Kenapa dinamakan taufan Sandy

11 comments
Daging korban masih belum habis. Tersimpan rapi di dalam fridge. Tapi, bagi orang yang bekerja.. tak dapat tidak terpaksa pergi menjalankan kerjanya, pelajar terpaksa menghadiri kuliahnya, budak medic yang sibuk dengan work project pula terpaksa pergi hospital. Tiada alasan untuk menghabiskan daging - daging korban yang belum lagi terusik di dalam peti sejuk. Cuti amat singkat kan..?

Pelbagai menu masakan berasaskan daging masih segar berlegar dalam kotak minda ibu - ibu yang caring, tapi kita dikejutkan dengan ribut taufan Sandy yang melanda negara Amerika Syarikat. Ada yang langsung tidak ambil peduli kerana katanya Amerika ini adalah satu negara yang jahat dan patut diboikot walhal dia adalah pengguna setia produk Apple.

Aku sebenarnya tiba - tiba terlintas kenapa taufan ini dinamakan dengan Sandy. Adakah ianya satu ribut yang membawa pasir bertan - tan yang mengakibatkan satu New York ditutupi pasir? Tidak!! Sangkaan aku jauh sekali. Ribut ni hanya membawa angin yang laju dan bersamanya ada awan-awan tebal dan bergulung yang menurunkan hujan. Tidak ada kaitan dengan pasir pun walau sedikit.

Rupanya Sandy ini adalah nama orang, bukannya nama benda seperti pasir. Pihak ajk meteorologi di sana akan menamakan ribut taufan yang melanda negara diorang  ni dengan satu nama orang mengikut abjad daripada huruf A-Z. Ribut kali ni adalah giliran huruf S sebab tu dinamakan Sandy. Sebelum ribut Sandy ni ada satu ribut yang dinamakan dengan Rafael dan ribut yang akan datang ni sudah ada namanya iaitu ribut Tony dan ribut selepas Tony juga sudah ada nama iaitu Valerie.

Manakala, huruf Q, U, X, Y, dan Z pula tidak digunakan kerana ada masalah sebutan nama atau pun kurangnya nama yang bermula dengan huruf tersebut. Nama - nama ribut yang sudah lepas ini juga tidak akan berulang. Hanya sekali untuk untuk seumur hidup. Aku pun tak tahu kenapa diorang suka melabelkan ribut ni dengan nama orang dan kebanyakannya adalah nama perempuan. Katanya, kesan sesuatu negara selepas dilanda ribut ni sama dengan kesan yang diakibatkan oleh perempuan yang baru lepas mengamuk. Nampak macam betul kan..? Haha..

rujukan : yahoo news

*kalau salah fakta ni minta diperbetulkan especially 'awak' yang gemuk.
Read More

Hari Arafah

9 comments
Selamat menunaikan haji buat jemaah haji Malaysia yang berada di mekah. Tak lupa juga kepada bakal mertua yang berada di mekah sana. hehe.. Moga semuanya selamat dan dapat menjalankan ibadah haji dengan baik dan sempurna. Moga kesihatan terjaga. Kesihatan adalah yang paling utama untuk membuat ibadah haji. Untuk mendapat ketenangan dan keselesaan dalam ibadah.

Kita yang diberi kesihatan ni mungkin berasa cemburu untuk turut sama dalam mengerjakan ibadah haji kan.. ? Tapi, kesihatan sahaja tak cukup.. harta pun perlu juga. Sebab tu Islam tak mewajibkan bagi sesiapa yang tidak mempunyai harta ataupun wang yang cukup untuk pergi menunaikan haji. Yang tak mampu nak buat macam mana kan? Ada rezeki sampai la tu.

Kita yang tak pergi untuk ibadah haji ni ada kelebihannya yang lain. Kelebihan pada Hari Arafah. Hari Arafah ni selalunya jatuh pada 9 dzulhijjah. Tak de tarikah lain dah. Bagi jemaah haji, Hari Arafah ni adalah di mana mereka berada di suatu tempat bernama Arafah untuk wukuf. Sebab tu dipanggil juga hari wukuf untuk nama pendek. Kalau nama panjang hari wukuf di Arafah. Hehe. Mereka disarankan untuk berdoa dan berzikir kerana doa pada hari Arafah adalah sebaik - baik doa.

Nabi s.a.w menggalakan umatnya untuk berpuasa pada Hari Arafah bagi sesiapa yang tidak mengerjakan haji. Allah menjanjikan ganjaran kepada sesiapa yang berpuasa pada hari tersebut dengan ganjaran diampunkan dosa setahun yang lepas dan setahun yang akan datang. Tengok. Betapa kasihnya Nabi s.a.w kepada umatnya dan betapa Allah itu melebihkan umat Nabi s.a.w

Bagi sesiapa yang sihat tubuh badannya... sama - samalah kita berpuasa. Hanya sekali dalam setahun. Peluang sudah ada. Rugi sesiapa yang tak merebutnya. Perlu diingatkan di sini yang dosa diampunkan disini adalah dosa - dosa yang kecil bukannnya dosa yang besar. Dosa besar tak dapat tidak kena bertaubat dahulu sebelum diampunkan oleh Tuhan.

عَنْ أَبِي قَتَادَةَ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: صِيَامُ يَوْمِ عَرَفَةَ، إِنِّي أَحْتَسِبُ عَلَى اللهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ وَالسَّنَةَ الَّتِي بَعْدَهُ  - الترمذي
  
PS : semoga mertua sentiasa sihat... :D 
Read More

Norwich City ( 1 ) v Arsenal ( 0 )

3 comments
 ENTRY ARSENAL!!!

Tak perlu cakap banyakkan bila Arsenal kalah kan.? Predict aku yang Arsenal akan menang dengan jaringan gol 3 biji tanpa sebarang bolos ternyata meleset sekali. Kita hanya merancang. Hanya Tuhan yang menentukan. Kita hamba nak buat apa lagi kan.? Hanya pasrah dengan segala suratan.. Hehe. Nampak dah macam emosi dah...

Skuad adalah seperti biasa. Giroud sebagai penyerang,penyerang yang masih belum menunjuk bisa. Podolski dan Gervinho sebagai wing yang tak berapa lebar sayapnya, Arteta dan Ramsey sebagai Defensive Midfield dan juga Santi Cazorla sebagai arkitek di padang Norwich City. Mungkin ianya nampak sebagai skuad yang cukup ampuh untuk menumbangkan Norwich. Tetapi, itu semua adalah syok sendiri.

Giroud

Podolski - Cazorla - Gervinho

Arteta - Ramsey

Santos - Vermaelan - Mertesacker - Jenkinson

Mannone

Dah la kalah, lepastu ada berita buruk pula apabila Oxlade Chamberlain yang hanya masuk beberapa minit terpaksa keluar kerana kecederaan yang dialaminya. Ox dilaporkan akan missed perlawanan menentang Schalke untuk UCL nanti. Kesian Ox. Masuk beberapa minit dah kena keluar.

Bagi aku, game semalam adalah tak best. Langsung tak best. Aku tengok pun bosan. Mungkin corak permainan yang membosankan. Banyak passing yang tak menjadi. Paling ketara bagi aku adalah Santos. Walaupun defendnya baik, bodynya tegap... passingnya malam ni kurang memuaskan. 

Secara purata kita pegang bola dengan nisbah 72 peratus berbanding Norwich. Tapi tu la.. Norwich bermain seakan bertahan. Susah pemain kita nak menembusi kubu diorang.Berlapis - lapis layer yang diorang cuba buat. Dah macam style permainan Chelsea da.. haha. 

Nak tahu lebih lanjut. Korang download la highlight and tengok sendiri. Buat analisis Aku memang tak puas hati dengan game Arsenal semalam. Kesian kat Ox aku... injured. hehe..
Read More

Preview : Norwich v Arsenal

2 comments
ENTRY ARSENAL !!!

Malam ni adalah match Arsenal selepas international break. Menjadi tetamu kepada stadium Norwich City. Katanya Wenger, dia nak menjadikan Oktober adalah Oktober yang paling bermakna untuk Arsenal. Kita sama - sama tengok tahap mana kesungguhan Arsene Wenger dalam mengendalikan Arsenal.

News yang baik setakat ni adalah dengan kehadiran Jack Wilshere dalam skuad utama Arsenal. Selama 15 bulan dia berehat. Mengambil masa untuk pulih dari kecederaannya. Paling tidak pun Wenger akan letak dia dalam pemain simpanan untuk malam ni. Untuk main first tu memang tak la aku rasa.

Kehadiran Wilshere ni adalah pengganti dengan kecederaan Walcott yang cedera paru - paru pada perlawanan England menentang San Marino baru ni. Dengar khabar mengatakan yang paru - parunya lebam. Pelik betul kan istilah perubatan ni. Aku pun tak tahu macam mana kalau paru paru tu lebam. Boleh batuk darah katanya. 2 minggu untuk lebam itu surut mengikut pakar perubatan Arsenal. Kesian Walcott kena tahan batuk.

Koscielny kita pula injured belakang dan tak lain tak bukan yang Per Metesacker akan menggantikan tempatnya untuk berganding dengan Vermaelan. Kieran Gibbs pun sama. Sakit peha katanya. Jadi, peratus untuk Santos bermain lebih tinggi malam ni. Boleh tengok Santos gergasi ni main full. Haha

Berita kecederaan lain. Kedua - dua keeper utama kita masih lagi injured. Szczesny dan Fabianski. Masing - masing dijangka akan kembali training dalam masa 2 minggu lagi. Bagi aku Szczesny ni lebih mantap sikit berbanding Mannone dan Mannone pula adalah choice aku berbanding Fabianski. Jadi, Fabianski kalau nak injured lama - lama pun boleh. Haha..

Pemain tengah jangan bimbang. Kita ramai stock pemain tengah. Setakat Abou Diaby dan Rosicky yang masih lagi injured, tak jadi masalah katanya sorang fans Arsenal ni. Lagipun lawan kita adalah Norwich. Apa la sangat. Haha. Apa - apa pun kita tengok malam ni macam mana nanti. Ini semua adalah preview semata - mata. Aku predict kita menang 4 - 0 malam ni.. 


* Aku lebih suka Ramsey diganti dengan Ox Chamberlain. Tapi, aku rasa Wenger letak tu sekadar nak jaga hati Ramsey. Haha
Read More

"Let Us Capture Ur Beautifull Memories"

10 comments
Seminggu untuk satu entry mungkin sesuai untuk student sepenuh masa macam aku kan..? Jadi, tak de la orang cakap aku mengkhianati amanah ibu bapa. Ibu bapa ingat kita pergi belajar jauh-jauh memang study kaw - kaw tiap hari. Tapi, rupa - rupanya tiap - tiap hari dok mengadap blog je.. Padehal dok layan anime je. Haha

Dari jauh aku nak mengucap tahniah buat sahabat aku yang dulunya slim tapi sekarang sedikit chubby sebab sudah berjaya dalam bidang yang dia impikan. Dari zero kepada hero. Tagline nampak familiar je kan..? Tahniah kepada Azizi Azahazuhari kerana sudah berjaya dalam bidang photography nya. Sekarang mesti dia sibuk dengan job sini dan sana.. Tambah - tambah musim cuti sekolah.

Kalau dulu, dia femes je dengan blog NESLOO. Tapi sekarang mungkin dia sedikit busy dengan job - job sebagai jurufoto. Terpaksa bergegas ke hulur ke hilir. Tak cukup lagi dengan hulu dan hilir dia ke utara dan ke selatan. Semuanya adalah demi sebutir beras untuk mengalas perut bagi meneruskan kehidupan. Hidup biar mudah, tapi tak menyusahkan orang lain.

Jadi, sesiapa yang nak mendapatkan perkhidmatan dia, sila hubungi beliau di facebooknya yang bernama Mohamad Azizi Azahazuhari. Semua gambar dia boleh ambil. Gambar konvo la, gambar wedding la, gambar berkhatan la, gambar makanan la dan gambar - gambar yang dikategorikan sebagai baik dan sejuk mata memandang. Gambar duck face aku tak sure pula dia ambil ke tak. Yang tu kena tanya bigboss sendiri.

Aku bukan nak promote apa sebab blog aku bukannya ada traffic yang tinggi. Sekadar tempat melepaskan gian je. Cuma ini adalah basic tactical untuk mendapatkan perkhidmatan yang luar biasa daripada abang azizi. Mungkin dia boleh bagi diskaun yang 'luar biasa' bila tiba masa untuk ikatan jodoh aku dengan si dia. Nak tahu lebih lanjut tengok je gambar yang abang zi dah buat kat bawah ni.


**semoga flight si dia ( FA ) selamat sampai ke Malaysia untuk meneruskan work projectnya.
**minta abang zi jangan terkesima dengan ayat - ayat saya kat atas tu.. :D
Read More

Sahabat itu bukanlah seperti chewing-gum

11 comments
Sudah lama blog hitam ni tidak menyerikan wajahnya dengan entry - entry terbaru. Andaikan blog ini ada perasaan, sudah pasti ianya akan menangis hiba kerana terlalu lama ditinggalkan oleh tuannya. Tinggal tanpa khabar berita. Ibarat memberikan seribu pengharapan... tetapi ditinggalkan tanpa sebarang kata.. Alangkah zalimnya..

Mungkin sudah tidak sempat untuk seperti masa dahulu. Kalau sempat pun setakat 2 3 jam sehari hanya untuk twitter. Minta maaf rakan - rakan blogger. Nak singgah menyinggah pun tak sempat. Sekarang ini aku hanya menulis bila ada masa dan ada idea.

Ada someone yang aku kenal melontarkan persoalan :
 " what have we do if we trust to somebody. Tapi somebody tu tak appericiate?"
Kalau aku, serius aku bagitau yang aku akan rasa geram, marah, tak puas hati.. Senangnya semua benda-benda negatif mesti ada.. Contoh mudah la... kita ada seorang kawan.. keluar sama - sama, stay sama - sama, makan sama - sama.. kita percaya yang dia adalah seorang sahabat yang baik. Tiba - tiba kita dapat tahu yang bila dia bersama kawan - kawan dia yang lain, kita selalu menjadi mangsa umpatan. Kita menjadi bahan ejekan. Seolah - olah kita ni amat jijik di matanya.

Apakah perasaan di saat kita tahu kita diperlakukan sedemikian rupa..? Kita mungkin bermonolog sendirian.. " kenapalah aku kenal dengan dia ni..? " "kenapalah perbuatan dia selama ini  Allah bongkarkan, pedih aku nak menerima semua ini." Mungkin lebih banyak lagi monolog - monolog yang akan tercipta. Yang penting, kita rasa macam dikhianati kan? Selama ni kita percaya yang dia adalah seorang sahabat dunia dan akhirat, tetapi, kepercayaan kita itu dengan senangnya dicarik - carikkan. Koyak dan rabak. Semuanya adalah palsu. Hanya indah di mata. Busuk di belakang.

Setakat ni aku masih lagi bersyukur kerana belum lagi ditemukan dengan orang yang sebegitu. Mungkin ada. Mungkin tiada. Kalau ada, mungkin Allah belum tunjukkan lagi. Tapi, syukur itu perlu kerana Allah belum lagi tunjukkan. Mungkin Dia tahu yang sabar aku buat masa sekarang ni masih lagi cetek.

Di kesempatan ini aku nak mengucapkan banyak banyak terima kasih buat sahabat dan teman aku selama ini. Especially semua member member kat Maahad Tahfiz Pulai Chondong. Tak kira senior atau junior. Kita adalah sahabat dunia akhirat. Korang memang tidak menghampakan. Sememangnya yang terbaik. 
Dan untuk si dia. Harap bersabar. Kerenah manusia, tidak ada penghujung jika dilayannya. Jangan ambil serius dan jangan dilayan sangat.

*sahabat itu bukanlah macam chewing-gum, bila habis manisnya, bila jemu dikunyahnya...kita buang di pinggiran jalan, perlahan-lahan ianya ditutup oleh debu jalanan.
Read More
Next PostNewer Posts Previous PostOlder Posts Home
SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia