Selamat Hari Raya Aidilfitri 1434

5 comments

3 syawal 1434 hijrah. Sudah berlalu Ramadan. Semacam tak ramai penduduk Malaysia menangisi kepergiannya. Perginya seakan dirai dengan mercun pelbagai bunyi. Boleh jadi semacam Malaysia ini medan pertempuran. Sini sana berbalas bedilan mercun. Tapi, tak kurang juga dengan bedilan pistol dengan 5 kes tembakan dan kematian pada 1 syawal. Kesian, mentaliti dan adat Melayu susah untuk diubah. Adat yang menyimpang tak perlu dikekalkan bukan? Adat yang tidak selari dengan tuntuan syariat perlu dilupuskan. Awal Islam lagi datangnya untuk menghapuskan adat arab jahilliyah yang menindas kaum wanita, adat yang bolehkan anak mengahwini bekas isteri ayah. Pelbagai. Banyak contoh.

Bukti syaitan mula dilepaskan memang nyata sangat. Anak anak muda sudah tidak segan untuk kembali berfesyen dengan aurat yang terdedah. Jejaka jejaka yang macho sudah tidak malu hendak menghembus asap-asap putih. Dunhill mahal pun tetap jalan kerana ada John White sebagai alternatif. Jelas. Hari raya adalah hari merayakan maksiat kembali? Begitu eh? Begitu tu hanya pada  yang terasa je lah. Mentaliti kebanyakan Melayu Islam hanya baik dan beragama pada bulan Ramadan je. Hormat katanya. Hmmm. Better daripada  tak hormat langsungkan? Entahlah. Nampak sekali macam menghina, nampak sekali macam menyindir, main-main. Huh. Yang jelas sekali, azan maghrib dah tak popular lagi bila Syawal menjelma.

Tak dinafikan perempuan memang sifat dia yang mahu kecantikannya dihargai. Kalau yang dah kawin tak apaa. Dia hanya pamerkan kecantikan tu untuk suami dia kerana pastinya suami dia akan menghargai dan menyanjungnya dengan setinggi sanjungan. Itu sudah cukup untuk dia. Masalahnya adalah girls yang tak kawin lagi. Dia nak orang lain tengok kecantikan dia. Dia mahukan  pujian. Dia mahukan penghargaan orang. Dia nak pakai ala ala primadona gitu. Nampak bentuk potongan badan yang sexy gitu. 'Alaaaa, you ni perfect laaa. Body, muka, semuanya lawa'. Haaaa. Nampak permainan halus syaitan dan hawa nafsu kat situ. Satu dicucuk, satu menyucuk. Wanita jadi mangsa, lelaki terpesona.

Aku bukan apa. Aku pun lelaki. Kadang-kadang susah nak elak benda macam ni kalau dah ada depan mata. Takkan nak tengok ibu kaki memanjang je masa jadi tetamu orang. Pakailah sekadar biasa jee. Simpan kecantikanmu untuk suami mu sahaja. Mereka pasti berbangga kerana hanya dia seorang yang mampu menatapi dan meratah kecantikan mu. Kamu pun mesti rasa begitu juga kan kaum hawa? Bangga dapat memberi apa yang paling bernilai untuk suami yang kamu cintai je iaitu aurat! Ni bukan entry nak bahan kaum hawa, cuma memasing saling beringat, kalau tak mampu buat baik dekat orang lain, janganlah tambah penderitaannya. Lelaki jangan usha, perempuan jangan pakai..hee.

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

5 comments:

  1. Salam aidilfitri !
    maaf, zahir dan batin

    ReplyDelete
  2. salam lebaran..
    perang nafsu menjaga mata hohoho

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum HJ...selamat hari raya yer ...lama x jengah ke mari...;)

    ReplyDelete
  4. Salam aidil fitri HJ san teman

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda Biarpun Komen - Komen yang Mengguriskan Hati. :(

SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia