Saat Getir

4 comments
Assalamualaikum...

Bertemu lagi kita pada Jumaat yang berkah lagi damai ini. Minggu lepas pun entry pada hari Jumaat. Pada Jumaat minggu lepas, kita tak dapat menjamin yang kita akan bertemu lagi dengan Jumaat hari ini. Tapi, setinggi syukur kerana ternyata Allah masih lagi memanjangkan jangka hayat kehidupan kita. Panjangnya hayat kita ini bererti semakin hampirnya kita dengan lubang kubur. Nabi s.a.w sendiri bagitau yang umur umatnya antara enam puluh hingga tujuh puluh tahun. Itu adalah purata umur sisa baki umat manusia pada zaman sekarang. Namun, adakah kita mampu menentukan bila kita hendak mati?

Intro yang bukan lagi kemain Islamik kan? Hee. Seminggu yang lepas adalah ternyata minggu yang paling getir dalam dunia aku yang bergelar pelajar. Gementar pun ada bila nak melalui exam final year. Natijah peperiksaan ini adalah penentu sama ada aku akan bergelar graduan ataupun akan tetap dengan gelaran siswa. Jauh di lubuk hati, aku ingin bergelar sebagai graduan dengan secepat mungkin. Banyak liku dan cabaran yang telah aku daki dalam melalui perjalanan yang sejauh ini. Tak mampu diluahkan dengan kata dan penulisan. Hanya jiwa dan perasaan yang benar - benar merasainya. Ceewah.

Sebelas subjek pada sem ni ternyata ada risikonya. Setiap hari akan ada paper dan berterusan untuk selama dua minggu. Kalau nasib tak baik, satu hari mungkin akan ada sampai 2 paper. Ternyata kalau pelajar yang tak berapa nak rajin dan tak berapa nak pick up macam aku ni akan rasa kesulitan dekat situ. Mana sempat lepas satu paper, lepas tu nak pulun satu paper lagi. Kalau yang bijak pandai boleh la kan? Tapi, semua itu alasan. Kalau prepare semuanya dari awal lagi, tentu tak ada masalah kan? Apa gunanya ada study week? Haha.

Tapi, itu lah lumrah manusia. Rata - rata pelajar khasnya dan manusia umumnya suka sangat dengan sikap bertangguh. Sikit saja yang suka menyegerakan pekerjaan dan urusannya. Mereka sedar akan risiko dengan bertindak pada last - last minute, tapi mereka buat tak endah. Melayu khususnya banyak terpengaruh dengan cerita Hindustan yang akan jadi hero pada minit - minit last. Paling kurang pun bangkit juga kan? Haha. Namun, apa - apa pun, kalau sesuatu pekerjaan itu dirancang dengan teliti lebih awal, disiapkan awal - awal lagi, terbukti yang benda tu akan mudah untuk diuruskan. Bukan begitu?

Jadual exam sem ni


Sekian.

**Ada empat paper lagi berbaki minggu hadapan.

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

4 comments:

  1. Good luck HJ. Padatnya.. Dah la 11 subjek pulak tu.

    ReplyDelete
  2. All the best abe dio tu!
    jangan stress.. hehehe

    ReplyDelete
  3. betul, kita ni hero last minute. jarang nak buat awal2.
    weh, buat yang terbaik !!! goodluck.
    study smart.

    ReplyDelete
  4. semoga dipermudah dan berjaya adik. insyaAllah berkat usaha, izin Allah bergelarlah graduan lepas nie amin amin. jaga diri kat sana tue

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda Biarpun Komen - Komen yang Mengguriskan Hati. :(

SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia