Takziah : Ahmad Izzat Bin Rosli

4 comments


Sabtu yang lepas aku masih ingat lagi riak mukanya yang tersenyum lebar semasa di kenduri kahwinnya. Sempat berceloteh, usik - usik manja. Dia baru mengadakan kenduri kahwin setelah mengikat tali perkahwinan pada bulan Disember tahun lepas. Berpakaian ungu pada tengaharinya dan berpakaian baju Melayu pink pada sebelah petangnya. Tapi, pada pagi semalam aku mendapat khabar duka lagi lara yang dia sudah pergi mengadap Allah. Bertemu Sang Pencipta sekian makhluk. Selang sehari dia mengadakan kenduri kahwin, dia pergi buat selamanya dari dunia ini.

Ya Allah... Aku terkejut dan sedikit terkesima bila mendengar berita kehilangannya di sebuah group whatsapp batch yang sama - sama satu pengajian peringkat menengah dahulu. Ahmad Izzat Bin Rosli. Seorang kawan dan juga sahabat. Lebih 5 tahun aku membesar di alam asrama bersama - sama dengan dia. Seorang yang selalu menceriakan suasana. Sejak dari Tingkatan Satu lagi dia mendapat nama gelaran yang terkenal dengan panggilan 'Ijat Misai'. Itu semua kenangan dan juga peringatan yang mati itu tidak mengenal usia dan juga tidak mengenal siapa. Semua orang bakal pergi. Bezanya cepat atau lambat.

Kronologi kemalangannya tidak lah aku tahu dengan lebih terperinci. Mengikut daripada maklumat yang aku dapat, arwah bertolak dari rumahnya di Kelantan menuju ke Kuala Lipis dalam pukul 3 pagi hari Ahad dan kemalangan berlaku dalam pukul 6 pagi. Punca kemalangan dikatakan yang arwah hilang kawalan dan terbabas ke bahu jalan. Menurut cerita ibunya, arwah hanya cedera kecil di bahagian kepala, hanya goresan kecil. Isteri di sebelahnya pun terlelap dan sedar - sedar pun dah tengok arwah sudah tiada dan dalam keadaan kereta sudah terbabas.

Arwah merupakan anak ketiga daripada 5 adik beradik. Aku harap dapat berjumpanya lagi di akhirat kelak. Mungkin di syurga nanti, insyaAllah. Matinya dia tanpa sebarang amaran. Tanpa sebarang tanda. Sihat tubuh badan tanpa sebarang masalah kesihatan, tiba - tiba nyawanya diambil malaikat. Sungguh, ia suatu peringatan buat insan - insan yang masih hidup. Tak semestinya yang bertahun - tahun terlantar di rumah sakit itu yang akan pergi dahulu. Tak semua macam tu. Semuanya perlu sentiasa bersedia dan selalu memperbanyakkan amalan soleh.

Sahabat, rehatlah kamu disana.


Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

4 comments:

  1. Takziah.... macam ade perasan ada org pos gambar arwah group anak2 lipis...tapi tak tau eksiden sebab ape...Al-Fatihah untuk arwah

    ReplyDelete
  2. Innalilahwainalilahirajiun. moga ditempatkan bersama para solehin. moga kuat dan tabah isteri dan keluarga arwah amin. takziah dik

    ReplyDelete
  3. semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan org yg beriman.

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda Biarpun Komen - Komen yang Mengguriskan Hati. :(

SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia