'Ketetapan Allah'

2 comments
Kat Malaysia mungkin masih kecoh dengan harga minyak. Ada pelbagai forum dan program oleh pihak pembangkang dan NGO untuk menyatakan sebab mengapa tidak perlu dinaikkan harga minyak seperti ;forum 20 sen'. Ada juga sampai ada agenda demontrasi membantah kenaikan harga minyak. Ada juga sampai ada boikot.. Ada eh..? Semua itu termasuk ada juga sampai tercetus isi yang paling kronik iaitu kenaikan harga barang atau seumpamanya adalah ketetapan Allah. Hal ini kronik aku rasa.

Memang betul yang semua perkara atas muka dunia ini adalah ketetapan Allah. Semua, benda yang belum berlaku mahupun yang akan belaku ataupun yang sedang berlaku. Cumanya kita bukanlah berserah sebulatnya, kita diberi pilihan dan kudrat untuk membuat apa yang sehabis baik. Pointnya, kita tak tahu apa itu ketetapan Allah kalau kita tidak usaha dengan sehabis baik terlebih dahulu. Pening kan..? Sebab tu Nabi s.a.w kita tak menggalakkan kalau nak bersembang pasal qada' dan qadar lebih - lebih lagi dengan orang awam.

Cuma yang semakin parahnya, ramai user facebook mahupun twitter atau seumpamanya seakan memainkan frasa 'ketetapan Allah'. Nampak seakan nak memerli si pengeluar statement yang mengatakan harga barang naik adalah ketetapan Allah, tapi aku bimbang sekiranya ianya seakan mempersendakan qada' dan qadar Allah. Sikit-sikit tulis, 'ketetapan Allah'. 'Aku tak pergi kelas laaa. jangan risau ini adalah KETETAPAN ALLAH'. Apa kebenda la macam ni, macam - macam betul Melayu ni. Sebab tu ada seorang doctor genius tu aku dengar dia cakap.. "Melayu itu sedang melayu. Sudah tidak mekar."

Mungkin dari satu sudut yang ianya adalah salah daripada pihak pihak pengeluar statement. Sudah jelas yang pihak pengeluar statement itu adalah daripada badan yang menyokong kerajaan. Nampak seakan dia mahu menjaga periuk nasinya. Satu sudut yang lainnya adalah, rakyat kita senang sahaja memainkan sesuatu isu sehingga tidak mengambil kisah adakah ianya boleh sewenangnya diejek ataupun diperli sedemikian. Bagi aku tak patut la dalam isu ini. Ini adalah pendirian aku. Orang lain terserah la.. cuma yang aku bimbang, takut - takut mempermainkan Islam dan Allah je. Baik ambil langkah selamat.. Kan?

**iphone baru dah keluar. 5C and 5S. Menarik.. ada ke sesiapa bermurah hati nak bagi hadiah eh..? haha
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

2 comments:

  1. dua statement ** kat bawah tu yang tak boleh tahan tu..

    haha.. aduyaii..

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda Biarpun Komen - Komen yang Mengguriskan Hati. :(

SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia