Usbu' Mayyit

5 comments
Minggu ni adalah minggu study week untuk student yang belajar dekat Arab Saudi. Aku tak pasti apa takwim and status universiti dekat Malaysia sebab ada sorang blogger tu update entry yang dia tengah mid sem break. UiTM Shah Alam. Tak tahu la dia punya cuti sendiri atau pun memang official daripada UiTm. Kalau ikut kira kan, takwim dekat sini kadang - kadang hampir sama dengan takwim universiti dekat Malaysia. 

Setiap kali study week benda ni pasti terjadi. Selama hampir 4 tahun aku bergelar mahasiswa tanpa ijazah ni, selama itu lah terjadi. Benda yang kalau seminggu dua lagi nak study week, pada masa tu seolah diri begitu ghairah, sudah berkobar dalam hati semangat yang ingin study bersungguh - sungguh pada study week. Makin dekat,  makin tekad azam untuk study dan cover balik pelajaran dengan harapan final exam nanti dapat jawab dengan smooth. Semua ini terbukti bila datangnya study week itu sendiri. Itu semua adalah konon. Kononnya! Haha

Kat sini memang tak guna istilah study week. Kat sini ada istilah khusus yang menggantikan istilah study week iaitu (usbu' mayyit). Istilah bahasa arab yang maksudnya minggu mayat ataupun minggu kematian. Aku tak pasti kenapa study week ni diperjenamakan dengan nama yang begitu ekstrim dan sedikit eksotik dekat sini. Mungkin juga kerana, pada minggu study ni semua student akan jadi mayat kerana terlalu fokus dengan study. Mungkin la sebab Arab kan memang perangai dia macam - macam. Yang pasti, Sabtu depan aku dah start final exam. 


Read More

Ops Pintu

5 comments
Semalam adalah suatu hal yang menyebabkan hati tak henti-henti menyumpah seranah Arab buat suatu masa yang seketika cuma. Bengang tak habis dengan perangai Arab ni. Kadang - kadang sampai tak masuk akal kalau nak difikirkan. Tak tahu la macam mana otak diorang ni berfikir. Bukan budak lagi, dah berjanggut, berjambang dan bermisai apa semua. Tapi, perangai macam orang tak cukup akal.

Ceritanya, kelas aku ada test pada pagi tu. Aku ambil seat yang second last dari belakang. Belakang aku tu ada satu seat dan belakang seat yang last tu adalah pintu kelas yang memang forever locked. Maknanya pintu kelas aku cuma beroperasi yang hadapan sahaja.

Aku sempat membelek nota - nota sebelum lect datang untuk pass soalan. Lepas tu ada sorang Arab,  lenggang lenggok berjalan, datang duduk belakang aku. Aku buat tak tahu je. Bila lect sudah hampir sampai untuk menghulurkan kertas soalan, aku cepat - cepat menyimpan nota. Pada  masa yang sama, Arab belakang aku memanggil aku. Aku toleh ke belakang, katanya mahu pinjam nota aku.

Aku dah syak, tak ada sebab lain lagi kalau nak nota pada masa tu. Nak meniru la tu. Dah memang keadaan masa tu tak ada sebab lain untuk bersangka baik. Aku pun terus hulurkan. Lantak dia lah. Arab aku memang tak kisah sangat pun. Biasanya diorang akan buka je nota masa tengah jawab exam. Meniru. Lect leka sikit je, mesti dibuka nota untuk dipaste apa yang ada dekat nota tu. Sesetengah la. Arab bongok je macam tu.

Setelah beberapa seketika, aku nampak Arab belakang aku ni mengambil kertas daripada bawah celahan pintu. Aku toleh ke belakang, aku nampak kertas soalan dia yang asal tu dia lipat dan masukkan dalam kocek. Kertas yang kat depan dia sekarang ni adalah kertas yang sudah penuh dengan jawapan. Licik. Ada sorang member dia kat belakang pintu yang turut sama berkomplot. Mungkin awal - awal lagi dia dah pass kertas soalan kosong kat member dia tu. Mereka beroperasi di sebalik pintu. Ops Pintu kot.

Apa yang aku bengang adalah bila mana aku bangun untuk menghantar kertas aku. Aku tengok seat yang dia duduk tadi, nota aku dah tak ada. Hilang. Aku dah mula bengang sebab aku tak nampak pun dia bawa nota tu masa dia keluar tadi. Persoalan sekarang ni, mungkin dia pass nota aku tu melalui bawah pintu dekat member dia, dah member dia tu jawab untuk dia dan hantar balik kertas soalan tu dekat dia. Detail Ops Pintu mereka ni. 

Aku keluar. Jenguk - jenguk cari kelibat dia sama ada masih kat luar kelas atau pun tak. Tak ada. Aku pergi dekat pintu tu. Nota aku pun tak ada. Aku balik terus ke asrama. Tak habis sumpah seranah aku hamburkan dekat Arab tadi. Entah, ketebalan tahap kesabaran aku ni tak cukup tebal bila Arab buat macam ni. Haha. Kes Ops Pintu ni dah berapa kali dah aku tengok dengan mata aku. Diorang memang licik. Lect pun tak dapat kesan.
Read More

Kena Lanyak 6 - 3 dengan Man City

1 comment
ENTRY ARSENAL

Game semalam ternyata satu aib yang besar buat pasukan kita. Kena lanyak 6 - 3 dengan Manchester City. Kita mungkin dapat bagi alasan dengan bermain di tempat lawan. Tapi alasan tu hanya alasan budak sekolah rendah. Tak boleh nak pakai sangat kalau nak diikut kirakan. Macam tak boleh nak terima hakikat pun ada sampai 6 gol Shezni bolos semalam. Ternyata game lepas ni menjadi penentu Arsenal akan terus berada di puncak liga ataupun tidak. Arsenal akan menentang Chelsea di Emirates hari Isnin 23 haribulan nanti. 

Wenger menurunkan Walcott sebagai kesebelasan utama menentang City. Ternyata Walcott memang berbisa dengan menjaringkan 2 gol. Satu harapan yang baru kepada Arsenal sementara Giroud ketandusan jaringan gol. Sagna pun turut turun sebagai kesebelasan utama. Cuma semalam tak tahu mana yang silapnya. City terlalu mudah menembusi benteng pertahanan kita. Lebih - lebih lagi bila pertahanan terbaik kita Koscielny terpaksa dikeluarkan akibat kecederaan lutut dan digantikan dengan Vermaelan.

Shezni
Sagna - Mertesacker - Koscielny - Monreal
Ramsey - Flamini
Walcott - Ozil - Wilshere
Giroud

Subs : Vermaelan (Koscielny) 42', Gnabry (Flamini) 72', Bendtner (Giroud) 76'.

Banyak player yang tak perfomance semalam. Bagi aku, Flamini, Monreal dan Wilshere kurang memuaskan. Banyak kesilapan terlepas kawalan bola kepada pihak lawan yang antaranya menyumbang 2 gol kepada pihak lawan. Harap Wenger ada idea dan taktikal yang berkesan untuk menentang Chelsea pada Isnin nanti. Mungkin juga player kita semuanya keletihan kerana asyik rotate player yang sama? Mungkin juga Wenger boleh memberi peluang kepada Gnabry untuk kesebelasan utama? Yang pasti fan nak tengok permainan yang memuaskan walaupun kita tak dapat mengalahkan pihak lawan, yang penting tidak ada kesilapan - kesilapan yang remeh. Kan?

GOAL :

Man City : Aguero (14'), Negredo (39'), Fernandinho ( 50' 88'), David Silva (66'), Yaya Toure (96')

Arsenal : Walcott (31' 63'), Mertesacker (94')
Read More

Tumpas 0 - 2 dengan Napoli

4 comments
ENTRY ARSENAL

Napoli turun bermain di gelanggang sendiri dengan misi menjaringkan tiga gol bagi melayakkan mereka ke peringkat seterusnya dalam UCL. Tapi, apakah yang terdaya kerana Arsenal menghalang perjalanan mereka untuk mara ke peringkat seterusnya. Mereka berjaya menumpaskan Arsenal dengan 2 - 0 pada malam ini tetapi mereka tetap tidak dapat mara berikutan Dortmund berjaya mengutip 3 mata dengan menumpaskan Marseille. Ayat skema kan? Tengah berlatih untuk menulis ruangan sukan ni. haha

Game malam ni memang menghiburkan penonton Napoli dan mencemaskan penonton Arsenal. Kedua pasukan bermain dengan baik dan masing - masing mengekalkan tempo permainan yang agak tinggi. Game laju, dan saling berbalas asakan di pintu gol masing - masing walaupun asakan di gawang Napoli sedikit kurang mencabar kerana striker Arsenal adalah Giroud! Gol pertama yang dijaringkan oleh Higuain memang menggugat semangat juang pasukan Arsenal kerana seluruh stadium bergema dengan sorokan. Suatu suara di corong mic melaungkan "Gonzalo..." dan seluruh stadium gamat dengan sahutan "Higuain!!!" FanNapoli wajib diberi pujian, membangkitkan semangat pemain Napoli secara halus dan telus.

Higuain menjaringkan gol pada minit 73 dan nampak selepas itu pemain Arsenal mengalami sedikit tekanan. Mungkin bertambah lagi tekanan sebab Napoli memang main secara pressure yang kaw - kaw sejak minit pertama lagi. Mereka patuh arahan Ancelotti. Dengar, taat dan patuh. Tekanan oleh pemain Arsenal dapat dilihat dengan jelas apabila Arteta dilayangkan kad merah pada minit 76 sejurus mengutip kad kuning kedua daripada pengadil. Musibah ke? Fan Arsenal mesti tak senang duduk bila Arsenal perlu bermain dengan 10 orang untuk masa yang berbaki lebih kurang 15 minit. Takut kena bahan dengan fan Man Utd la tu. Haha

Pada minit 93, Callejon menghadiahkan satu lagi gol buat Napoli di saat moral player Arsenal sudah down. Mungkin player Arsenal mahu game ni cepat - cepat dihabiskan. Sudah lesu dan lemau. Mungkin juga player Arsenal sudah tidak sabar menunggu pengadil meniup wisel penamat. Arsenal pada malam ini sudah bermain dengan baik. Kedua - dua pasukan bermain dengan baik cuma yang lebihnya Napoli adalah para penyokong dan peminatnya di stadium. Wenger menurunkan gandingan Rosicky, Cazorla dan Flamini untuk membentuk corak permainan yang bertempo tinggi. Semua orang dah boleh baca taktik Wenger ni.

Shazwani
Jenkinson - Mertesacker - Koscielny - Gibbs
Flamini - Arteta
Rosicky - Ozil - Cazorla
Giroud 

Ramsey masuk menggantikan Cazorla pada minit 68 manakala Monreal masuk menggantikan Rosicky pada minit 74. Apa pun, Wenger dapat tersenyum kelat walaupun kalah pada malam ini dengan layaknya Arsenal ke peringkat kalah mati dalam Liga Juara - juara Eropah. Aku tahu apa yang Wenger fikirkan sekarang ini, adalah bagaimana untuk menghadapi Manchester City pada Sabtu nanti? City nampaknya menang dengan Bayern malam semalam dan Wenger mungkin sedikit resah memikirkan taktik dan strategi apa yang patut diguna pakai untuk menentang City. Wenger ada Giroud, tapi City ada Aguero yang purata setiap game akan menjaringkan gol. Hmmm..

**Please AW, beli striker yang power Januari nanti.
Read More

Hanya Seri dengan Everton

Leave a Comment
ENTRY ARSENAL

Perlawanan pada malam ni nampaknya hanya berakhir dengan keputusan seri 1 - 1 melawan Everton. Everton telah berjaya membuat Chelsea dan Liverpool tersenyum dengan keputusan ini. Seri dengan Everton hanya dapat mengutip satu mata di Emirates dan menjadikan jarak mata dengan pesaing terdekat iaitu Liverpool hanya berbeza dengan 5 mata. Game malam ni sungguh layu dan sayu. Pemain kita nampaknya kurang bertenaga dan Everton pula memang lawan yang kuat, bermain dengan baik dan mampu menjaringkaln gol penyamaan pada minit - minit terakhir.

Shazwani 

Jenkinson - Mertesacker - Koscielny - Gibbs

Arteta - Ramsey

Wilshere - Ozil - Cazorla

Giroud

Skuad yang biasa Wenger guna sekiranya tidak menurunkan Flamini sebagai first eleven. First half kita sangat teruk. Tidak dapat menguasai ball possesion. Bola banyak bermain di bahagian pertahanan kita berbanding pihak lawan. Passing kita pun banyak yang tak menjadi malam ini. Aku tengok, player Arsenal malam ni nampak sedikit keletihan dan kurang stamina. Kurang pressure kepada pihak lawan.Tidak bermain seperti yang sebelum ini. Serba tidak kena.  Koscielny memang terbaik, nampak letih tapi defend memang kental. 

Pada minit 80, Arsenal mendapat jaringan hasil daripada sentuhan Ozil menjadikan tuan rumah mendahului dengan 1 - 0. Keputusan ini tidak lama kerana pemain simpanan Everton, Deulofeu menyamakan kedudukan pada minit 84. Keputusan kekal 1 - 1 hingga kepada wisel penamat. Deulofeu ni memang layak mendapat pujian. Supersub yang berjaya merobek jaringan Shazwani dan juga defend Arsenal. Aku rasa yang punca Arsenal dapat skor ni adalah faktor penukaran pemain pada minit 68. Wenger mengeluarkan tiga pemain sekaligus, Ramsey, Wilshere dan Cazorla dengan memasukkan Flamini, Rosicky dan juga Walcott. Seri tetap seri. Tunggu UCL melawan Napoli pula nanti macam mana.

**Pendapat aku, Arsenal kena bawa masuk striker baru Januari nanti jika nak mengukuhkan kedudukan di puncak liga.
Read More

Kena Try !!

3 comments

Benda dalam gambar di atas ni adalah satu jenis makanan. Rupanya tak adalah menarik sangat tetapi rasanya memang sedap. Benda ni kalau tak silap aku, asalnya daripada Yaman, tak pun memang makanan orang Arab. Namanya adalah Maa'sub. Kalau sesiapa yang datang ke Saudi, atau pun Jordan, try la makan benda ni. Serius, sedap kaw. Harganya pula tak ada la mahal sangat. Kalau yang macam dalam gambar ni, satu mangkuk tu dalam SR 12  dan cukup untuk 3 orang makan yang mempunyai kapaisiti tangki simpanan yang sederhana besar. 

Maa'sub ni makanan yang dicampur adukkan antara pisang dengan roti arab. Pernah sekali aku tengok diorang buat benda ni. Roti arab dikisar bersama pisang dan yang putih tu rasa aku ianya adalah krim sebab rasanya memang berlemak. Manakala yang hirisan kuning kat atas tu adalah cheese atau pun hirisan mentega sebagai penyeri dan penyedap rasa. Maa'sub ni biasanya memang sesuai untuk dibuat pelawas bagi yang sembelit. 

Benda ni ada banyak nama. Kebiasaannya nama-nama ni bergantung kepada harga. Kalau nama lain, maknanya harga lain la tu. Nama lain tu tak lari juga daripada nama Maa'sub, cuma yang lain adalah belakangnya. Contohnya, yang dalam gambar ni namanya Maa'sub Maliki dan Maasub Maliki ni adalah Maa'sub yang paling besar dan banyak. Maliki tu maksudnya Raja. Raja Maa'sub!! Kalau nak makan untuk lebih dari sorang, okay lah sebab benda ni cepat muak kalau makan banyak - banyak. Kalau sesiapa yang ada resipi, try la buat kat rumah, bagi anak makan, nanti besar macam orang Arab. Haha

**kalau nak suruh aku belanja, datang Madinah la. Haha.
Read More

Hati yang Rawan

2 comments

Kekadang kita perlukan masa untuk bersendirian. Jauh dari hiruk pikuk manusia. Cuma ada tenang dan damai bunyi alam. Berteman dengan secawan kopi yang hitam lagi pekat di pagi hari pasti akan memberi kesan pada jiwa yang sedang kusut. Setiap orang ada cara tersendiri merawat pedih dan sakit di hati. Itu terpulang, cuma yang penting jangan biarkan ianya semakin jauh daripada Sang Pencipta. 
Read More

Arsenal Gembira di Gelanggang Cardiff City

6 comments
Arsenal tidak mengecewakan semalam. Malah menguntumkan senyuman buat semua peminatnya. Arsenal menang game semalam dengan jaringan 3 gol tanpa dibolisi. Arsenal nampaknya tidak terkesan dengan kekalahan 1 - 0 kepada Man Utd. Mungkin menjadikan kekalahan itu sebagai motivasi untuk memperbaiki lagi mutu corak permainan. Arsenal bermain di gelanggang lawan dan dapat mengekalkan corak permainan dengan baik dan cantik. 

Cardiff City bukan calang - calang pasukan. Mereka seri dengan Man Utd pada game terakhinya dengan 2 - 2. Mereka mengalahkan Manchester City dengan 3 - 2. Peminat Arsenal mungkin boleh berbangga dengan keputusan semalam apabila hanya Arsenal yang mampu membenam Cardiff dengan 3 - 0 di saat pasukan yang kuat gagal menundukkan Cardiff. Mereka underdog, itu tidak dinafikan.

2 gol dijaringkan oleh Aaron Ramsey. Satu gol hasil tandukan dari bola yang di'cross' oleh Ozil pada separuh masa pertama dan satu lagi gol pada minit terakhir dengan Walcott pencetus kepada gol Ramsey. Manakala, gol kedua pula dijaringkan oleh Flamini yang baru beberapa minit hasil daripada sentuhan Ozil yang bijak membaca pergerakan Flamini. Arsenal bermain dengan baik semalam. Performance yang berada pada tahap selesa. Kalau ini yang ditunjukkan pada setiap permainan, tak mustahil untuk merangkul seberapa banyak trofi yang diidamkan.

Satu perkara yang berlegar dalam penyokong Arsenal adalah tentang Ramsey yang begitu beradab dalam meraikan gol jaringannya untuk game semalam. Beradab lain dengan biadap. Aaron Ramsey menunjukkan respect kepada penonton di stadium apabila tidak meraikan gol jaringannya. Aaron Ramsey memulakan karier bola sepaknya di Cardiff City sebelum dibawa masuk ke Arsenal pada tahun 2008 dan pada tahun 2011, Ramsey sekali lagi dipinjamkan khidmatnya kepada Cardiff City. Itu adalah respect yang pasti tiada dalam diri Robin Van Persie.
Read More
Next PostNewer Posts Previous PostOlder Posts Home
SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia