Cara Bisnes di Instagram

4 comments
[STICKY POST] Scroll bawah untuk entry terbaru.

Ada tak sesiapa kat sini yang ada kenalan atau pun kawan dia yang buat bisnes online dengan menggunakan instagram? Atau pun ada kawan yang ingin berbisnes secara atas talian tapi belum jelas langkah dan cara untuk memasarkan barangan mereka kepada para pembeli? Ataupun kawan yang baru nak berkecimpung dalam dunia bisnes secara online? Atau pun kawan yang ada produk tapi tak tahu nak jual macam mana? Ada ke?

Sekarang ni, sudah ramai yang menceburkan diri dalam bidang bisnes online menjadikan instagram sebagai platform untuk mengiklan barangan mereka dan menjadi medium perantara antara dia dan juga pelanggan. Instagram adalah suatu jenis media sosial yang pada hemat saya begitu efisyen untuk memasarkan produk dan barangan disebabkan penggunaannya adalah percuma.

Cuma, yang menjadi masalah adalah cara dan langkah yang betul perlu diambil untuk memastikan para follower kita itu adalah betul - betul orang yang berminat dengan produk kita? Kalau tidak, ianya akan menjadi masalah. Kenapa? Sebab, tak kira kita promote macam mana pun produk kita, kalau orang tu langsung tak berminat, memang kita tak akan dapat buat jualan kan??

Berminat dan ingin menceburkan diri dalam bidang bisnes? Ingin berjinak - jinak dengan bisnes online? Ingin mencari pendapatan sampingan untuk keluarga dan juga diri sendiri? Ada produk tapi tak tahu nak jual macam mana? Boleh klik LINK ini untuk tahu bagaimana langkah dan cara menjual barangan anda di Instagram. Serius, tak rugi. Ianya adalah suatu ilmu. Anda dapat, boleh terus praktikal dan ajar pula kawan - kawan dan sedara mara anda.

Boleh Klik Gambar Ini Atau Link Di Bawah Untuk Lebih Jelas Ttg Ilmu Manipulasi Instagram


** Tak rugi untuk melabur dalam mencari ilmu. Hendak buat sesuatu kena ada ilmu, baru semuanya dapat berjalan dengan lancar dan juga smooth. Letak ilmu terlebih dahulu sebelum mengamalkan sesuatu. Prinsip ni memang ada dalam Islam yang mana untuk beribadah, ilmu adalah kepala. Kena ada ilmu baru boleh jalan segala amal ibadah perbuatan kita. Sama macam bisnes, ada ilmu insyaAllah bisnes boleh pergi lebih jauh.




Read More

Apa itu Madad Ya Rasulallah

8 comments
"Besok kawanku akan memasuki bilik pembedahan. Madad Ya Rasulallah." Benda ni timbul secara bermusim di Malaysia. Madad Ya Rasulallah yang mana bermaksud "Minta pertolonganmu Ya Rasulallah". Benda ini menjadi isu yang dipertikaikan dan banyak diperdebatkan dalam Facebook oleh golongan - golongan awam dan para jaguh keyboard. Benda ini timbul berikutan nasyid dan qasidah yang di bawa oleh para habib yang juga sekarang makin mendapat tempat di Malaysia.

Perlu diingatkan yang kalimah Madad Ya Rasulallah menunjukkan yang kita minta sesuatu itu adalah daripada Rasulullah sedangkan Nabi kita Muhammad s.a.w telah wafat. Kita meminta kepada Nabi s.a.w. seolah - olah kita tidak menghiraukan Tuhan Yang Paling Agung dengan bukan meminta sesuatu dan segalanya kepada Dia. Ianya seolah - olah menjadikan Allah itu sesuatu yang lebih kecil daripada Nabi Muhammad s.a.w. Bolehkah dengan sedemikian?

Mungkin akan ada sesetengah orang tidak setuju dengan pendapat aku. Ya, pendapat aku ini bukan untuk dipersetujui. Hanya sekadar luahan pandangan untuk dikongsi. Setuju atau tidak terpulang kepada masing - masing. Terpulang kepada ilmu dan hujah masing - masing. Kan? Bagi aku, benda ini adalah berkaitan dengan akidah. Meminta sesuatu secara terus kepada orang mati seolah - olah ada sesuatu yang terselindung di sebalik benteng keimanan. Syirik. Satu benda yang syaitan sendiri pun tak buat.

Tengok sahaja para sarjana pada kurun selepas kewafatan Nabi Muhammad s.a.w, tengok sahaja para sahabat Baginda, tengok sahaja para isteri Baginda, adakah mereka berdoa dengan menyebut "Madad Ya Rasulallah". Kalau diikutkan, mereka lebih dekat kepada kubur Nabi s.a.w dan boleh terus mengadap kubur dan menyebut "Madad Ya Rasulallah" tanpa sebarang pagar dan kubu seperti sekarang ini yang dikawal ketat oleh polis Saudi.

Kesimpulannya, tidak berdoa dengan "Madad Ya Rasulallah" tidak bermaksud kita tidak sayang kepada Nabi kita s.a.w. Siti Aisyah, Abu Bakar, Umar, dan para sahabat yang lain (moga Allah meredhai mereka semua)  adalah insan yang sempat bersama baginda dan semestinya tahap sayang, kasih mereka melebihi kita semua tapi mereka tak pernah menyarankan kita yang terkemudian berbuat sebegitu. Sayang kepada Rasulullah? Selawat kepadanya, ikuti sunnahnya. Itu paling terbaik.
Read More

Meggi Ketam Paling Sedap

8 comments
Jalan - jalan cari makan. Bila makan kena keluarkan duit. Bila keluarkan duit, poket kosong. Hampeh. Nak makan sedap memang tak ada jalan lain dah kalau tak nak masak sendiri, kena habiskan juga duit untuk bayar dekat taukey kedai. Ye la, nak masak sendiri tak pandai pula. Lepas tu, taukey kedai ni buat bayar gaji tukang masaknya pula. Nampak di situ kemana perginya duit dalam poket kita?

Sepit pun bukan main besar.

Nampak ketam dalam gambar di atas tu? Tu adalah hidangan Maggi Ketam dekat kedai yang paling popular di Kelantan. Setakat ni, Maggi Ketam kat kedai tu la yang paling sedap dan paling umppphhh rasanya. Hidangan kat atas tu adalah cerita bulan lepas. Nak cerita Maggi Ketam ni, aku rasa menu ni dah popular lama dah, cumanya aku tak berkesempatan nak merasainya sebab masa tu aku masih lagi berada di Saudi.

Nampak umpphh kan? Harganya mesti ummpphh juga laa? Hidangan aku macam kat atas tu, aku kena berbelanja dekat RM 30 sekali dengan minuman. Harga Maggi Ketam ni biasanya tak menentu dan akan berubah - rubah bergantung kepada saiz ketam. Jika besar saiz ketam, maka besar juga lah harganya. Satu hipotesis yang masuk akal.

Harga RM 30 buat seorang penanam anggur untuk berbelanja makan amatlah besar baginya. Sebenarnya RM 30 adalah begitu murah jika nak dibandingkan dengan harga makanan di Saudi. Tapi tu lah, dekat Saudi ada scholar. Lain lah jadinya. Tiap bulan tunggu pegang kad bank untuk pergi cucuk je. Lepas dapat duit, merata cari kedai untuk makan nasi mandy kambing. Senang sangat hidup.

Kesimpulannya, yang penting bagi aku adalah rasanya. Rasanya memang sedap teramat, lazat yang  tak terperi, dan sememangnya berbaloi dengan nilai wang lagi - lagi dengan keadaan ekonomi yang tengah mengalami inflasi. Ada dekat sejam aku makan ketam ni sebab nak kopek satu - satu isi dia. Kat kedai ni dia akan bagi siap - siap playar untuk memudahkan lagi kita mengopek isi ketam. So, sesiapa yang berkunjung ke Kelantan tu, cari la kedai ni dekat Cherang Ruku, Pasir Putih. Cari kedai Aleemy Maggi Ketam. Mesti tak menyesal.

Kenyang + Sedap

Read More

[Giveaway] Hello from Canada

14 comments
Join GA lagi weh.. Banyak betul join giveaway untuk bulan ni. Kalau satu pun tak dapat, hmmm.. faham - faham la kan? Blogger - blogger yang handle giveaway ni memang tak suka aku. Sengaja buat pakatan dan berkomplot untuk tidak bagi aku dapat giveaway tu.

Giveaway kali ini adalah dari Kanada. Wooo.. Kanada tu. Kali ni tuan blog yang nama Farah ni sangat bermurah hati  untuk memberi fridge magnet berbentuk bendera Kanada kepada 10 pemenang bertuah. Aku join ni dengan harapan agar Cik Farah dapat bagi giveaway special kepada aku. Tshirt kanada ke, bag kanada ke. Boleh kan Cik Farah? Hahaha.

Mana nak join boleh picit terus gambar hitam putih ni.
Ada satu lagi syarat mudah untuk melayakkan diri join GA ini. Iaitu dengan jawab soalan berikut :-

- Apakah URL Blog Doodles of Life? So jawapannya adalah :

http://herlifemanual007.blogspot.ru (harap - harap  betul la jawapan ni)

So, apa lagi? Mana - mana yang nak join tu boleh la join sambil - sambil berkenalan dan berkawan dengan Cik Farah. Aku Cik Farah dah nak bagi t-shirt Canada. Kan Cik Farah? :P
Read More

Permohonan Masuk ke Tingkatan 1 2015 ke Maahad Tahfiz Pulai Chondong

3 comments

Nampak banner dekat atas tu? Dah nak dekat dengan tarikh tutup permohonan baru nak share kan? Haha. Selagi belum sampai 10 Disember, nampaknya ruang dan peluang tu masih lagi ada untuk mana - mana ibu bapa ataupun kenalan yang punyai anak - anak yang akan memasuki alam sekolah menengah pada tahun hadapan, 2015. Terlebih dahulu, sekolah ni berada di Pulai Chondong, Machang Kelantan.

Setakat ni, aku rasa sekolah ni (Maahad Tahfiz Al - Quran Wal Qiraat Pulai Chondong) adalah salah satu sekolah yang terbaik ada dalam Malaysia. Boleh perhatikan bagaimana berkualitinya produk keluaran sekolah terbaik ini. Susah nak kenal produk keluaran sekolah ini? Jangan risau dan jangan resah, salah satu keluaran produk ni adalah tuan blog ni. Haha. Bermutu dan berkualiti kan tuan blog ni? Haha

So, boleh hubungi no yang tertera di atas untuk mengetahui lebih lanjut urusan untuk memohon anak - anak memasuki sekolah tersebut. No tu adalah no pejabat sekolah dan boleh bagitau nak cakap dengan Encik Fauruh. Mesti yang angkat ganggang telefon tu blushing sikit sebab orang kenal nama dia. Dah lama dah dia kerja dekat situ, sejak aku masuk form 1 lagi.

Setakat yang aku tahu, syarat kelayakan untuk masuk sekolah tu mestilah mendapat 5A atau pun 4A paling kurang dalam UPSR. Tu syarat untuk mengisi borang permohonan. Selepas tu, dia akan ada satu lagi ujian penapisan untuk memastikan yang betul - betul berkualiti dan yang betul - betul minat sahaja ditawarkan untuk belajar kat situ. Ada ujian bertulis dan juga lisan. Salah satu ujian lisan adalah, diberi 10 baris ayat Al -Quran untuk dihafal dalam masa satu jam. Jeng.. Jeng..

Jadi, sesiapa yang minat nak anak dia jadi Al-Hafiz tu, boleh mula beli kismis doa setengah kilo. Hehe. Tak adalah, maknanya boleh cuba latih anak - anak untuk hafal ayat Quran pelan - pelan agar tak terkejut nanti. Sekolah ni adalah half goverment dan half private. Jadi, yuran bulanan untuk bayaran asrama agak mahal sikit  bagi aku untuk penduduk Kelantan. Pada zaman aku dulu, around 2004 - 2009, yuran bulanan sebanyak RM250. Akhir tahun 2008 tu, yuran dah up kepada RM350 sebulan. Terbaru tak tahu pula berapa. Rasanya still dengan RM350.
Read More

Giveaway Jom Sihat Bersama Hazamie Souq

9 comments
Sapa nak join boleh klik gambar banner kat atas ni.

Giveaway lagii!! Hahaha. Kuat betul join give away. Orang nak bagi kita peluang, kita ambil la kan? Kali ni give away daripada  Kak Hani. Mudah dan senang je syarat untuk GA ni. Tu yang aku boleh nak join ni. Korang kena nyatakan dalam entry tu "saya mahu sihat kerana,,,,

Kerana dengan sihat tu, saya seolah menjaga pemberian Allah kepada saya dengan sebaiknya. Saya sedar tubuh badan dan nikmat kesihatan ini adalah pemberian Tuhan kepada saya dan saya mahu sihat dengan sesihatnya untuk menunjukkan yang saya bersyukur atas kurniaan nikmat kesihatan yang saya dapat selama ini. Lebih - lebih lagi bila mendapat produk kesihatan daripada tuan blog Hazamie Souq nanti. :)

Harap - harap Kak Hani tertarik dengan entry ni dan dengan itu saya mendapat Give Away ituuu.. Ehem..
Read More

WW : Wordless Wednesday

3 comments


Read More

GIVEAWAY BY KAMEQ DEANNA

7 comments
Sempena masuknya bulan Disember ni, ramai pula blogger yang pemurah hati nak bagi hadiah buat GiveAway. Setakat aku blogging ni, tak pernah lagi ada rezeki untuk dapat giveaway dari tajaan blogger - blogger yang pemurah hati. Bukan rezeki aku kot. Tak pun aku kena jadi sponsor untuk give away dulu kan? Nak sesuatu, kita kena korbankan sesuatu dulu kan? Tak gitu? 

Kali ni gatal tangan nak join give away daripada KAMEQ DEANNA. Kameq ni setahu aku bahasa Sarawak. Masa zaman belajar dulu sempat la kawan dengan orang Sarawak. Sarawak ni tersohor dengan kek lapis. Kalau dapat kek lapis kan sedap, boleh juga buat isi perut yang tiap hari mesti nak lapar je.

Tapi, kali ini tuan blog berbaik hati untuk bagi Topup + Majalah percuma. Aku kalau dapat majalah saja pun dah okay. Macam menarik je majalah yang dioffer oleh tuan blog. Boleh la tuan blog, boleh la ye... pilih kasih sikit untuk bagi kita hadiah GA tu. Boleh la ye?? Haha

So, kalau sesiapa nak join GA ni, pandai - pandai la tekan gambar kat bawah ni. Direct dia akan pergi ke blog penganjur GA ni. Mana tahu rezeki dapat topup kan? Boleh la tu buat beli plan data internet. Aha. Join kat SINI atau klik gambar kat bawah ni.


**Tuan blog, bagi kat kita je lah ye majalah tu. Hehe. (bodek).

Read More

Segmen : Zaman Persekolahan

12 comments
Aku ada singgah blog Azrin tadi. Tengok dia ada join segmen. Tengok segmen tu macam menarik je. Tak ada la boring sangat. Cumanya yang penat sikit kena jengah blog sponsor. Banyak tu penyeponsor. Setakat ni 66 hadiah untuk yang join segmen ni. Haha. Korang nak join boleh la klik gambar banner kat bawah ni. Aku tak join sebab tak cukup syarat - syaratnya. Hehe.

Segmen ni ada kaitan dengan gambar kanak - kanak riang kat bawah ni. Ada nostalgia tersendiri untuk korang yang tengok gambar kat bawah ni untuk mengenang kembali nostalgia zaman persekolahan korang.


Sejujurnya, kedudukan aku dalam kelas seperti gambar di atas adalah no.4. Masa tu aku SPM. Kedudukan yang paling belakang sekali dalam kelas. Biasanya cikgu - cikgu ni dah mark dah pelajar yang duduk di barisan belakang ni adalah pelajar yang ada masalah. Sama ada masalah disiplin ataupun masalah tingkah laku dan juga akhlak.

Bagi aku, duduk barisan belakang ni ada keistimewaan yang tersendiri dalam kelas. Orang yang kat belakang ni skop pandangan dia ni lebih luas berbanding orang yang duduk di barisan hadapan dalam kelas. Korang boleh bayangkan tak? Duduk depan sekali korang akan nampak cikgu korang je kat depan yang tengah mengajar. Boring kan? Lepas tu mengantuk dan tertidur dengan air liur basi yang tumpah. Duduk belakang, mata korang boleh nampak seluruh kelas, nak usha awek-awek pun senang kan dalam kelas? Point of view tu secara menyeluruh. Opppsss. Haha. Tapi sekolah aku semua boys masa tu.

Itu semuanya hanya sembang walaupun ada peratusan yang penyataan kat atas adalah sedikit betul dan ianya juga sebagai teori yang selalu aku buat hujah apabila berdebat dengan budak - budak nerd yang selalu duduk dalam barisan hadapan dalam kelas. Point utamanya, aku duduk belakang memang aku ada masalah disiplin. Aku selalu tak pakai stokin pergi sekolah dan bila duduk kat belakang dapat la aku sorok kaki yang tak pakai stokin ni dari pengetahuan guru - guru yang masuk mengajar. Haha. Aku juga pernah pakai stokin sebelah je paw yang member punya masa perhimpunan. Nanti bila cikgu check, aku angkat seluar yang belah aku pakai stokin je. Peratus untuk kantoi tu 50-50. Tapi, risiko adalah permainan. Haha.

Korang yang nak join segmen ni klik la banner kat atas tu. Ataupun picit SINI.
Read More

Mencari Bloglist

11 comments
Dah lama rasanya jari tak ringan untuk update blog. Bloglist kat sebelah ni pun habis dah hilang akibat memandai je main tukar domain. Tengok blogger - blogger otai ada domain sendiri yang dot my dot com kat belakang tu rasa nak buat juga. Keinginan untuk try buat sama ada  menjadi ke tidak itu kuat dan mangsanya adalah blog ini. Tapi, kurang - kurangnya menjadi la juga hari tu untuk tukar domain. Agak susah dan rumit kalau tak biasa dengan interface dashboard host yang kat korang beli domain.

Cumanya, aku agak kehairanan sedikit masa setting domain tu. Domain yang aku ada tu hafizinjamil.com. Bila aku taip hafizinjamil.com dekat url punya browser, blog aku tak dapat reach site tu. Blank dan kosong je. Aku try isi penuh, www.hafizinjamil.com terus menjadi pula. Tak tahu apa pasal. Tu yang gedik pergi tukar balik ubibadok.blogspot.com. Berlagak nak ada domain sendiri juga tapi tak tahu setting.

Sekarang ni, cuma nak minta jasa baik kalau ada sesape nak drop link blog dia kat sini boleh letak dekat komen. Aku nak isi ruang bloglist kat sebelah ini. Bloglist ni sebenarnya tempat aku nak blogwalking. Kalau ada sebelah ni, senang je boleh tahu ada update ke tidak blog tu dan kalau ada terus boleh singgah - singgah, sepam - sepam komen satu dua. Haha.


**bloglist dah dapat dicover balik. haha. sape2 ada nak tinggal bloglist tinggal la.
Read More
Next PostNewer Posts Previous PostOlder Posts Home
SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia