terus menaja pelajar ini ataupun menarik balik tajaan tersebut tanpa kompromi dan belas kasihan?

Hebatnya para jaguh keyboard ini bilamana MARA dengan yakinnya membuat keputusan untuk berhenti menaja pelajar ini. MARA nekad dan keputusannya adalah muktamad. Nosecondchance adalah trending yang digunakan oleh pengguna – pengguna laman Twitter sebagai suara bantahan untuk mendesak MARA menarik balik penajaannya. Mungkin disini kita boleh lihat peranan dan fungsi keyboard warrior. Suara mereka ibarat suara majoriti yang seakan sebagai jalan mudah untuk media cetak atau pun media elektronik membuat liputan. Tiada peluang kedua buat pedofil. Tak bermaruah.

Bagi aku, semua manusia berhak untuk mendapat peluang kedua. Kita tidak tahu masalah mereka. Hanya mendengar cerita sebelah pihak. Adakah itu adil buat dia?


TABUNG HAJI DAN 1MDB

Akhir sekali yang menjadi tumpuan rakyat Malaysia buat masa sekarang adalah isu 1MDB. Isu politik yang mendapat ranking nombor satu Malaysia kalau diikutkan daripada pemerhatian peribadi. Mana tidaknya bila Tun Mahathir sendiri yang terlibat dalam menghangatkan isu ini. Sejak dua menjak ini, Tun Mahathir nampak begitu terkehadapan dalam mempertikaikan pentadbiran Perdana Menteri sekarang ini, Datuk Najib.  

Kalau sebelum ini, hanya Anwar Ibrahim dan Rafizi Ramli yang menghangatkan kerusi pentadbiran Datuk Najib dengan menyebut ketirisan dan penyelewangan dana – dana dalam kerajaan. Mungkin bosan dengan dua individu ini, satu percaturan telah diatur dan berjaya membisukan seorang daripada dua individu ini di balik tembok batu berpintukan besi.

Tentu mereka tidak menyangka ada satu lagi King yang baru memasuki petak pertempuran. Musuh yang tidak dijangka adalah musuh yang paling sukar untuk ditumpaskan. Bukan begitu? Tun Mahathir ibarat senjata baru buat pihak pembangkang dalam terus menujah jatuh pentadbiran Datuk Najib. Awalnya GST, kemudian 1MDB. Isunya sekarang ini bila Tabung Haji terlibat dalam pembelian aset 1MDB. 

Tun Mahathir menyifatkan tindakan Tabung Haji ini adalah satu bailout atau pun cara pemulihan syarikat 1MDB yang bergelumang dengan hutang. Apa yang menjadi pertikaian adalah Tabung Haji sebagai amanah dalam memegang duit simpanan  bertindak dengan sewenangnya membeli tanah daripada anak syarikat 1MDB. Yang dikesali apabila harganya tidak masuk akal. Nampak dengan jelas yang ianya adalah satu langkah untuk menyelamatkan 1MDB yang sudah lemas ditimbus hutang.


Ketaranya bila orang atasan Tabung Haji rupanya adalah orang yang berkepentingan dalam carta organisasi syarikat 1MDB. Orang atasan Tabung Haji adalah orang yang sama dalam menjawat jawatan – jawatan tinggi dalam syarikat 1MDB dan anak syarikatnya. Adakah ini tidak menjadi kesangsian kepada rakyat? Kepada penyimpan – penyimpan di Tabung Haji? Duit yang diamanahkan untuk mengurus para pendeposit ini mengerjakan haji di Tanah Suci Mekah dengan sewenangnya dirobek untuk membeli tanah yang harganya langsung tidak masuk akal. 

Di sinilah tampilnya Tun Mahathir dalam menyuarakan kepincangan yang dibuat oleh Datuk Najib. Apakah kesudahannya? Adakah Datuk Najib menyahut saranan pembangkang untuk turun sebagai Perdana Menteri Malaysia? Selepas serangan bertubi - tubi daripada Tun Mahathir sebelum ini, dengan kes Altantuya, kemewahan dalam majlis perkahwinan anaknya, dan kekayaan oleh anak tirinya dengan memberli hartanah di luar negara, Datuk Najib nampak tidak goyang walaupun sedikit dan telah membalas serangan tersebut dengan menyatakan yang beliau akan berkhidmat dengan adil untuk rakyat dan juga negara Malaysia. Sejauh mana perjalanan episod drama ini menemui kesudahannya...?
Read More

Ditipu Maslan Lagi

3 comments
Selamat Hari Buruh untuk para pekerja di Malaysia. Genap juga sebulan pelaksanaan GST 6% oleh kerajaan Malaysia. Sudah berapa juta, berapa billion hasil GST yang berjaya dikutip? Sudah berapa banyak barang - barang yang turun seperti yang didakwa oleh para menteri yang dapat meringankan beban marhaen? Sebulan pelasanaannya, semuanya boleh dinilai oleh jiwa dan raga. Secara amnya, mental dan fizikal sememangnya terkesan oleh kesan GST ini. Stress jiwa, penat raga.

Kalau awal - awal April hari tu, rakyat naik bengang disebakan harga isian prepaid naik sebanyak 60 sen untuk setiap isian yang bernilai RM 10. Maka, datanglah hero malaya, Pak Menteri Kewangan Ahmad Maslan untuk menjernihan keadaan. Kononnya untuk menenangkan suasana. Katanya, dia akan bermesyuarat dengan syarikat - syarikat telco ini dan hasilnya, syarikat telco meminta masa sebulan untuk mengkajinya dan harga prepaid akan kembali seperti asal pada awal bulan Mei.

Asalnya dia sendiri kecoh di twitter menerangkan yang harga prepaid tidak akan naik apabila GST dilaksanakan. Kononnya sedang memberi pendidikan GST kepada rakyat melalui akaun twitter. Katanya, GST akan menggantikan SST dan harganya kalau ikut logik, tidak akan naik. Tapi, tergamaknya semua syarikat telco di Malaysia ni menaikkan harga prepaid dan membuatkan Ahmad Maslan terkontang - kanting mencari jawapan untuk menutup kenyataan awalnya itu.

Pagi semalam Ahmad Maslan yakin yang harga prepaid akan kembali seperti asal. Tup - tup, pada petangnya SKMM mengeluarkan kenyataan yang harga prepaid untuk turun harga tu tak jadi pula. Tergantung. Kajian belum habis lagi dan tidak dapat hasil lagi daripada kajian tersebut. Habis? Macam mana Maslan nak jawab dengan rakyat? Sekarang ni rakyat tengok sketsa Ahmad Maslan dan Ahmad Maslan dengan trending CGPA 3.85 seolah - olah menjadi viral dan bahan troll di laman - laman media.

Sekarang ni, rakyat dah bijak wahai Pak Menteri. Gaji menteri yang banyak tak menjamin kebijaksaanaan para pemimpin. Tengok sahaja Tun Mahathir. Dia pun bukannya bijak sangat bila Ahmad Maslan kata yang Tun Mahathir sendiri pun belum jelas lagi pasal GST. Mufti Perlis Dr. Asri pun terkecuali juga daripada memahami dengan baik apa itu sistem GST yang dilaksanakan di Malaysia. Hanya Ahmad Maslan yang ada pengetahuan yang penuh tentang GST.
Read More
Next PostNewer Posts Previous PostOlder Posts Home
SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia