Hujan dan Air Mata

12 comments
Embun pagi jernih kebasahan. Bersinar bila dipantul cahaya mentari. Perlahan - lahan akan hilang. Pagi Khamis. Alhamdulillah, masih lagi dapat bernafas.. masih lagi dapat menghirup udara - udara untuk memenuhi ruang paru - paru. Masih lagi dihidupkan dalam agama Islam. Satu nikmat yang paling agung sekali.. Bergelar seorang Muslim.

Madinah sekali lagi disirami hujan. Rasa - rasanya dah 3x hujan turun sejak masuk musim sejuk ni. Hujan itu sejuk.. Hujan itu juga telah disinonimkan dengan berkat. Kerana itu lah kita digalakkan untuk berdoa bila tiap kali hujan turun. Antara masa mustajabnya doa. Kerana hujun yang turun itu boleh menyuburkan tanah dan seterusnya menumbuhkan benih - benih tumbuhan bersamanya - samanya akan mengeluarkan buah - buahan sebagai hasil. Berkat. Rezeki dari Allah.

Ya Allah... sungguh hebat pentadbiran-Mu ya Allah. Hanya orang yang tertutup pintu hatinya yang tidak nampak kebesaran dan kekuasaan Allah yang Maha tiada tandingan. Mungkin sudah nampak dan jelas, tapi... dibuat-buatnya tidak nampak. Tak lain.. dia lah orang yang bodoh dan dungu akalnya. Ego yang melampau. Sombong bak Firaun bila mana dia tahu yang Allah itu berkuasa memati dan menghidupkan manusia. Dia sombong.. mendakwa yang dia juga berkuasa memati dan menghidupkan manusia.. Dibunuhnya manusia sebagai kuasa dia mematikan manusia.. Dibiarkan manusia hidup sebagai tanda dia berkuasa menghidupkan manusia.

Hujan juga diibaratkan bonus buat student-student kat Arab Saudi. Tiap kali hujan. Tiap kali itulah sistem pembelajaran akan dibatalkan. Pelajar boleh balik rumah. Andainya malam tu hujan.. secara automatik, esok tiada kelas. Cuti. Sampai begitu sekali. Sebenarnya, sebab yang paling ketara diberi cuti adalah disebakan oleh air yang melimpah naik di jalan - jalan dekat arab saudi. Arab Saudi jarang sekali menerima hujan. Jadi, sistem perancangan jalannya tidak menyediakan langsung longkang untuk air - air hujan ni mengalir. Itulah yang menjadi punca banjir di jalan-jalan.

Bila hujan je.. semua mahu balik rumah.. tidak mahu terperangkap di tengah - tengah kesesakan jalan raya. Sebab itulah kelas dibatalkan. Semua pelajar mahu balik. Mak ayah diorang risaukan keselamatan diorang. Tengok... manja sangat kan anak - anak orang Arab ni. Jadi, tak mustahil jika aku pun turut bergembira jika hujan itu turun kerana tidur menjadi lebih enak..

hujan itu tidak boleh lari daripada basah!


**dah macam karangan BM untuk SPM kan..? haha
** kepada awak ( FA ) study betul - betul..dapat dekan lagi untuk sem ni.. :)
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

12 comments:

  1. oic, baru tahu jalan kat sana takde longkang

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum H.J...hujan rahmat tu..;)

    ReplyDelete
  3. hahaha snokla

    kat mesia hujan ke ape ke kelas still jalan

    btw aku da bis belajar, sile jeles

    ReplyDelete
  4. best klu ujan sejuk je tp klu sampai banjir haru gak.pe2 pun ttp syukur ngan nikmat yg Allah beri..:)

    ReplyDelete
  5. Camtu rupanya ya..ujan=cuti.

    ReplyDelete
  6. hehe. aku suka hujan bro. syok tiddur. hehe

    ReplyDelete
  7. teringinnya nk dtg sini..bile agaknye ye??

    ReplyDelete
  8. owhh begitu rupaya keadaan di sana bila hujan turun..
    :)

    ReplyDelete
  9. hujan cancel class...jeles lah...
    tapi jgn maen hujan taw.
    btw,untunglah jd FA...ade org jd pembakar semangat....

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda Biarpun Komen - Komen yang Mengguriskan Hati. :(

SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia