Langkah Pertama

4 comments
Sampainya kita ke destinasi yang jauh itu tak dapat tidak kena dimulakan dengan langkah pertama. First step kalau bahasa mat salleh nya. Mat salleh tak semestinya dia orang soleh ye.  So, sesuatu perjalanan yang jauh dan tibanya kita ke destinasi yang dituju itu dengan adanya first step. Bermulanya first step ini bermakna bermulalah satu adventure yang kadang kala kita sendiri tidak menyedarinya. Kita tidak sedar yang kita dalam adventure. Jeng.. jeng.. jeng..

Sama juga hal ketikanya kita untuk menggapai apa jua matlamat yang kita idamkan dan juga inginkan. Nak itu. Nak ini. Tapi, setakat nak je.. usaha tak ada. Nak kawin je.. isteri tak nak cari, kerja malas. Habuk juga kan..? Nak berjaya, nak cemerlang, nak lulus dalam pelajaran... studynya tidak... tidur je lebih... kelas jarang - jarang je pergi.. apa kesudahan nya? Sama - sama sudah tahu jawapannya. Kalau tak gagal, teruk juga la keputusannya.

Tapi, pergi kelas jarang - jarang tu pergi juga.. Kira first step la tuu.. Ye... memang first step.. tapi tengok pula step kita tadi  mendarat di landasan yang mana. Adakah di landasan litar yang betul? Trek yang betul? Atau langkahan kita tadi hanya mendarat di padang pasir, mendarat di dalam lumpur ataupun yang lebih parah dalam pasir jerlus!! Mungkin kita sudah mula first step..tapi, step kedua kita akan menjadi sukar dan sukar. Mungkin sekali dengan tuan punya step lesap bersama pasir jerlus!! Tapi, jangan anggap tak berjaya first step, terus gagal selamanya. Kita masih ada step 4 5 6 untuk terus bangkit. Pointnya jangan mengalah!!

So, pilih step... pilih landasan yang betul.. buat persediaan yang rapi. Kelengkapan yang cukup. Bagi yang mahu advance boleh memakai kasut untuk langkahan pertamanya. Lakukan persediaan dengan sebaiknya. Mana tahu di tengah perjalanan nanti ada paku 4 inci berterabur. Berdarah nanti. Mungkin sama - sama akan sampai ke destinasinya, tapi.. tapak kaki mesti lain - lain. Ada yang comot. Ada yang koyak rabak. Persediaan awal penentu segalanya!

you decide how you want to make a first step. you have choices!!


**gaya macam aku ni orang yang cemerlangkan..? haha. macam motivator kottt. haha
**FA mesti kata nice nanti, sambil tersipu - sipu senyum. Haha
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

4 comments:

  1. cakap kat cikgu sifu aku rindu nak baca blog dia T.T

    ReplyDelete
  2. first step
    step by step
    one step ahead

    ReplyDelete
  3. satu langkah persatu langkah.
    Okaylah tu!
    nice entry mr. hafizin jamil!

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda Biarpun Komen - Komen yang Mengguriskan Hati. :(

SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia