GST Sedang Melambai - lambai

1 comment
Cuba bayangkan berapa yang perlu kita sebenarnya untuk GST nanti.
Bahang GST semakin hangat. 1 April sudah melambai - lambai. Nampaknya ramai rakyat Malaysia  yang berharap GST ini adalah satu daripada (April Fool) yang dirancangkan oleh kerajaan. Tetapi, jangan nak bermimpi la ye. 6 peratus cukai barangan dan perkhidmatan akan dikenakan oleh kerajaan Malaysia ke atas rakyatnya. Sungguh, aku yakin yang ramai rakyat Malaysia yang akan terbeban dengan angka 6% ini.

Di saat ekonomi Malaysia yang semakin goyah dan tidak menentu, sewajarnya kerajaan perlu menimbangkan semula dengan rancangan pelaksanaan GST ini. Bahkan, bukan sahaja ekonomi Malaysia yang makin hari makin gawat, masalah dalaman kerajaan yang melibatkan wang berjuta - juta ringgit pun masih belum dapat diselesaikan oleh kerajaan. Selesaikan dahulu apa yang menjadi barah kepada tunjangnya jika mahu memperelokkan buahnya dan mengeluarkan hasil yang baik. Malaysia tengah pincang dengan kejatuhan mata wang ringgit dan dengan kehadiran sistem GST adakah ianya akan mengubah sedikit sebanyak nilai mata wang kita?

Perhatikan sahaja bagaimana isu 1MDB yang melibatkan berbillion - billion ringgit. Duit siapa yang kerajaan guna kalau bukan daripada kutipan - kutipan duit rakyat? Siapa yang pernah belajar sejarah pasti tahu bagaimana sesebuah kerajaan itu beroperasi dan dari mana peratus besar sumber dananya, Langkah kerajaan untuk melaksanakan GST mungkin tidak akan menjadi masalah andai kata masalah ketirisan duit, tender - tender kerajaan, masalah rasuah kakitangan awam dan isu projek - projek besar kerajaan dengan kroni tiada kedengaran desas - desusnya. Ini hampir sahaja setiap bulan, ada sahaja saudara Rafizi Ramli mengeluarkan fakta, sumber dan angka tentang penyelewangan angkara tangan - tangan ghaib dalam kerajaan.

Mungkin aku bukan orang ekonomi untuk bersuara dalam hal ini. Tapi, tengok sahaja orang - orang yang pakar dalam ekonomi dan juga kewangan, Tun Dr Mahathir sendiri pun menyuarakan dengan lantangnya tentang ketidakperluan GST untuk dilaksanakan di negara ini untuk sekarang ini. Sedia maklum yang Mahathir adalah Perdana Menteri yang paling lama memegang tampuk pemerintahan negara. Mungkin dia lebih arif. Perdana Menteri kita sekarang pun nampaknya masih kelu dan berdiam diri lagi dari sebarang jawapan apa yang dilontarkan oleh Mahathir kepadanya.

Isu pembelian jet, isu kekayaan anak tirinya, isu kekayaan anak beranaknya sendiri, isu perbelanjaan isterinya dan pelbagai lagi isu - isu yang belum lagi terjawab dengan fakta dan angka. Yang berlegar di ruang perbincangan hanyalah teori dan andaian yang tidak disokong oleh bukti yang cukup kuat. Mahathir mengeluarkan amaran yang sekiranya Pak Najib melaksanakan GST, besar kemungkinan kerajaan UMNO yang menjadi pemerintah sekarang akan gugur pada pilihan raya yang akan datang. Setakat mana betulnya ramalan Tun?

**Mungkinkah GST ini untuk menampung balik ketirisan dana dan duit rakyat akibat keborosan orang atasan dan marhaen pula yang perlu menanggungnya?
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

1 comment:

  1. sebab tula kena ada gst nak tampung balik ape yang tiris tu. kita lah yang kena menanggung huuuhhh!!!

    takpe la buat la sesedap rasa kt dunia ni. besok kat sana engko jawab la lepas sorg sorg mana yang tak amanah dalam jalankan tanggungjawab tu. bukan nak hidup bertongkat langit pun kannnnn

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda Biarpun Komen - Komen yang Mengguriskan Hati. :(

SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia