Even a smile

2 comments





Syawal sedang berlalu. Ramadan sudah berlepas. Tidak dapat digapai, hanya mampu menunggu untuk datang lagi pada tahun hadapan. Hanya berdoa moga - moga kita panjang umur untuk menyambutnya nanti. Memang betul yang masa itu adalah suatu benda yang paling jauh. Berlalu ia, sama sekali tidak dapat diputar balik.
Aku terpana sekejap apabila melihat TL twitter. Biasa, aku baca sepintas lalu je mana-mana twit dalam bahasa inggeris. Kali ini twit dia macam special. Ada gaya bahasa yang memukau dan isi yang padat untuk disampaikan membuat aku berulang kali membacanya. Ulang banyak kali tu sebab tak berapa nak faham je. Hee.

Aku mengiyakan bila mana ia mengatakan sekeping gambar perempuan yang sedang tersenyum manis tu sudah boleh membuatkan kaum lelaki tidak senang suduk. Aku olah ayat aku sendiri je ni. Betul, kalau senyuman itu manis, lelaki yang tengok pasti akan terpana sekejap, mahu ditenungnya lama-lama. Itu normal, suka kepada perkara cantik. Kan? Tengok iklan tv kalau tak percaya.

Tapi, bayangkan kalau dalam 10 orang lelaki ada sorang yang tak normal, yang tak berapa betul. Mungkin tindakannya bertindak luar batasan dengan bertindak mendownload gambar itu dan buatnya sebagai tatapan setiap hari. Awass!!jangan gelak wahai kaum wanita kerana imaginasi lelaki itu merentasi segalanya walaupun hanya sekeping gambar dengan senyuman dan menutup aurat dengan baik.

Fikir baik-baik sebelum upload gambar ke tempat tempat public di laman internet. Facebook, twitter, dan sebagainya. Tak nafi yang wanita suka pamerkan kecantikan dan mahukan penghargaan. Tapi, simpan dan sabarlah kerana akan ada yang betul betul berhak akan memuji dan menghargai kecantikan anda. Pasti dia pun akan berasa teramat bangga kerana kecantikan isterinya belum ditenung ramai. Hii.

Even gambar senyuman manis yang aurat dilitup sempurna, sungguh indah kalau semuanya itu pun bukan untuk public, tapi untuk seseorang yang selayaknya. Seorang yang bertaraf suami, yang yakin dialah suaminya. Ambil langkah yang terbaik sebelum gambar gambar kita didownload dan diupload ke tempat tempat yang tak sepatutnya dan yang tak senonoh.

**kita diberi pilihan, kita yang tentukan. Akhirat kelak jangan salahkan yang Maha Esa.
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

2 comments:

  1. hermm tu la. betol la FA. aritu pon abglong ade gak ckp psl ni.. die remind la satu2nye adik gerl die ni jgn upload pic kat memane2 social web.bahaya la die ckp. even gmbr yg berniqab sekalipon. sbbnye betol la imaginasi lelaki ni infiniti.

    ReplyDelete
  2. rasa takut pulak heh

    -______-


    p/s: blogwalking here ;)

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda Biarpun Komen - Komen yang Mengguriskan Hati. :(

SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia