Tips untuk Stamina.

5 comments
Salam semua. Bertemu kembali. Kali ni aku nak post pasal stamina. Aku pom tak tahu apesal tetiba je nak post pasal stamina. Mungkin aku rasa stamina aku skang ni semakin kurang. Main tak sampai setengah jam dah pancit da.. Macam mana la nak tempuh alam perkahwinan... Betul tak? Kahkah....

 Kalau ada di antara korang yang menikah tu. So, antara salah satu persiapan untuk menempuh alam perkahwinan adalah dengan membekalkan stamina yang cukup. Power. Mantap dan bertenaga dalam diri anda semua. Haha.. ayat tak leh blah.

Kat sini aku nak masukkan tips yang selalu diguna pakai oleh pemain-pemain tinju untuk meningkatkan stamina diorang yang mana dalam waktu yang sama juga, mereka dapat mengekalkan stamina yang sedia ada. Aku sangat minat dengan stamina pemain tinju ni sebab diorang memang sangat kelas dalam kelas-kelas manusia yang punyai stamina yang luar biasa. Kalo aku nak samakan dengan stamina The Hulk tu..tak logik la plak kan.  Memang logik la untuk diorang ni punyai stamina yang berkelas A sebab diorang bermain banyak round dalam satu2 game kan. Tenaga sekuat mana pom, tapi pancit kat tengah2 game..tak de guna jugak.( korang mesti konpius nak beza antara stamina dengan tenaga ni).

So..kat bawah ni aku ada senaraikan tips-tips yang diorang pakai. Korang tak yah sangsi la dari mana aku dapat maklumat ni. Semuanya sahih. Kalo korang tak yakin kesahihahnnya, korang tanya je mana2 peninju yang korang kenal. Confirm soheh.. Haha...

Kita mulakan dengan yang pertama:

1. Sediakan target untuk mulakan latihan. Yang ni penting. Kena buat baseline untuk memulakan satu-satu training.. Mulakan dengan jogging. Kalo boleh, mulakan joging di waktu yang dinihari. Biar time tu matahari tak kuar lagi. Korang buat-buat macam nak pergi sekolah. Macho skit beb.. budak sekolah pom tewas dengan korang.

Pagi adalah waktu yang terbaik untuk joging. Cuaca pom tak panas sangat..udara pom masih lagi segarkan?  Time joging tu, pastikan korang joging slow2 je. Tak yah laju sangat. Tapi, pastikan yang kelajuan korang tu sekata. Bukan sekejap laju, sekejap slow. Semuanya nak maintain je. Cuba untuk joging selama satu jam tanpa henti dengan kelajuan yang telah anda tetapkan tu. (ayat skema time SPM ni). Korang tak yah kira la berapa KM korang joging. Yang penting joging ikut masa. Kalo dapat satu jam tu...memang power la.. Biasanya orang anggap setengah jam joging tanpa henti tu dah baik da.. Tapi, korang kena buat lain dari orang lain. Makin lama..makin top la stamina kita kan...

2. Kedua. Kedua ni lebih kurang je dengan yang satu ni. Tetap dengan joging. Tapi, joging yang kedua ni korang kena cari track yang berbukit. Yang ni memang menguji stamina kaw-kaw la. Korang cuba joging di tempat tinggi. Korang yang pernah joging kat track yang berbukit tu, mesti tau kelainannya dengan joging di tanah yang landai.

Yang penting, korang kena cuba habiskan sampai ke puncak. Motivasikan minda yang anda mampu menakluknya. Tapi jangan sampai pengsan dah la. Kalo time joging tu korang penat, cuba pecut sekali sekala..mesti hilang penat tu. Stamina kita pom bertambah bai... Takpom, usha je amoi2 kat track tu, mesti nak kontrol macho kan? Amoi pom tak nak tengok kita kalo joging kejap dah letih...

3. Ketiga adalah lompat tali. Lompat tali yang aku maksudkan disini bukan lompat tali yang korang pernah alami time tadika ataupun sekolah rendah. Lompat tali ni versi orang tua. Korang paham-paham sendiri la. Tak larat kome nak nerangkan. Lompat tali adalah satu cara untuk pembakaran kalori yang cepat tanpa memerlukan modal yang banyak. Cuma tali je yang korang perlukan.

Dengan pembakaran kalori yang cepat, korang dapat meningkatkan lagi stamina korang dengan cepat. Pastikan korang ada target untuk berapa minit korang buat latihan lompat tali ni. Setiap hari pastikan ada peningkatan dengan mengatasi rekod kita dengan hari yang sebelumnya.

Kalo ada diantara korang yang nak kurus dengan cepat. Lompat tali ni juga adalah salah satu caranya. Tak perlu sibuk2 nak cari alat tambahan yang lain untuk kurus. Kah3. Member aku kat belog Nesloo tu adalah bahan kajian yang paling berjaya. Tak caya korang pergi serbu FB dia. Cuba tanya dia perkara yang sebenarnya.

Aku rasa cukup dengan 3 ni je kalo korang nak tambah stamina. Ini ikut cara latihan seorang boxer la. Kalo aku bagi banyak2, korang tak amalkan, tak guna juga... korang kena ingat yang kesihatan ni amat penting. Kita zaman sekarang ni banyak duduk bersahaja je. Maklumla..teknologi makin maju. Tu yang sekali datang penyakit...datang yang kronik terus. Haha..
Read More

Apa Itu TAKUT

2 comments
Salam semua. Alhamdulillah. Dapat lagi kita menghirup udara segar sambil2 mengadap laptop dan survey internet kan? Kalo tak survey internet, sah2 dah tak masuk site ni kan? Aku pom dah lama tak update... jarang-jarang update untuk isi masa boring... bukan tak de keje..tapi malas a.k.a M.A.L.A.S.

So, kali ni aku just nak share sedikit tentang bab takut kepada Allah Taala. Macam perkongsian ilmiah la. Aku sampaikan secara santai je apa yg aku dapat dengan masuk kelas kat sini. Mana yang baik, aku share. Huk2. And up to korang la sama ada nak baca atau tak. Aku tulis ni sekadar nak hangatkan balik apa yang aku baca.

So... terus kepada topik kita. Syeikh aku kata yang bab takut kepada Allah ni ada 4 pembahagian atau pun 4 bahagaian semuanya. Aku senaraikan yang 4 itu dahulu :

1. Takut Wajib
2. Takut Syirik
3. Takut Haram
4. Takut Harus (Jaiz)

Selama kita hidup ni, kita perasan sangat yang perasaan takut sentiasa je ada mengikuti kita. Takut kena saman sbb tak de lesen, takut bapak marah sebab hisap rokok, takut mati sebab merempit, dan takut-takut yang korang rasa sendiri.. Aku nak senaraikan contoh takut ni pom banyak sangat.

So, semua takut yang korang alami tu, tak lari daripada 4 takut yang aku senaraikan kat atas tu. Insya Allah, pasni korang akan dapat mengenal pasti, kategori mana kah yang korang ada perasaan takut tu.Dan haruslah ingat untuk kita menjauhi takut yang no 2, dan no 3 itu..(takut syirik dan takut haram).

Pertama, takut wahib. Takut ni tak dapat tidak kena ada  juga dalam diri kita yang beriman dengan Allah dan NAbi Muhammad S.A.W. Takut wajib, iaitu takut kepada Allah Taala yang mana makna secara jelasnya adalah dengan takutnya kita kepada Allah Taala membawa kita mentaati semua suruhannya dan meninggalkan segala larangaNya. Takut jenis inilah takut yang dinamakan dengan wajib. Wajib ada dalam diri kita. Kita secara jelas dapat tahu yang orang-orang membuat maksiat kepada Allah, adalah orang yang kurang rasa takutnya kepada Allah. Sudah hilang takut mereka terhadap Allah disebabkan tebalnya maksiat diorang kepada Allah. Memang tak dinafikan tak ada manusia sekarang yang bebas daripada dosa.( Dulu pun tak de jugak kan selain daripada Nabi S.A.W). So, sebaik2 orang yang buat dosa adalah orang yang cepat taubatnya. Kita tak nak dengan banyak dosa kita kepada Allah menyebabkan sukar untuk kita mendapat hidayah daripadaNya.

Kedua, takut Syirik. Takut ini adalah takut yang ada pada orang musyrik yang mana takutnya adalah takut kepada benda-benda sembahannya. Takut ini menafikan takut mutlak kepada Allah. Menggantikan takut kepada Allah dengan takut kepada bahan sembahannya. Jauhilah takut jenis ini kerana ia dengan jelas boleh membawa kepada seseorang itu keluar dari Islam. Contoh : Syiah Rafidhah takut kepada imam2 dakwaan mereka. Diorang mengagungkan imam-imam ini pada peringkat teratas sekali.

Ketiga, takut Haram. Mesti ada yang keliru dengan takut jenis kedua ini. Takut jenis kedua ini adalah yang haram juga, sama je dengan takut jenis yang ketiga. Bezanya kat sini, takut ketiga ni tak sampai kepada tahap yang menyebabkan seseorang itu keluar dari Islam. Walaupun begitu, berhati-hatilah dengan takut jenis ini walaupun dia nampak ringan berbanding jenis kedua tadi.

Makna yang boleh diterangkan kat sini adalah; takut jenis adalah dengan takutnya kita kepada sesuatu makhluk itu menyebabkan kita meninggalkan sesuatu yang disuruh oleh Allah Taala dan melakukan apa yang dilarangNya. Inilah takut yang diharamkan. Aku datangkan satu contoh. Seorang pekerja yang takut kepada majikannya meninggalkan solat 5 waktu kerana takut bosnya akan marah. Sudah jelas, takutnya pekerja tadi kepada bosnya membawa dia meninggalkan apa yang disyariatkan oleh Allah. Mungkin dengan contoh ini korang dah jelas apa maksud takut yang ketiga ni.

Keempat, takut harus ataupun takut mubah. Dipanggil juga takut ini adalah takut tobi'e. Takut yang sememangnya ada selari dengan penciptaan manusia. Semacam fitrah. Sudah ada bersama semasa Allah jadikan manusia itu. Takut yang ada sejak kecil lagi. Contohnya, semasa  kecil korang semua takutkan mak  bapak korang akan marah kalo tak tinggalkan solat. Ini adalah jenis takut tobi'e. Seorang anak takutkan kedua ibu bapanya. Semaca kecil jugak, korang selalu je takut bila melalui tempat gelap sorang-sorang. Time tu korang terpengaruh dengan cite-cite misitk daripada datuk korang. Tapi, bila besar, takut tu secara beransur-ansur akan lenyap. Tapi, tak lah hilang 100 peratus. Itu lah takut yang tobi'e.

Cukuplah 4 pembahagian takut. Harap-harap korang sudah dapat mengkelaskan perasaan takut yang ada dalam diri korang tu. Sudah lumrah yang takut korang bukan satu je. Huk2..so, korang pandai2 lah elakkan takut yang Syirik dan takut yang haram.
Read More
Next PostNewer Posts Previous PostOlder Posts Home
SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia