Happy Birthday to You

2 comments
Di sini aku nak untuk ucapkan selamat ulang tahun kelahiran buat seorang sahabat jauh di malaysia sana. Seorang blogger yang famous dengan panggilan ostad jiji. Pemilik blog Nesloo. Mohamad Azizi Azahazuhari. Nama dia setakat Azizi je, yang belakang tu nama bapa  dia. Haha. Tuannya handsome. Cute. Pakai spec. Body tough mengalahkan Justin Bibir. Dulu la tough. Sekarang ni tak tahu la macam mana.. haha.. maybe tough juga. Tapi bentuk je lain.

Tak banyak aku tahu pasal dia ni. Aku cuma first kenal dia masa zaman sekolah menengah. Masa aku form 1 tu dia dah form 4. So, aku tak kenal sangat la brader ni. Lagipun masa kat sekolah dulu. Dia ni taiko. Semua junior kalau boleh tak nak terserempak dengan dia. Garang sangat. Kalau lalu ikut dorm number 104 masa tu, sah la.. akan ada suara memanggil dari dalam bilik tu.. " Woiii budak, masuk sini kejap.!! ". Abang taiko panggil, takkan buat derk je kan budak - budak tu. Haha

Biasa budak tu akan masuk, kalau berdua, sorang akan tunggu kat luar. Setia. Sorang lagi akan masuk. Dalam 5 minit selepas tu budak tu keluar la. Tak pukul. Taiko tak pukul orang. Muka je garang. Haha. Tapi muka budak tu nampak sedih gila la. Kat tangan dia ada pencebuk air yang geng - geng taiko ni buat mandi. Kitorang panggil dulu nama 'gayung'. Kalau ikut maksud kamus dewan tu, memang betul la gayung tu pencebuk air.

Kalau budak tu bimbit gayung keluar bilik, sah la yang dia ni kena paksa ambil air minum kat kantin tu. Hot chocolate, hot latte, hot mocha, horlick panas. Semua ikut menu masing - masing. Geng geng taiko ni dah tahu yang budak lalu kat depan bilik diorang tu kebanyakannya yang hendak pergi minum or makan kat kantin tu. Jadi, geng taiko ni malas sikit. Nak jadi macam raja. Semua orang datang bawa depan mata je... baru nak makan. Hahaha. Nama lagi taiko kan..?

Tu minuman. Makanan pun sama. Siap order lagi kat budak - budak ni suruh bawa tray dari kantin tu bawa kat bilik. Satu tray untuk 2 orang biasanya. Jimat space. Sian kat pekerja - pekerja kantin. Nak marah budak tu, budak tu jadi mangsa taiko. Nanti diorang pula kena marah dengan ustaz sebab bagi izin student bawa tray makanan masuk bilik. Haha. Itu salah satu tabiat taiko la. Banyak lagi, kalau nak citer panjang sangat. Boleh buat novel kot. Tapi, taiko memang gangster sangat dulu. Siap ada orang culik dia lagi dengan kereta... Nasib baik la taiko ni ahli Silat Gayong, dia buka pintu kereta, terus lompat dari kereta masa kereta tu bergerak. Haih.. berani nak culik taiko.

Nak katakan jodoh, aku jumpa la taiko ni kat Mesir. Kebetulan satu rumah pula. Rumah tu ada 5 tingkat. Power kan rumah kat mesir. 5 tingkat main - main je rumah  kat sana. Kebetulan atau pun takdir katakan, aku menetap di tingkat 4 sama - sama dengan taiko ni. Alamakkk.. nanti taiko buli aku. Cuakkk juga. Tapi, aku dengan taiko tak kenal sangat pun masa tu. Setakat main jeling jeling mata je. Aku pun banyak habiskan sisa masa aku kat tingkat 3. Menumpang kasih bilik orang lain sementara proses mengenali taiko dengan lebih dekat. Aku ada dengar taiko cakap muka aku sombong gilaa.. Haha.. Taiko masa first time tengok aku la tuu..

Sebulan, dua dan tiga bulan berlalu... aku tak sedar yang aku dan taiko dah kamcing. Tak tahu la taiko jampi aku apa dia sampai boleh jadi kamcing macam tu. Taiko ni nampak je macam tu. Kadang kadang unpredictable. Haha. Tapi, aku kat mesir tak sampai setahun je sempat dengan taiko ni. Taiko senior. So, dia grad awal la daripada aku. Aku pun kat mesir setahun je, terbang pergi cari FA pula... rasa tak best pun ada bila tak ada taiko. Tu aku blah awal tu.  Grad pun tak masa kat sana. Haha.

Before balik tu.. aku sempat plan lagi dengan taiko sempena birthday dia. Birthday dia dengan aku tak sampai sebulan pun beza. So, kitorang plan nak celebrate sama - sama. Kat rumah kitorang masa kat Egypt dulu, siapa punya birthday, dia patut buat majlis kesyukuran untuk bagi makan kat semua penghuni rumah 5 tingkat tu. Satu tingkat 3 orang. So, dalam 15 orang juga. Biasa budak ni setakat masak nasi 2 periuk, lepas tu beli ayam bakar dua tiga empat ekor je. Dah nampak grand dah. Tapi, aku dengan taiko ni nak buat lain dari yang lain.

Aku dan taiko share duit sama - sama. Kitorang plan nak bawa pergi makan kat luar. Pergi makan nasi dengan kambing bakar putar kat restoran Arab. Restoran Yaman kalau tak silap hari tu. Nampak superdupergrand la kalau nak compare dengan ayam bakar tu.  Tapi, budak budak rumah kitorang tu, memang dah sedia maklum yang perut diorang ibarat tong sampah. Tak main la setakat penuh je. Mesti nak melimpah ruah sampai tumpah - tumpah kat luar tu. Tak nak kenyang biasa - biasa je. Harga pun tak biasa biasa la. Perut bodoh kalau bahasa kasar. Harga pun boleh tahan kasar. Haha. So macam mana taiko tahun ni? Ada plan nak belanja bekas bekas penghuni rumah 5 tingkat ke tahun ni? Belanja dengna package kenduri kawin je lah eh..? haha

Ni entry last untuk Farah Alishya. Farah Alishya. Jaga diri baik - baik kat Dublin sana. Jaga diri jaga hati jaga iman jaga makan jaga kesihatan dan jaga saya sekali ye. Ni caption famous kan..?? Tapi saya modified yang last tu untuk awak. Kira lain dari yang lain - lain. .Hehe Saya tahu.. awak selalu je visit blog entah pape ni.  Sebab tu saya akan letak nama awak dalam setiap entry saya. Saya nak awak selalu senyum je tau. Nampak sweet kan..? Tapi jiji tak kata sweet nanti. Dia kata jiwang nak muntah. Uwekkk..Haha.

**entry panjang ni cik FA. Baca full eh. Haha
Read More

Masing - masing

2 comments
Politik tengah rancak. Harga emas tengah turun. Madinah makin panas. Hati bertambah rindu. Tengok, semua benda tersebut masing - masing tidak mempunyai kaitan dengan yang masing - masing. Masing - masing punya isu tersendiri dan pengolahannya yang tersendiri. Sebagaimana hidup seseorang. Masing masing punyai agenda masing - masing.

Banyak kan masing - masing? Biasalah, masing - masing ada cara masing - masing. Ikut citarasa individu masing - masing untuk penggunaanya. Politik tanah air makin panas. Siap ada markaz partis yang kena bom lagi. Dah macam movie pula lagak politik di Malaysia. Penuh dengan konspirasi. Sehingga siap ada khabar angin mengatakan sampai berpuluh billion duit digunakan untuk berkempen. Kalau betul sampai berbuluh billion. Sah, ini gila!!

Sementara politik tengah rancak dan hangat membara, pengerusi Public Gold menyarankan agar sesiapa yang punya duit lebih untuk membeli emas. Dikatakan harga emas turun mendadak sejak dari tahun 90 an. Mungkin dia juga ada dengar khabar angin perbelanjaan yang digunakan untuk berkempen tu mencecah puluhan billion. Beli emas ni elok untuk simpanan bagi aku. Tapi make sure duit untuk beli tu adalah duit lebihan yang memang dikhaskan untuk menabung. Jangan sesekali terkejar untuk membeli emas sehinga duit untuk keperluan licin. Utamakan keperluan dari kehendak. Prinsip ekonomi asas.

Politik rancak, harga emas mendadaknya turun. Madinah menggelegak kepanasan. Menggelegak? Tidak lah sampai menggelegak, tapi cukup untuk menggambarkan yang Madinah sekarang ini semakin panas dari hari ke hari. Hari ke hari menuju musim panas. Suhu sekitar 30 - 33 darjah celcius. Mungkin terlalu panas untuk orang yang sekarang ini berada di Dublin.  Kan FA? Haha. Dikhabarkan juga tiadanya shortsem untuk tahun ni di Universiti Islam Madinah disebabkan tarikh puasa Ramadhan terlalu hampir dengan tempoh pembelajaran. Hmmm.. no shortsem.

Hari - hari yang semakin panas. Panas juga kah hati ini dengan rindu.? Itu soal hati, hanya empunya hati yang tahu bagaimana situasi dan keadaan. Undercontrol atau pun overcontrol. Rindu itu adalah satu anugerah sebagaimana satu lirik lagu nasyid. Empunya rindu perlu tahu cara manage rindu dengan baik. Perlu tahu cara untuk menjinakkannya. Kadang - kadang rindu itu perlu disuntik dengan pelali agar jangan terlalu buas. Kadang - kadang perlu disebat pedih agar jangan terlalu memberontak. Kadang - kadang perlu jumpa pakar kaunseling agar lebih motivate. Tidak begitu FA?

**FA, rindu awak.. hehe
Read More

Politik dan Kehidupan

2 comments
Nun jauh di Malaysia mesti tak habis lagi pasal politik. Tajuk entry pun aku nak letak perkataan politik jee. Haha. Dah memang sebati dah politik dengan kaum melayu ni. Pelbagai isu hangat dimainkan sekarang ni. Pelbagai manifesto sibuk dijulang. Lepas PRU nanti, redalah sikit tu. Tunggu 5 tahun lagi untuk hangat kembali. Tunggu manifesto baru pula. Kita lupakan manifesto yang tak terlaksana.

Ni bukan entry politik, ni adalah entry bebas. Tidak terikat dengan mana - mana parti politik. Tidak terikat dengan mana - mana syarikat kerajaan. Hanya seorang yang miliki account google dan menggunakan khidmat google blog untuk menulis. Hehe. Kalau google bertanding, menang besar ni.
Ni juga bukan nak cerita pasal google. Sebernarnya ini adalah cerita kehidupan. Manusia seperti kita ni, tak kira dari parti apa pun.. kerja apa pun, asalkan dia itu adalah keturunan adam dan hawa, semuanya akan menjalani empat peringkat yang kehidupan.

Itu adalah kepercayaan Islam. Lain dengan kepercayaan agama lain. Kalau agama Hindu, ada banyak kehidupan, tak ada last, tak ada kehidupan. Asyik hidup menjelma jadi orang lain. Kalau buat jahat, then mati... lepas tu dia akan hidup lagi dalam jelmaan jasad orang lain. Kalau hidup sebelum tu diorang jahat, kehidupan selepas itu mereka akan diberi pilihan untuk bertaubat. Karma katakan. Nanti dah habis manusia kat bumi ni habis la kot kehiupan diorang. Sebab tu keling kalau gaduh rela mati sebab tahu diorang akan hidup balik. hehe. Ini bukan nak mengata Karpal Singh yang menolak hudud ye.

Sekarang kita telah berada diperingkat kedua dalam peringkat kehidupan. Iaitu hidup di dunia dan di atas muka bumi. Peringkat pertamanya kita semua sudah melepasinya ketika kita berada di rahim ibu kita. Ketika mana ditiupkan roh kita ke dalam jasad. Ketika itu kita sudah hidup, berada di dalam janin. Tapi, semuanya memori teringah kat sana kita lupa. Memori kehidupan mereka masa tu. Sudah tidak ingat apa yang mereka lakukan selama 9 bulan di sana. Masa tu kita juga tidak tahu betapa peritnya ibu kita menanggung sakit.

Hanya tinggal dua lagi baki kehidupan kita. Iaitu hidup di alam barzakh atau pun di alam kubur. Tak perlu risau kerana kita semua pasti akan melaluinya. Setiap orang kubur masing - masing kan.. ? Sibuk buat apa kan..? Last sekali adalah kehidupan di akhirat. Kehidupan yang tiada penghujungnya nanti. Kehidupan yang kekal abadi. Bergembiralah orang yang kekal hidupnya di syurga, dan meranalah orang yang kekal hidupnya di neraka Allah.

**Lelaki itu punya tanggungjawab yang besar. Bimbinglah isteri kamu dan ahli keluarga kamu menuju syurga kerana kamu adalah ketua mereka. Setuju tak FA? Heee
Read More

Melayu dan Politik

3 comments
Masing - masing sibuk berkempen parti masing - masing. Di sini hijau, di sana biru. Masing masing sibuk berbicara pasal politik. Masing masing sibuk memasang bendera di jalanan. Masing - masing dengan manifesto masing - masing. Masing dan masing. Semangat kepartian itu saling mengatasi antara yang lain. Sebab itu sehingga ada yang bertetak dengan parang dan pedang akibat salah faham pasal bendera. Agaknya begitulah suasana sekarang di Malaysia. Melayu khasnya. Melampau.

Melayu makin lama makin hilang jati dirinya. Dulu sangat terkenal dengan sopan dengan tingkah lakunya. Makin lama mencapai merdeka, makin tipis malu yang ada pada Melayu. Manakan tidak, sekarang penuh dengan video - video lucah tersebar. Semuanya melibatkan ahli politik. Tidakkah benda itu terlalu umum untuk disebarkan? Sehingga sudah menjadi benda yang biasa dan seakan sudah lali untuk budak budak sekolah rendah melihat aksi sebegitu. Sedangkan mereka ini lah yang akan menerajui Malaysia nanti.

Politik Malaysia tidak akan habis. Satu isu ke satu isu dimainkan untuk menarik perhatian orang ramai. Untuk meraih undi mungkin. Untuk menolak undi juga mungkin. Seperti pisang goreng panas isu itu akan laku. Tetapi hanya sekejap. Dulu kes liwat. Hangat sekejap. Kes Altantuya. Tak selesai - selesai lagi. Susah untuk rakyat Malaysia berpolitik secara bersih dan secara aman. Tidak boleh jika tidak menggunakan cara kotor. Jika yang sekarang ini tidak diubah, macam mana untuk generasi yang akan datang mengaplikasikan sistem politik Malaysia nanti? Memang politik Malaysia tak lari dari fitnah.

Aku kagum dengan kaum cina dan india yang non-Muslim. Hari ni ada satu berita tersebar yang Tuan Guru Nik Abdul Aziz tiba - tiba jatuh rebah. Pitam katanya. Kaum Cina dan India ini tidak putus putus berdoa untuk TGNA ni untuk cepat sembuh. "May Allah bless him", "Semoga Allah sembuhkan tok guru". Antara komen dekat facebook. Semua komen dekat satu picture tu kebanyakan adalah dari kaum cina dan india. Mereka pandai menilai. Mungkin fikiran mereka lebih matang daripada fikiran kaum Melayu itu sendiri dalam berpolitik. Setuju?

**orang atas sibuk berpolitik, orang bawah tidak dihiraukan. Kesian dekat Farah Alishya, jadi mangsa politik. Kan..? Hehe
Read More

Budak Jahat? Siapa Salah?

4 comments


Kecoh dekat laman media sosial tentang video seorang budak yang dikatakan ketua kelas dipukul beramai - ramai di sebuah sekolah. Facebook PDRM sendiri ada memuat naik video tersebut dan meminta mana mana saksi mahupun mangsa mahupun sesiapa yang mengetahui perkara tersebut menghubungi pihak polis untuk membantu mangsa.

Sesiapa yang tengok video tu mesti akan merasa bengang, rasa marah, rasa geram, rasa menyampah dengan budak budak yang jadi pemukul dalam video tu. Manakan tidak, 3 lawan 1. First tu nampak la sorang budak siap dengan aksi tomoi, penyiku, penumbuk, kaki, lutut semua dia bagi kat budak yang lengkap beruniform sekolah. Kesian tengok budak tu, siap dengan beg sekolah lagi tu. Dibuat macam punch bag je.

Tapi, baca komen facebook.. diorang kata budak ni kuat juga... 3 orang bantai dia, dia tak tumbang pun. Kalau lawan satu sama satu mungkin advance budak tu lagi la. Cara jantan la tu.. Tak tahu la apa nak jadi dengan budak zaman sekarang. Masih bersekolah yang tak tahan tu. Lebih - lebih lagi Melayu pula. Kalau Melayu memang sah dia akan 'pair' dengan Islam. Tengok IC la macam mana.

Ustaz Zaharudin ada bagi ulasan pasal video ni. Katanya, kebanyakan budak yang menjadi macam ni adalah disebabkan kurangnya pendidikan di rumah. Pendidikan dan nilai akhlak yang baik kurang diberikan perhatian oleh ibu bapa terhadap anak - anaknya. Ibu bapa lebih menumpukan untuk memberikan keselesaan harta benda kepada anak - anak berbanding memupuk nilai - nilai kemasyarakatan dan nilai -  nilai murni yang lain dalam diri anak - anak.

Mungkin kita boleh kata yang punca masalah adalah disebabkan oleh kehidupan di rumah itu sendiri. Antara penyebab utama. Kurangnya kasih sayang dan perhatian yang diberikan oleh ibu bapa menyebabkan anak - anak mula mencari kawan sebagai tempat diorang mengadu. Silap besar ialah bila anak - anak itu berkawan dengan kawan yang sudah nakal dan sudah terpalit seribu satu kenakalan.

So, ibu bapa, bakal nak jadi ibu bapa.. anda adalah pencorak kehidupan anak - anak. Anak itu adalah amanah yang diberikan oleh Allah yang masih suci dan bersih. Hanya ibu bapa lah yang akan mencoraknya. Nak satu colour, nak multiple colour. Nak warna warni. Nak colourful. Nak colour rainbow, terpulang dekat ibu bapa. Itu tanggungjawab ibu bapa. Itu juga akan dipersoalkan kelak.

**Farah Alishya nak jadi umi lambat lagi kan...? haha
Read More

Celoteh West Brom vs Arsenal

3 comments
Nampaknya game Liga Inggeris bermain lebih awal sekarang dan ini bermakna peminat bola sepak liga inggeris di Malaysia tidak perlu mendera mata kuyu mereka untuk menonton perlawanan pada lewat malam lagi. Game Arsenal dan West Brom pada awal malam ni ye. Maybe orang bujang nampak masih di awal malam, orang dah berkahwin mungkin ala - ala lewat.

Kita perlukan team kita untuk menang kesemua 8 lagi baki perlawanan. Kita perlu menang untuk mendaki di puncak liga biarpun bayangan kedudukan no satu tu sudah tidak kelihatan. Paling puncak sudah runtuh. Paling kurang kita perlu duduk di tempat ketiga ataupun keempat untuk melayakkan kita merebut piala UCL pada musim depan.

"Sudah sudah la Arsenal, sembang kosong je.." haha.. tu para haters Arsenal. Biarkan diorang. Kita tumpukan match kita malam nanti. Nampak yang performance player Arsenal sedikit up sekarang ni dengan menangnya kita ke atas Reading biar pun kita tidak layak untuk mara diperingkat UCL. Gervinho yang aku selalu kutuk dulu semakin menjadi. Aku pun hairan, formula apa yang Wenger bagi kat budak ni. Nampak dia boleh menyeimbangkan team bila mana Wilshere mengisi bangku pemain yang cedera.

Gervinho dan Rosicky. Harap - harap dua orang ni dapat beraksi pada malam nanti. Kira malam la waktu malaysia even kat sana diorang main pukul 3 petang. Haha. Apa - apa pun kita biar kan papa Wenger uruskan tactical yang macam mana, lepas tu serah kan job itu kepada player - player Arsenal untuk mempamerkan di atas  padang. Kita yang duduk kat luar ni, just tengok diorang main dan cukup 90 minit, kita akan tahu Arsnela menangatau kalah. Then, decide... layakkah kita jadi fans Arsenal. hihi
Read More

Sabar Lagi

5 comments
Dalam selama kita menanti sesuatu, kita akan terasa lama dari detik kepada detik yang seterusnya. Bila tiba saat waktu itu, pernah tak kita terlintas yang penantian kita selama ni tidak lah selama mana yang kita fikirkan? Sedarkah kita yang penantian itu adalah sesuatu yang sangat berat untuk ditanggung biarpun waktu yang perlu ditunggu sekitar sejam hingga ke dua jam. Penantian itu suatu penyesakaan. Zahir dan batin. Pernah dengar bukan?

Tak percaya? Cuba tunggu queue untuk cucuk duit dekat atm. Satu barisan yang dalam 9-10 orang beratur untuk mengambil duit, dan kita adalah orang yang ke 11. Terasa lamakah akan terasa untuk sampai saat kita mengambil duit dari mesin atm tersebut. Tak lama..? Sebentar sahaja..? Memang orang itu seorang yang penyabar. Salute untuk orang yang macam tu.

See, hidup kita tak dapat lari daripada perbuatan sabar. Sabar dan terus sabar. Kalau diikutkan, semua kita nak cepat je. Tak nak lambat, tak nak menunggu. Tak nak jadi orang yang last. Semua kita tak nak, tapi.. sabar..? Sabar ye.. of course kita nak sabar kan..? Sabar tu sebahagian daripada iman bukan..? Ye, mulut kita kata nak, hati kita kata nak.. tapi, perbuatan kita kata tak nak.. otak kita tak nak. " Serioussss, bosan gila kena tunggu, boring!" tu dalam fikiran kita kan..? Fikiran yang tak sabar.

Tapi, Allah suruh kita bersabar  bukan? Mesti ada part yang best  bila kita disuruh bersabar.? Siap Allah offer yang tinggi - tinggi lagi sebagai habuan buat orang bersabar. Dalam Surah Al Asr, Allah siap highlightkan lagi pasal sabar yang mana orang - orang sabar ini dia tidak akan tergolong dalam golongan yang rugi.

Sabar itu cukup indah dalam menanti kerana kita pasti akan dapat hasil yang berbaloi. Bahkan mungkin lebih daripada itu lagi. Makin lama kita bersabar, makin cantik ganjaran yang kita akan dapat nanti.Tak begitu Farah Alishya? Sebab itu Allah meletakkan sabar sebagai syarat untuk memasuki syurgaNya yang maha hebat dan maha luas. Sabar dalam melakukan ketaatan dan ibadah kepadaNya dan juga sabar daripada melakukan kemungkaran dan perbuatan yang dilarangNya? Mudah bukan. Kuncinya adalah sabar.

**orang bujang mesti sabar dalam menanti jodohnya. hihi.

Read More
Next PostNewer Posts Previous PostOlder Posts Home
SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia