Skip to main content

Even a smile






Syawal sedang berlalu. Ramadan sudah berlepas. Tidak dapat digapai, hanya mampu menunggu untuk datang lagi pada tahun hadapan. Hanya berdoa moga - moga kita panjang umur untuk menyambutnya nanti. Memang betul yang masa itu adalah suatu benda yang paling jauh. Berlalu ia, sama sekali tidak dapat diputar balik.
Aku terpana sekejap apabila melihat TL twitter. Biasa, aku baca sepintas lalu je mana-mana twit dalam bahasa inggeris. Kali ini twit dia macam special. Ada gaya bahasa yang memukau dan isi yang padat untuk disampaikan membuat aku berulang kali membacanya. Ulang banyak kali tu sebab tak berapa nak faham je. Hee.

Aku mengiyakan bila mana ia mengatakan sekeping gambar perempuan yang sedang tersenyum manis tu sudah boleh membuatkan kaum lelaki tidak senang suduk. Aku olah ayat aku sendiri je ni. Betul, kalau senyuman itu manis, lelaki yang tengok pasti akan terpana sekejap, mahu ditenungnya lama-lama. Itu normal, suka kepada perkara cantik. Kan? Tengok iklan tv kalau tak percaya.

Tapi, bayangkan kalau dalam 10 orang lelaki ada sorang yang tak normal, yang tak berapa betul. Mungkin tindakannya bertindak luar batasan dengan bertindak mendownload gambar itu dan buatnya sebagai tatapan setiap hari. Awass!!jangan gelak wahai kaum wanita kerana imaginasi lelaki itu merentasi segalanya walaupun hanya sekeping gambar dengan senyuman dan menutup aurat dengan baik.

Fikir baik-baik sebelum upload gambar ke tempat tempat public di laman internet. Facebook, twitter, dan sebagainya. Tak nafi yang wanita suka pamerkan kecantikan dan mahukan penghargaan. Tapi, simpan dan sabarlah kerana akan ada yang betul betul berhak akan memuji dan menghargai kecantikan anda. Pasti dia pun akan berasa teramat bangga kerana kecantikan isterinya belum ditenung ramai. Hii.

Even gambar senyuman manis yang aurat dilitup sempurna, sungguh indah kalau semuanya itu pun bukan untuk public, tapi untuk seseorang yang selayaknya. Seorang yang bertaraf suami, yang yakin dialah suaminya. Ambil langkah yang terbaik sebelum gambar gambar kita didownload dan diupload ke tempat tempat yang tak sepatutnya dan yang tak senonoh.

**kita diberi pilihan, kita yang tentukan. Akhirat kelak jangan salahkan yang Maha Esa.

Comments

  1. hermm tu la. betol la FA. aritu pon abglong ade gak ckp psl ni.. die remind la satu2nye adik gerl die ni jgn upload pic kat memane2 social web.bahaya la die ckp. even gmbr yg berniqab sekalipon. sbbnye betol la imaginasi lelaki ni infiniti.

    ReplyDelete
  2. rasa takut pulak heh

    -______-


    p/s: blogwalking here ;)

    ReplyDelete

Post a Comment

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda.

Popular posts from this blog

LATA KAHSMIR DI JELI : TEMPAT WAJIB SINGGAH DI KELANTAN

  Acah-acah model Bollywood Tempat ini dikenali dengan Lata Kashmir yang terletak di Jeli. Cari saja di google maps, ‘Kashmir Jeli’. Google maps akan tunjukkan jalan betul-betul sampai di sini. Di sini adalah kawasan kampung dan akan nampak suasana kampung bila saja masuk simpang Batu Melintang. Lagi cantik kalau arusnya laju Pernah viral kerana tempatnya cantik dengan hamparan rumput menghijau. Kawasan ini pernah viral di instafamous dan juga page-page Facebook yang mengatakan tempat ini cantik menghijau. Tapi, untuk tidak menghampakan korang dan bukannya indah khabar dari rupa, awal lagi aku pesan yang tempat ini akan cantik bila rumputnya baru saja dipotong.  Korang jangan ingat yang rumput ini tumbuh dan tidak panjang-panjang. Nanti bila korang sampai ketika rumput panjang, jangan nak mengeluh. Kalau tak nak kecewa, sila bawa siap-siap mesin rumput di dalam bonet kereta.  Tempat di sana adalah yang tempat larangan dan sudah dipagar Tempat ini adalah kawasan kepunyaan TNB. Bila samp

HIKING BUKIT SALOR : VIEW MENAWAN, AWAN KARPET BERGULUNG-GULUNG

View di puncak Bukit Salor yang tidak mengecewakan Bagi sesiapa yang ingin hiking secara santai-santai, sambil jalan boleh sepak daun, Bukit Salor mungkin boleh dimasukkan dalam senarai. Pemandangannya sangat cantik. Kalau ada rezeki, viewnya nanti ada awan karpet dan dalam tebalnya awan karpet, boleh nampak Gunung Reng yang semacam berusaha untuk menampakkan dirinya. Rezeki dapat parking di starting point Sejak beberapa bulan yang lalu, tempat hiking sudah menjadi viral dan sudah menjadi kegilaan rakyat Malaysia. Tengok sahaja di Kelantan, Bukit Panau yang dulu sunyi dari pengunjung, kini siap dengan ada payung dan gerai seperti pasar tani. Semuanya gara-gara PKP yang berpunca dari COVID-19. Manusia jadi murung bila lama berkurung, dan bila saja diberi kelonggaran untuk bergerak, tempat-tempat sebegini menjadi tumpuan untuk melepaskan kemurungan kerana berkurung. Trek yang bersimen sehingga ke menara telekomunikasi Bukit Salor pun sama. Kini sudah menjadi tumpuan ramai manusia, lebih-

RENEW LESEN MEMANDU DI PEJABAT POS MALAYSIA SEBAGAI WAKIL

Ini bila aku pergi sebelum pejabat pos buka lagi. Pukul 8.05 pagi Pagi tadi aku pergi ke Pejabat Pos Malaysia untuk memperbaharui aka renew lesen memandu. Tapi bukan lesen memandu aku la. Adik aku minta tolong aku untuk renew lesen memandunya memandangkan dia ni seorang yang sibuk bekerja. Sibuk la sangat sampai tak ada masa nak pergi pejabat pos. Disebabkan aku ni seorang abang yang baik hati lagi berdedikasi, maka aku dengan relanya sanggup untuk menolongnya. Ya lah. Adik sendiri. Tak kan tak nak tolong kan? DAH RAMAI YANG BERATUR Awal pagi lagi aku dah pergi. Pukul 8.05 minit pagi aku dah sampai di Pejabat Pos Pasir Mas, Kelantan. Masya Allah. Sungguh bersemangat dan sungguh berdisiplin anak-anak Pasir Mas kerana bila aku sampai tu, pejabat Pos masih lagi tutup tetapi orang yang beratur sudah ramai. 10 orang tu lebih la. Ini betul-betul menguji tahap kesabaran aku memandangkan aku selalu kalah dengan sabar bila melibatkan perlu beratur panjang.  Aku search google