Berhati - hati Ketika Berada di Tanah Suci

2 comments
Mungkin masih ramai yang mengganggap orang - orang yang berada di sekitar Mekah atau Madinah semuanya adalah baik - baik belaka. Tidak salah untuk bersangka baik terhadap semua orang bahkan itu adalah yang lebih baik dan lebih elok. Namun, perlu diingatkan yang tempat yang suci, tempat yang mulia tidak menjamin bahawa manusia - manusia berada di dalamnya turut mulia.

Dalam kawasan Tanah Haram (Mekah dan Madinah) ada sahaja pencuri - pencuri dan penyeluk saku. Mereka itu Islam tetapi mereka seakan tidak takut dengan hukuman Allah even Kaabah berada dekat dengan mereka ataupun kubur Nabi S.A.W hampir dengan mereka. Sebab itu, mana - mana jemaah yang datang menunaikan umrah ataupun haji, diminta untuk berhati - hati. Sentiasa mengambil berat tentang dompet yang berada dalam saku ataupun kocek lebih - lebih lagi selepas melakukan urusan penukuran mata wang.

Terbaru, ada satu kes yang mana ada seorang lelaki yang dipercayai ahli Syiah yang menyamar sebagai perempuan. Menyamar perempuan adalah senang bagi yang berada di Tanah Arab. Hanya menyarung jubah hitam dan berpurdah. Zahirnya cuma nampak biji mata dan yang selebihnya hanya berbalut dengan kain hitam. Syiah ini menyamar dan agendanya adalah dengan membahagikan gula - gula kepada kanak - kanak ataupun jemaah perempuan yang berada di sekitar tanah haram.

Gula - gula ini dikatakan gula - gula yang telah diubahsuai dan boleh menyebabkan jemaah perempuan menjadi mandul. Ini adalah agenda syiah yang paling licik dan jahat. Mereka lebih fokus kepada kanak - kanak perempuan. Mungkin juga kesan gula - gula ini lebih efektif kepada kanak - kanak yang belum lagi baligh. Begitu jahat dan kotor perbuatan dan pemikiran mereka. Sanggup menggunakan apa sahaja atas nama dendam kepada sunni.

Rentetan itu, mana - mana jemaah yang datang menunaikan umrah ataupun haji, diminta untuk berhati - hati apabila menerima sesuatu barang daripada orang yang tak dikenali hatta mereka semua ini berada di tanah suci. Tidak dinafikan sememangnya ramai yang suka bersedekah kurma mahupun kekacang kepada para jemaah di kawasan tanah suci. Mereka ingin merebut pahala bersedekah tetapi ada segelintir yang menggunakan cara ini dengan salah dan melebihi batasan. Syiah itu ternyata jahat. Api permusuhan yang tak pernah padam.

Jadi, ambil perhatian ye para jemaah yang ingin datang ke Mekah dan Madinah. Tanah yang suci, tanah yang mana tersebarnya Islam dan tanah kelahiran Nabi terakhir s.a.w itu tak menjamin semua yang berada di dalamnya akan masuk syurga. Tidak menjamin yang semuanya adalah orang - orang yang baik. Hanya yang menjamin kebaikan adalah iman dan takwa di hati.

Gambar gula - gula yang dikatakan datang daripada Iran untuk memandulkan para wanita Sunni.

Read More

Ahmad Hafizuddin

1 comment
Cerita Arsenal dah lepas untuk minggu ini. Arsenal menang bergaya dengan Sunderland di tempat sendiri dengan jaringan 4 - 1. Namun, masih ramai yang tengah  mencanang gol Rosicky pada malam itu. Superb gol. Class gol. Kita ada dua game sebelum bertemu Bayern di Allianz Arena. Satu game liga dan satu lagi game FA Cup. Minta semuanya menang. Kita tak nak dihalau oleh fans lain untuk masuk gua. Haha.

Entry kali ni bukan entry bola mahupun Arsenal. Haha.

Cerita dua minggu lepas ataupun 3 minggu lepas. (Rasa kekok bila lama tak menulis). Cerita ini adalah cerita pasal kawan aku yang belajar di Jordan. Tercapai juga hajatnya untuk menunaikan umrah dan menjadi tetamu Allah sebelum pulang ke Malaysia. Tahniah dan moga - moga umrah itu adalah umrah makbul dan diterima Allah. 

Nama kawan aku ni adalah Ahmad Hafizuddin bin Othman. Aku tak pasti 'd' tu double atau satu. Seawal tingkatan satu aku kenal si budak nakal ni. Masa mula - mula masuk sekolah lagi dah boleh nampak dah muka dia ni memang muka yang akan langgar disiplin punya. Ternyata teori awal tu terbukti dengan kekerapan dia dipanggil oleh pihak disiplin sekolah. 

Aku tak tahu bila masa aku boleh jadi baik dengan dia. Rasa - rasa aku, aku boleh masuk ataupun boleh berkawan dengan dia semasa di sekolah hatta sekarang.Mungkin perangai gila - gila tu boleh masuk antara satu sama lain. Sampai sekarang, kawan tetap kawan. Kawan baik kot. Separuh batch aku masa tu memang satu kepala. Sama - sama kepala masuk air!!

Memori yang paling tak lupa di ingatan aku adalah first sekali kantoi dengan pihak sekolah apabila buat kes disiplin. Kes bukan apa sangat. Cuma kes 'fly'. Tapi, disebabkan 'fly' itu, rentetan selepasnya terjadilah banyak kes; kes ponteng sekolah, ponteng perhimpunan, kes tak pakai baju seragam masa keluar sekolah, hatta kes tak pakai kopiah! Maklum la, sekolah tahfiz kan. Haha.

Seingat aku pagi itu adalah pagi khamis. Hari itu adalah hari last persekolahan sebelum cuti untuk seminggu. Mengikut rancangan awal, seramai 15 orang budak kepala masuk air bersetuju untuk 'balik' bercuti terlebih awal. Plan awalnya adalah untuk balik seawal azan subuh berkumandang lagi! Plan masa zaman remaja, saja cari pasal. Padahal tengah hari tu pihak sekolah dah bagi balik dah.

Malam itu memang tak tidur. Jam 5 semua dah bersiap. Taktik dia sebelum keluar pagar sekolah adalah mesti dengan pakaian tidur. Kain pelikat adalah mesti. Tujuaannya untuk menyorakkan seluar yang ada kat dalam tu. Baldi masing - masing di tangan. Dalamnya ada beg sandang dan atasnya adalah baju - baju kotor untuk mengaburi mata. Kononnya bawa baldi adalah untuk hantar dobi!

Beransur - ansur bergerak. Dalam 3 orang sekali gerak. Memang kamikaze dan memang rasa berdebar sebab itu adalah first time untuk langgar disiplin sekolah. Check point pertama adalah di kelas. Semua yang selamat sampai kena tunggu member - member yang lain di kelas. Halangan dekat asrama adalah warden. Takut - takut awal pula warden bangun nak kejut pelajar. Halangan kedua adalah pengawas ataupun mata - mata yang tak bergaji. 

Semuanya selamat sampai di checkpoint pertama. Namun, ada berita yang tak enak didengar. Salah seorang daripada kami kantoi dengan ketua pengawas. Kantoi yang menimbukan syak wasangka. Ketua pengawas itu nampak pelik dengan kain pelikat yang dipakainya. Apa pasal la gelembung semacam je. Tapi, dia macam buat - buat tak tahu je. Semuanya cemas. Ada yang mencadangkan supaya cancel sahaja plan pagi itu.

Saat ini lah Hafizuddin bertindak. "Rilek, rilek... sape tak nak pergi, terpulanglah. Tapi, geng 24 (no siri batch aku) pantang berundur. Risiko adalah permainan". Ayat dia. Kalau terkenang balik, memang terbahak nak gelak. Akhirnya, semua dengan plan asal. Balik naik bas pada pagi tu, pergi bandar, lepak - lepak, dekat Asar atau pun lepas Zohor, baliklah rumah masing - masing.

Saat ini, semuanya ready untuk dengar azan berkumandang dan masing - masing mengangkat takbir dengan seorang imam di depan. Lepas aja bagi salam, imam sempat pesan lagi, "Minta dekat Allah, supaya jangan kantoi ye". Haha. Apa punya la masa tu, sempat lagi minta tolong Allah, padahal nak buat jahat. 

Jam 6 pagi. Semua bergerak ke arah pagar utama. Pagar utama lebih dekat dengan jalan raya dan pagarnya tidak berduri dan lebih rendah untuk dipanjat. Biasanya pak guard pun belum bangun lagi. Jadi, cabaran kedua adalah pak guard. Mengambil risiko dengan mengandaikan yang pak guard masih lagi tidur. Checkpoint kedua adalah perhentian bas. Cuma dalam jarak 500 meter je dari pondok pak guard. Nasib baiknya perhentian bas tu terselindung di balik - balik pokok. 

Semua selamat sampai di checkpoint kedua. Sayu - sayu kedengaran dari arah sekolah pak bilal yang ditugaskan melaungkan kamat. Biasanya, bas akan sampai dekat bus stop tu dalam pukul 6.15 pagi. Jejak je kaki menaiki bas, semuanya melepas nafas kelegaan. Lega dan lepas buat waktu sekarang. Semuanya dalam perkiraan dan sudah semestinya driver bas tu tahu yang naik pagi - pagi macam tu adalah pelajar sekolah (tahfiz) yang ponteng sekolah. Ishhh, walaupun tahu benda tu mencemarkan nama baik sekolah, kitorang masa tu berharap yang driver bas tu faham. Haha.

Cerita aku taip macam panjang dan berjela sangat, ingat sempat nak cerita part kantoi. Haha.

sekarang dah insaf dah ni. haha

Read More

Arsenal Berentap dengan 10 Orang Pemain, Kalah 0 - 2 Kepada Bayern Munich

1 comment
Selamat pagi warga Arsenal Malaysia. Apa macam pagi khamis? Haha. Takziah diucapkan buat peminat Arsenal. Arsenal pada pagi tadi tewas di kaki Bayern Munich dengan jaringan 0 - 2. Jangan nak moody sangat, jangan nak pening kepala  nak hadap pemaki hamun atau pun hater - hater nanti. Buat macam orang tak ada perasaan je nanti. Jangan ubah air muka. Ahaks.

Jangan risau sebab kita ada 90 minit lagi di gelanggang lawan. Cuba untuk jadi seorang yang positif dan optimis. Hihi. Tak nak ulas panjang. Arsenal hanya bermain dengan 10 orang pemain seawal babak separuh masa pertama lagi ikutan daripada Shezni mendapat layanan kad merah daripada pengadil. Manakala, highlight lain adalah Ozil tidak memasukkan jaringan penalti yang dihadiahkan oleh pengadil. Jangan nak maki Ozil. Cuba bertenang.

Aku rasa kita dapat fight Bayern di Allianz nanti sebab pada awal separuh masa pertama sebelum Shezni keluar, Arsenal berentap dengan baik dan banyak kali bola berada di muara gol Bayern. Chamberlain menunjukkan aksi yang diharapkan dan Sonogo adalah striker yang menjadi taruhan Wenger. Kesilapannya adalah kita hanya bermain dengan 10 orang pemain dan itu sudah dikira nasib baik kita hanya bolos 2 biji gol. Ruginya, game terus jadi hambar. Bayern hanya park dan bermain sebelah padang sahaja di bahagian Arsenal.

Shezni
Sagna - Sacker - Koscielny - Gibbs
Flamini
Chamberlain - Wilshere - Ozil - Cazorla
Sonogo

Gibbs belum habis babak pertama lagi sudah mengalami kecederaan. Dia keluar dan digantikan dengan Monreal. Bilamana Shezni dihadiahkan kad merah, Wenger mengambil keputusan untuk mengeluarkan Cazorla dan meletakkan Fabianski sebagai penjaga gol. Pada separuh masa kedua, Wenger mengeluarkan Chamberlain dan dimasukkan dengan Rosicky. Tapi, itu semua menemui jalan buntu untuk Arsenal memecahkan gawang pasukan Bayern. Mereka bermain dengan baik dan gol Kroos memang terbaik dan boleh dikategorikan gol yang cun bagi aku.

Kita tunggu pusingan kedua nanti di Allianz. Kita tengok macam mana game dan juga keputusannya. Jangan melatah. Jangan bising. In Arsene We Trust. Hahaha. Aku mengharap Ramsey akan pulih dari kecederaannya dan bermain di Allianz nanti. Aku juga lebih mengharap jika Sonogo diberi peluang lebih lagi oleh Wenger sebab aku nampak yang Sonogo ni ada potensi dan boleh jadi lebih menjadi daripada striker lain yang kita ada sekarang ini. 

Sekian.

H.J
Madinah, KSA.
0202
Read More

Arsenal Mara ke Separuh Akhir FA Cup

1 comment
Entry Arsenal lagi kan? Biasala.. Idea tengah tak ada, jadi Arsenal jadi topik untuk menghiburkan tangan mengetip keyboard. Cerita Arsenal pada hari ini adalah kemenangan Arsenal melawan Liverpool. Round ke 5 FA Cup. Menang 2 - 1 pada malam tadi adalah satu kegembiraan buat peminat Arsenal. Dapat keluar dari gua sejak Arsenal kena bantai di Anfield minggu lepas 1 - 5.

Walaupun Arsenal hanya menang 2 - 1 pada malam ini, ianya tetap berbaloi. Wenger hanya menurunkan muka - muka baru pada malam tadi. Hanya Ozil, Koscielny dan Mertesacker yang kekal dari skuad melawan Man Utd yang lepas. Chamberlain dan Podolski sebagai flank dan nampak ia memberi impak terhadap strategi Wenger apabila kedua - duanya menggegarkan jaring lawan. Tak lupa juga, aksi Fabianski pada malam ini memang patut dipuji.

Mungkin ramai yang tertanya - tanya mengapa Wenger mengetepikan Lord Bendtner dan menyenaraikan Sonogo sebagai first eleven. Katanya Wenger, "saya ingin memberikan peluang kepada Sonogo untuk bermain dan pada malam ini adalah permainan pertamanya secara rasmi sejak dia tiba di sini. Secara keseluruhannya, dia menunjukkan persembahan yang bagus dan memberangsangkan." 

Wenger memang terkenal dengan perangainya yang suka mengambil dan mengasah bakat - bakat muda. Pada malam ini, mungkin dia ingin menilai sejauh mana prestasi Sonogo. Kalau nampak boleh pergi jauh, jual sajalah striker yang dah tak menjadi tu. Haha. Setakat yang aku tengok, Sonogo tu memang ada bakat. Gayanya ada macam sedikit Adebayor dan mungkin game first dia malam tadi membuat dia sedikit gugup sehingga banyak kali bola yang ditendangnya tidak kena. Hikhik.

Liverpool yang menyarung jersi putih dan bertandang ke Emirates seakan begitu yakin dengan taktik dan position diorang untuk membenamkan Arsenal. Tetapi, Arsenal malam ini bukan seperti Arsenal yang dulu.  Mereka mengulang taktik dua minggu lepas dengan cubaan untuk menjaringkan gol pada minit - minit awal. Tidak dinafikan yang Liverpool pada musim ini adalah satu skuad yang mantap. Lorongan, hantaran dan penyudah mereka memang terbaik. Raheem Sterling adalah bakat muda mereka yang tidak boleh ambil mudah. Liverpool dapat menjaringkan gol pada separuh masa kedua hasil dari sepakan penalti Gerard. 

So, kesimpulannya... Arsenal akan menentang Bayern pada Rabu nanti ataupun pagi Khamis pada waktu Malaysia. Ramai peminat bola sepak meramalkan yang Arsenal akan menjadi lauk kepada Bayern Munich yang seringkali melaukkan team - team dalam liga German. Kita ada rekod baik dengan Bayern. Kita pernah menang dengan Bayern bila berkunjung ke Munich. Cumanya Rabu ini, Arsenal akan bermain di Emirates dan kunci untuk Arsenal pada malam itu adalah terletak pada defend. Kalau defend kita kebal, tak mustahil untuk melaukkan Bayern. Hihihi. 

Fabianski
Jenkinson - Mertesacker - Koscielny
Arteta - Flamini
Chamberlain - Ozil - Podolski
Sonogo

** separuh akhir FA Cup nanti Arsenal akan melawan Everton. 

Sekian. Selamat malam.

H.J
Madinah, KSA.
0142
Read More

Seri di Emirates

1 comment
Ramai ke fans Arsenal yang berjaga pagi untuk tengok game Arsenal lawan Menyu? Apa perasaan korang lepas reff tiup wisel penamat? Tak menyesal kan? Fans tegar mana boleh menyesal, always behind the team. Kalah, menang ataupun seri. Tapi, game malam ni memang hambar. Sayu dan layu je. 

Arsenal pada pagi ini hanya dapat mengutip satu mata apabila hanya mencatat keputusan seri 0-0 dengan Menyu. Ramai fans yang mempertikaikan kenapa kita hanya mampu seri dengan Menyu sedangkan banyak kelab-kelab bawahan dapat tibai Menyu dengan sesuka hati diorang. 

Sudah tersurat sedemikian. Nak buat macam mana kan? Nak tibai tu memang nak bila mana kita kalah 0-1 di Old Trafford pada awal musim ini. Pak Wenger memberi ulasan. Katanya, pemain kita pada malam ini fokusnya hanya tidak mahu gawang dibolosi. Fobia la tu apabila Sabtu lalu gawang Shazwani teruk dirogol oleh Liverpool. 

Taktik Pak Wenger adalah menguatkan bahagian defend dengan memasukkan Gibbs sebagai first eleven dan juga Rosicky menggantikan Chamberlain untuk tempo permainan yang laju. Tapi, nampaknya kita juga gagal menjaringkan gol. Hanya satu pertukaran yang dibuat oleh Pak Wenger pada minit ke 74 dengan mengeluarkan Rosicky dan memasukkan Chamberlain. Pertukaran ini tidak dapat menukarkan result awal permainan  0-0. Ianya kekal hingga ke wisel penamat. 

Aku tahu, ramai fans yang tak berapa puas hati dengan Giroud sebagai striker utama Arsenal buat sekarang ini. Ramai juga yang tidak puas hati dengan Wenger atau pun dengan board Arsenal yang hanya menandatangani Kallstrom pada January transfer baru - baru ini. Team kita perlukan word class striker yang utamanya, bukan lagi midfield untuk lebih menampakkan lagi sinar jalan untuk menggapai piala pada musim ini. 

Shazwani
Sagna - Sacker - Koscielny - Gibbs
Arteta - Wilshere
Rosicky - Ozil - Cazorla
Giroud

Pak Wenger memuji persembahan Ozil pada malam ini. Katanya Ozil bermain dengan baik dan sangat mengambil berat tentang pasukannya. Seorang yang ingin yang terbaik buat pasukannya. Katanya lagi, Ozil ni dapat menjaringkan gol kalau diikutkan perasaannya. Ozil ni dapat sahaja shoot terus ke gawang gol tanpa menghiraukan striker.  Tapi, entah lah Pak Wenger, kalau macam gitu, tak adalah kita kena lanyak 1-5 dengan Liverpool.

Tambahan itu, Wenger juga memuji Giroud pada malam ini. "Dia mencuba dengan sepenuh daya pada malam ini dan saya yakin dia akan dapat menjaringkan gol jika kekal dengan cara dia bermain seperti malam ini." Hek eleh Papa Wenger, nampak macam tak nak beli striker dah ni.

**Gandingan Cazorla dan Ozil memang baik dan aku rasa, Ozil bermain lebih baik kalau dia bermain di bahagian wing kiri.
Read More
Next PostNewer Posts Previous PostOlder Posts Home
SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia