Semuanya nak Perfect

25 comments
Lelaki biasanya ada aim dia tersendiri dalam mencari calon isterinya. Ada piawaian yang perlu dipatuhi dan kriteria yang perlu diambil kira. Biasanya lelaki - lelaki awam ni akan memandang rupa sebagai piawaian yang terpenting sekali. Lelaki - lelaki kat luar sana sudah sedia maklum tentang tuntutan Islam dalam mencari teman hidup iaitu agama, keturunan, harta dan paras rupa.

Cuba tanya mat rempit  kalau tak percaya. Cuba tanya nak wanita jenis macam mana untuk dibuat isteri. Paling cincau pun diorang mesti nak yang pakai tudung. Tudung separuh macam artis pun jadi la kalau tak dapat yang berlitup sepenuhnya. Ini sudah fitrah manusia. Inginkan kepada kebaikan. Sudah lazimnya wanita yang bertudung dan penuh dengan ilmu agama itu adalah wanita yang baik.

Itulah lelaki. Demand sangat. Nak yang perfect. Kalau nak yang perfect tu boleh, tapi kena pastikan yang kita itu adalah betul - betul perfect. Perfect zahir dan batin. Itu semestinya mustahil kerana manusia sendiri bersifat dengan lemah. Mana mungkin dan mana padan sekiranya pasangan kita adalah perfect dan kita pula adalah serba kekurangan. Formulanya mudah sangat. Kita mensyukuri apa kelebihan dan perfectnya pasangan kita itu dan kita redha dengan apa yang kurang dan cacatnya teman kita.

Bak kata Ustaz Hasrizal, erti hidup adalah memberi. Satunya kita cuba untuk memberi yang terbaik kepada teman kita. Bila kita dapat memberi sesuatu yang terbaik atau dalam kata lainnya adalah dapat berjasa dan berusaha dalam mengelokkan hubungan kita, secara sendirinya kita akan merasa bahagia dan puas dalam hidup. Akan sampai suatu tahap yang kita sendiri akan merasakan puas hati dengan diri sendiri.

**harap - harap si dia selamat sampai ke Ireland.. haha
Read More
Next PostNewer Posts Previous PostOlder Posts Home
SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia