Sakit

8 comments
Sakit itu adalah kafarah dosa - dosa yang lalu. Sekiranya dia sakit, Allah masih lagi sayangkan dia, ingin menghapuskan dosa - dosa dia yang lepas. Tapi, sekiranya orang itu adalah orang yang baik, jarang sekali melakukan dosa dengan Allah, dan di ditimpa sakit, apakah ada lagi dosa untuk Allah ampunkannya? 

Mungkin sakit yang diberikan kepada orang yang baik tadi adalah sebagai ujian buatnya untuk bersabar. Allah menganugerahkan pahala untuk kesabarannya dan ingin menguji sejauh mana dia redha dengan ujian sakit  diberikan oleh Allah tadi. Sungguh, seseorang itu tidak akan dikira beriman jika dia belum lagi diuji. Apakah mungkin kita dapat mengatakan kita ni beriman sedangkan kita masih lagi belum diuji oleh Allah. Jika begitu, senang sahaja orang kafir mendakawa bahawasanya mereka itu beriman.

Tapi, Allah datangkan ujian keberanian kepada orang - orang kafir ini. Adakah mereka berani untuk bersaksi bahawasanya Allah lah satu - satunya Tuhan yang Maha Esa, tuhan yang tiada tuhan lain selain Allah dan tuhan yang selayak dan sepatutnya disembah. Adakah mereka juga berani untuk bersaksi yang Nabi Muhammad s.a.w ini adalah merupakan utusan terakhir mereka. Merupakan utusan Allah untuk menyebarkan Islam sebagai agama yang betul? Tidak,  ramai sekali orang bukan Islam gagal dengan ujian ini.

Jangan risau jika kita sakit, sebab kita akan tahu siapa yang caring pasal kita. Kita akan tahu siapa yang selama ini ambil berat pasal kita. Mungkin juga Allah jadikan sakit  ini untuk tunjuk kepada kita, siapa yang selama ini baik dengan kita semasa kita sihat  je. Mungkin juga Allah ingin jadikan kita yang sakit  ini untuk menganugerahkan pahala melawat orang sakit kepada rakan - rakan yang melawat kita. Melawat orang sakit itu adalah salah satu amalan yang paling dituntut dalam Islam. Dapat pahala, dapat eratkan hubungan kita dengan si sakit. 

**tak dapat melawat. Whatsapp pun jadilah. Betul tak FA? haha

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

8 comments:

  1. betul2 .. setuju
    sakit penghapus dosa2 kecil kita ;)

    ReplyDelete
  2. Mungkin jgak Allah nk bagi peringatan kat kita..wallahualam

    ReplyDelete
  3. sakit atau tidak,,, ptg sentiasa syukur... klu sakit lbhkan lg bersyukur... allhamdulillah...

    ReplyDelete
  4. sakit itu penghapus dosa kecil :)

    ReplyDelete
  5. betul tu... bersyukur dngn kesihatan yg dkurnia

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda Biarpun Komen - Komen yang Mengguriskan Hati. :(

SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia