CERAMAH PERDANA USTAZ AZHAR IDRUS 21 OGOS INI!!

7 comments


Sesiapa yang ada masa dan kesihatan tubuh badan, jemputlah datang ke ceramah Ustaz Azhar Idrus. Dalam poster dah bagitau dan sudah pesan supaya bawa alas dan lapik duduk awal - awal sebab tempat duduk biasanya akan tidak mencukupi. Bawak sejadah lagi sedap, macam tempat duduk ala - ala VIP gitu.

**Luangkan masa untuk ilmu, insyaAllah berguna dunia dan akhirat.
Read More

Terbaru!! Jadual Muqabalah (Temuduga) bagi Permohonan Masuk ke Universiti Qassim, Arab Saudi.

5 comments

Jadual Muqabalah bagi permohonan Qassim Universiti Arab Saudi Kuala Lumpur/Selangor - 8 Ogos 2014 Kelantan - 11 Ogos 2014 Kedah - 13 Ogos 2014 Johor - 15 Ogos 2014 Dokumen yang diperlukan: 1. Sijil SPM dan ke atas (Kalau boleh dalam bahasa arab) 2. Salinan surat beranak (Kalau boleh dalam bahasa arab) 3. Salinan Pasport (Jika ada) 4. 2 Tazkiyah (Dari mana-mana individu) 5. Gambar size passport 2 keping *Tempat muqabalah di negeri-negeri lain akan diupdate kemudian *Urusan muqabalah tidak akan dijalankan bagi pihak muslimat, permohonan muslimat akan diberitahu setelah mendapat maklumat lengkap dari pihak universiti nanti *Muqabalah akan dilaksanakan dalam bahasa arab *Jadual boleh berubah mengikut keadaan dan akan diberitahu secepat mungkin di FB * Bidang pengajian yang melibatkan perubatan tidak disediakan di Qassim University * Bagi permohonan muqabalah peringkat master dan Phd pula, sila email resume anda pada almunawwarah90@gmail.com. Sertakan no. tel untuk dihubungi jika permohonan anda diterima bagi urusan muqabalah. *Sila hubungi wakil negeri berikut bagi urusan muqabalah di negeri terdekat masing-masing: Kelantan: Ustaz Abal Khair +60199918177 Kedah: Ustaz Fitri +60195453678 Johor: Ustaz Jundullah +60123345481 (Whatsapp sahaja) Ustaz Shafie +6583769463 (wakil singapura)

**Info daripada Wan Muhammad Usaid, pelajar yang sedang menuntut di Universiti Islam Madinah. Boleh tengok fb beliau untuk makluman lanjut dan juga update semasa mengenai temuduga ini.

FB : Usaid Subki

Nota kaki : Tajaan penuh tu.. Ada yang tak nak pergi ke? Pergi belajar je, tiket flight, duit saku, yuran belajar semuanya ditanggung. Belajar free. TAJAAN PENUH!!
Read More

Status Hadis ; Tuntulah Ilmu Walau ke Negeri China

Leave a Comment
Hati - hati bila menyandarkan sesuatu perkara kepada Nabi kita s.a.w.

"Tuntulah Ilmu Walau ke Negeri China." Kita seringkali mendengar ungkapan ini melalui lidah - lidah ustaz di negara kita. Sama ada di masjid atau pun di majlis - majlis ilmu. Para ustaz ini mendakwa yang rangkap itu adalah hadis ataupun ucapan daripada Nabi kita iaitu Muhammad s.a.w. Ini ternyata satu kesilapan yang besar telah dilakukan oleh para ustaz yang tidak mengkaji terlebih dahulu status hadis tersebut sehingga menyebabkan orang - orang awam mudah menuturkan dan mendakwa ianya hadis daripada Nabi s.a.w apabila berborak sesama mereka.

"Engkau ni, malas belajar pula.. kan Nabi ada kata, tuntutlah ilmu walau ke negeri China." "Pergilah ke Mesir ke, Yaman ke, Jordan ke untuk menuntut ilmu. Nabi sendiri ada sarankan umatnya untuk menuntut ilmu hingga ke China." Beberapa contoh dialog yang biasa kita dengar dalam masyarakat kita. Tanpa sedar mereka tidak mengetahui apakah status hadis yang didakwa mereka adalah daripada Nabi kita. Mereka tidak tahu, barangkali mereka sudah berdusta atas nama Nabi. Salah siapa? Siapa yang menyampaikan kepada mereka?

Ketahuilah kita yang hadis tersebut adalah hadis yang tiada asalnya mengikut Ibnu Hibban atau pun hadis yang batil mengikut Imam Al-Albani (rahmat Allah kepada mereka). Apabila dikaji secara lebih terperinci kepada periwayatan sanad, jelas kelihatan kesalahan dan kesilapan individu yang meriwayatkan hadis. Ketiga - tiga sanad seperti gambar di atas jelas menunjukkan seorang rawi daripada setiap sanad diragui kejujurannya ataupun dalam istilah ilmu hadis adalah (thiqah).

Dan, sekarang kita semua sudah maklum akan hal ini dan harapnya kita tidaklah lagi menyandarkan ungkapan ini kepada Nabi kita s.a.w kerana Nabi begitu tegas dan melarang dengan keras kepada sesiapa yang berdusta di atas baginda. Ancaman neraka telah Nabi peringatkan kepada mereka yang melakukan pembohongan ke atas nama Nabi. Jadi, tak boleh la nak ungkap rangkap ni? Bunyi best je, macam peribahasa Melayu pula. Nak ungkap atau nak menyatakan boleh, tapi jangan sesekali mendakwa ianya hadis ataupun ucapan Nabi s.a.w. Okay?
Read More

HSBC & Dato' Sri Ismail Sabri

31 comments
Gaza semakin  hari semakin tidak aman dan pergolakan terbaru dengan serangan kejam zionis terhadap penduduk Gaza semakin mendapat liputan yang meluas di Malaysia khususnya. Malaysia tidak dapat menghantar bantuan ketenteraan ke sana bahkan sudah tersebar yang Malaysia sendiri antara negara yang paling kuat menjalinkan hubungan ekonomi dengan Israel? Dasar dan permainan politik apa yang Malaysia cuba mainkan..?

Penduduk Malaysia dan juga NGO - NGO di Malaysia hanya mampu menyalurkan bantuan berbentuk dana  wang ringgit, makanan, minuman serta pakaian kepada saudara kita di sana. Setakat ini, itulah bantuan yang terbaik kita dapat berikan dan Israel pun seakan tergugat dan terkesan dek kerana bantuan sebegini daripada negara Malaysia. Sabas buat orang Malaysia dan NGO semua. Saban hari ada saja kanak - kanak dan ibu yang terbunuh. Cuba bayangkan kalau kita sendiri berada di tempat mereka. Iman kita belum tentu sekuat iman mereka.

Penduduk Malaysia juga semakin berani dengan menyerang Israel melalui medium boikot barangan yang ada kaitan dengan Israel. Perkara ini nampaknya semakin menggusarkan Israel dan berita terbaru, ada sebuah bank di Malaysia nampaknya mengambil tindakan berani dengan menutup akaun pertubuhan - pertubuhan yang menyokong Palestin. Anggapan mereka, penduduk Malaysia hanya mampu berdiam diri dan tidak mampu berbuat apa - apa dengan tindakan mereka. Sangka mereka, penduduk Malaysia akan lemah dan luntur semangat juang mereka terhadap nasib rakyat Palestin.

Anggapan mereka nyata sekali salah dan jauh tersasar. Menteri kita sendiri iaitu Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia, Dato' Sri Ismail Sabri Bin Yaakob telah memprotes tindakan mereka itu dengan menghantar surat permohonan untuk menutup akaunnya dengan bank tersebut. Sejuta syabas dan salute kepada Dato' Sri Ismail.

Salute buat Dato' Sri

Harapannya, agar rakyat Malaysia yang mempunyai akaun di bank tersebut menutup akaunnya dengan segera sebagai tanda protes terhadap tindakan biadapnya kepada NGO Malaysia yang menyokong Palestin.
Read More

Jadual Kuliyah Ustaz Azhar Idrus Sepanjang Ogos 2014

2 comments

Ramadhan sudah berlalu pergi. Walaupun Ramadhan telah berlalu, tak bermakna hati kita juga mesti berlalu dengan terikut perkara yang alai. Tambahan pula sekarang adalah bulan Ogos yang mana negara kita akan menyambut hari kemerdekaan pada 31 haribulan nanti. Sungguh rugi orang yang mana hatinya sudah terikat dan merindui taman akhirat dengan latihan pada bulan Ramadhan yang lalu dibiarkan berlalu liar.

Jangan biarkan hati yang sudah basah dengan iman dan ketakwaan kepada Allah semakin kering dan kontang secara perlahan. Hadirkan diri dengan majlis - majlis ilmu dan ceramah - ceramah agama di sekitar masjid berdekatan dengan kita. Jadual di atas adalah salah satu contoh. Jadual Ustaz Azhar Idrus sepanjang bulan Ogos ini. Serata tempat dia mengajar dan majoritinya adalah di tempat tinggal beliau di Terengganu.

Benda semacam ini kadang - kadang kena paksa juga baru menjadi. Sudah fitrah sememangnya orang yang banyak dengan dosa susah untuk berbuat perkara kebaikan. Paksa lah diri dengan hadir walau sekali ke majlis ilmu dan sudah diketahui yang ceramah atau pun majlis dengan kehadiran Ustaz Azhar Idrus tidak akan bosan walaupun berjam - jam kita mendengarnya. Hadir walau sekali sebulan pun dah cukup. Hadir sekali, mana tahu nak datang lagi untuk kedua kalinya. Kan?

**cumanya, kalau malam 31 Ogos tu Ustaz Azhar Idrus live di Dataran Merdeka dari pukul 11 malam hingga pukul 2 pagi mesti best. (mesti tak ada plastik aiskrim 20 sen kan kat sana?haha)

Read More

Emirates Cup : Kalah Tipis Dengan Monaco 0 - 1

3 comments
Kalau semalam punya entry bukan kemain lagi gembira sebab Arsenal menang besar dengan Benfica. Tu cerita semalam, tapi nampak gayanya hari ni kena sedih sikit sebab Arsenal kalah tipis dengan AS Monaco. Sebab tu orang - orang tua kata, jangan nak beriya sangat masa kita tengah berada dekat atas, kerana ada masanya kita akan berada di bawah. Macam roda la kalau nak contoh yang lebih tepat lagi. Kalau roda kecik, dia rotate cepat sikit. Duduk dekat atas cepat, dekat bawah pun cepat.
Read More

Benfica Dititik Arsenal 5 - 1

Leave a Comment
Arsenal titik Benfica 5 - 1 bhai semalam. Haha. Lebih menarik lagi, 4 gol dijaringkan oleh Sonogo!! Part ni aku nak gelak sebab Sonogo boleh jaringkan 4 gol. satu gol lagi dijaringkan oleh Campbell. Tapi, setakat Benfica je lah. Ada 2 game lagi. Malam ni Arsenal sama ada kena titik atau nak titik Monaco pula. Arsenal aku tak risau sangat kalau pra musim. Habis semua team dia nak titik. Masuk je awal musim tak risau juga, yang risau bila pertengahan musim. Bila semua player dah tak boleh main sebab injured.

Read More

Luahan Hati Seorang Pembonceng Motosikal

6 comments
Hari raya dah beransur hilang meriahnya. Seiring dengan pulangnya warga kota kembali ke kota raya. Satu juta kereta yang dijangka masuk ke Kelantan sebelum raya hari tu rasanya dah mula pulang ke sarang masing – masing. Boleh cipta peribahasa baru untuk 10 atau 20 tahun yang mendatang. “Ibarat kereta pulang kembali ke kota raya.” Tu pun kalau masa tu pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka setuju lah.

Aku selaku penunggang motosikal ni kadang – kadang rasa kecewa juga dengan pemandu kereta sejak dua menjak ni. Sebelum ni aku dah ada up entry yang cerita bagaimana rasa hinanya bila penunggang motosikal ni disimbah percikan takungan air di lopak jalanan oleh kereta yang melintas. Dah berdrama. Nak kejar pergi sound pun memang tak terkejar sebab motor kapcai je. Kalau dapat kejar pun, mesti dia akan cakap. “Well bro, that is not my fault. You can blame the government for the bad road”. Damn.

Pagi tadi boleh tahan lewat juga aku balik rumah. Nak dekat dengan Subuh. Aku lalu jalan utama Kuala Krai – Kuala Lumpur. Aku menghala kearah Kota Bharu dan aku tengok masih banyak kereta yang menuju ke arah Kuala Lumpur. Agaknya cikgu – cikgu kot. Nak mengejar trip mengajar yang buka sekolah pada Isnin nanti. Tapi, pointnya bukan nak cerita pasal cikgu.

Aku kesorangan di atas jalan. Songsang di hadapan ada satu kereta menghala laju. Tapi dengan selamba je dia ‘high beam’ kan kereta dia kearah aku yang tengah membonceng motosikal. Tahu la pakai Vios dan aku tahu dia nampak je aku kat hadapan tu tengah silau yang teramat dek terkesan dengan high beam kereta dia. Dia ingat aku tunggul kayu ke? Bila dia tengok di kejauhan belakang aku ada kereta, terus dia turunkan lampu tinggi kepada normal mode. Bangang ke apa makhluk macam ni?

Aku memang sedar yang aku bayar roadtax murah je kalau nak bandingkan dengan roadtax kereta dia. Tapi, aku tetap pengguna jalan raya bro. Kadang – kadang, aku asyik terjatuh ke dalam lubang – lubang jalan raya akibat tak dapat nak mengelak dengan besarnya kereta – kereta bro laju memecut di kanan aku. Aku bukan tak nak pakai kereta macam bro, tapi penganggur ni faham – faham je lah. Kadang – kadang, perut kosong sebab nak isi tangki minyak motor. Harap bro yang guna lampu tinggi dekat aku tadi terbaca entry luahan hati aku dan terus bertaubat nasuha. Hehe.
Read More
Next PostNewer Posts Previous PostOlder Posts Home
SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia