halal tapi benci

13 comments
pernah tak kita dengar hadis " perkara halal yang dibenci/dimurkai Allah Taala adalah talak" rata rata mesti ada dengar hadis yang mashyur ni. hadis yang paling terkenal dalam kalangan orang Melayu. hadis yang digunakan oleh kaum wanita untuk menkonfiuskan suami yang mahu menceraikannya.

tahukah kita yang hadis tu adalah hadis yang tidak sahih..? hadis yang maudhu'. tidak dapat dibuat hujah dan berhati hati lah dalam menyebarkannya kerana kita mungkin akan tergolong dalam golongan yang membuat dusta atas kalam nabi.

ye..hadis tu memang tersohor. tapi, tersohornya tidak menjamin yang ianya adalah hadis yang sahih dan mutawatir daripada nabi. jadi, sesiapa yang nak menyebarkannya, rajin rajinkanlah diri anda untuk mengkaji dan jika yakin yang ianya adalah daripada Nabi s.a.w dipersilakan.

mana mungkin perkara halal tapi boleh pula dibenci Allah. boleh diterima logik akal tak.? tak mungkin macam tu kan..?sudah semestinya benda benda yang dihalalkan oleh syariat ni adalah benda yang disukai dan diredai Allah dan talak adalah perkara yang disyariatkan dalam Islam.
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

13 comments:

  1. erm... tak tahu pulak ada hadis macam ni... mmg xpernah dgr.... hehehe

    ReplyDelete
  2. Lahai, dah blaja dari kat skolah lagi . huhu . betul ke HJ ?

    ReplyDelete
  3. this is a good reminder for all of us. apapun yang terjadi, gunakanlah sepenuhnya hadis nabi yang sahih. :)

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum H.J...perkara yg amat dimurkai oleh Allah...:)

    ReplyDelete
  5. a ah penah dgr

    tp pepun bab bab talak nih jgn main2

    sbb tu si lelaki kena pk pjg sblm jatuhkan talak

    ReplyDelete
  6. ermm.. xpasti pulak pasal ni ..

    ReplyDelete
  7. good info... saya pun baru tahu pasal ni...

    ReplyDelete
  8. syukurlah....dapat jugak tahu pengetahuan yang betol. selama ni asik duk dgr yg tu je.

    ReplyDelete
  9. mksih wh gtau aku

    xdela aku tersalah tulis kalau tulis cerpen ke ape

    ReplyDelete
  10. Thanks HJ.
    Baru akak tau ni bkn hadis sahih ya.
    Mmg glamer hadis ni.

    ReplyDelete
  11. kannnn..haih sekarang kena kaji betol2 dari chain of narrator sesuatu hadis tu...takut terputus sanad and matan itu jadinya. thanks for the info. :)

    ReplyDelete
  12. eh? br tahu bila baca entry ni.

    mmg salahhh faham selama ni.

    ReplyDelete
  13. camane ek nak kaji hadith. takut pulak tsebar mende salah @.@

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda Biarpun Komen - Komen yang Mengguriskan Hati. :(

SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia