Selamat Tahun Baru 2014

13 comments
Entry pertama untuk tahun 2014. Tahun baru tidak ada makna buat student yang berkesedudukan dengan final exam pada 1 January. Tarikh satu January tidak penting. Apa yang penting adalah menghitung tarikh untuk last paper. Setiap malam dan setiap hari menghitung detik last paper. Stress menghambat.  Memaksa otak untuk berpenat lelah. Memerah otak, mengembangkan kapasiti simpanan dan bersiap sedia untuk dimuntahkan pada esok hari.

Kekadang bila fikir pasal study, akan ada satu perasaan yang menghasut jiwa untuk merasakan yang alam study ni penuh dengan tekanan. Berasa yang alam study ni satu alam yang penuh dengan stress dan ingin cepat - cepat masuk ke alam pekerjaan. Sedangkan dalam masa yang sama, orang - orang yang berada dalam alam pekerjaan merasakan yang mereka merasa indah dan seronok bila berada dalam alam pengajian. sama ada alam persekolahan mahupun alam universiti. Nampak di situ? Manusia tak pernah merasa bersyukur. Tak pernah merasa cukup. Haha.

Bagi student yang cikai macam aku ni, sistem exam adalah satu - satunya faktor yang menyumbang kepada stress tahap melampau kepada para pelajar. Manakan tidak, tiap kali exam sudah pasti akan ada yang pass dan akan ada yang failed. Jika difokuskan lebih dalam lagi, faktor FAILED adalah faktor yang terutama sekali. Cuba bayangkan jika belajar tanpa ada failed, sudah tentu tiada apa yang hendak dirisaukan. Tak yah study pun tak apa kan? 

**ko buat sekolah sendiri la woii kalau tak nak ada sistem pass and failed dalam exam. haha

Salahkan exam, jangan salahkan status bujang.

Read More
Next PostNewer Posts Previous PostOlder Posts Home
SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia