Meggi Ketam Paling Sedap

8 comments
Jalan - jalan cari makan. Bila makan kena keluarkan duit. Bila keluarkan duit, poket kosong. Hampeh. Nak makan sedap memang tak ada jalan lain dah kalau tak nak masak sendiri, kena habiskan juga duit untuk bayar dekat taukey kedai. Ye la, nak masak sendiri tak pandai pula. Lepas tu, taukey kedai ni buat bayar gaji tukang masaknya pula. Nampak di situ kemana perginya duit dalam poket kita?

Sepit pun bukan main besar.

Nampak ketam dalam gambar di atas tu? Tu adalah hidangan Maggi Ketam dekat kedai yang paling popular di Kelantan. Setakat ni, Maggi Ketam kat kedai tu la yang paling sedap dan paling umppphhh rasanya. Hidangan kat atas tu adalah cerita bulan lepas. Nak cerita Maggi Ketam ni, aku rasa menu ni dah popular lama dah, cumanya aku tak berkesempatan nak merasainya sebab masa tu aku masih lagi berada di Saudi.

Nampak umpphh kan? Harganya mesti ummpphh juga laa? Hidangan aku macam kat atas tu, aku kena berbelanja dekat RM 30 sekali dengan minuman. Harga Maggi Ketam ni biasanya tak menentu dan akan berubah - rubah bergantung kepada saiz ketam. Jika besar saiz ketam, maka besar juga lah harganya. Satu hipotesis yang masuk akal.

Harga RM 30 buat seorang penanam anggur untuk berbelanja makan amatlah besar baginya. Sebenarnya RM 30 adalah begitu murah jika nak dibandingkan dengan harga makanan di Saudi. Tapi tu lah, dekat Saudi ada scholar. Lain lah jadinya. Tiap bulan tunggu pegang kad bank untuk pergi cucuk je. Lepas dapat duit, merata cari kedai untuk makan nasi mandy kambing. Senang sangat hidup.

Kesimpulannya, yang penting bagi aku adalah rasanya. Rasanya memang sedap teramat, lazat yang  tak terperi, dan sememangnya berbaloi dengan nilai wang lagi - lagi dengan keadaan ekonomi yang tengah mengalami inflasi. Ada dekat sejam aku makan ketam ni sebab nak kopek satu - satu isi dia. Kat kedai ni dia akan bagi siap - siap playar untuk memudahkan lagi kita mengopek isi ketam. So, sesiapa yang berkunjung ke Kelantan tu, cari la kedai ni dekat Cherang Ruku, Pasir Putih. Cari kedai Aleemy Maggi Ketam. Mesti tak menyesal.

Kenyang + Sedap

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

8 comments:

  1. adoiyaiii..terliur dik akak nengok ketam tu.. feveret hakak!!

    ReplyDelete
  2. aku reti makan ketam yg biasa tu je. kalo ketam jenis ni mmg aku mkn megi je la. ketam tolak tepi. hahaha

    ReplyDelete
  3. adoi...rege dia! tapi memanglah, tengok ketam tu punyalah besar sampai tak nampak mi.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum dik, ko dah balik sini ke? habis belajar dah?

    akak ni stresssss kalau makan ketam, memang sama la kita mau dekat sejam nak makan ketam saja hihihi

    ReplyDelete
  5. Sedapnyeee... Besar betul ketamnya. Mesti banyak isi dia..

    ReplyDelete
  6. yg dok KB pun xg make2 lg. keno beli ketam masok maggi sndiri lah baru murah..

    ReplyDelete
  7. huihhh...besarnye ketam...yg ni laa yg harga mahal tu ehhh...berbaloi mahal kalau sedap...hihihiih

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda Biarpun Komen - Komen yang Mengguriskan Hati. :(

SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia