Quba'

19 comments
sesiapa yang datang madinah..mesti je diorang kena pergi ke masjid Quba'. wajib pergi..sangat sangat la rugi jika dia dah datang madinah..tetapi tidak jugak datang ke masjid Quba'.

Tabung Haji Malaysia pom sudah menetapkan yang jemaah haji datang ke madinah wajib pergi ke masjid Quba' dalam program ziarahnya. mana tidak wajibnya kan..?masjid yang paling bersejarah dalam Islam kan..? masjid yang pertama di bina dalam sejarah Islam..

mesti semua orang dah tahu cerita macam ni kan..? cerita di mana nabi Muhammad S.A.W berhijrah dari kota mekah ke madinah..sebelom nabi masuk ke kota madinah tu..Nabi singgah sebentar di sebuah Quba' dan membina sebuah masjid yang bertunjangkan takwa kepada Allah disitu..

dikatakan..masjid itu bernama Quba' kerana di kampung itu terdapat satu telaga atau pun wadi yang bernama Quba'..jadilah nama dia masjid Quba'. sesiapa yang pergi..jangan takat pergi je..solat la walaupun sebanyak 2 rakaat kerana pahala orang yang bersolat dalam masjid Quba' adalah seperti pahala umrah...

ps : entry ringkas sebelom ke kelas..kalo ado typo cuba tegur yer..hehe
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

19 comments:

  1. mknenye smua wajib pgi la eh... untunglah..

    ReplyDelete
  2. betul ke kita mesti wuduk dr rumah atau hotel HJ, br dpt pahala umrah tu.

    ReplyDelete
  3. ilmu..dah tau tapi kdg2 lupa. ni kira refresh.

    ReplyDelete
  4. samamacam pahala umrah? ruginya kalau dah sampai sana tapi tak pergi masjid quba'ni

    ReplyDelete
  5. dlm ati: "x rugi folo blog ubi, dpt bace bnyk ilmu"...huhu...

    ReplyDelete
  6. iya, kita semua wajib untuk bertandang ke situ.. saya Insya Allah akan menyusul jika d panjangkan umur..

    ReplyDelete
  7. insyaAllah akan ku tunaikan haji di usia muda jika ada rezeki dan kesihatan anggota badan! :D

    ReplyDelete
  8. anda nuntut ilmu apa iya di sana? usuluddin?

    ReplyDelete
  9. teringin nak tengok keindahan masjid Quba' dengan mata sendiri. harap2 ada kesempatan pergi dan bersolat kat sana. insyaallah. =)

    ReplyDelete
  10. teringinnya nak pergi... :(


    tak de typo :)

    ReplyDelete
  11. Untungkn dpt g

    Ko cpt2 jd haji weh

    ReplyDelete
  12. bilo la ada rezeki bleh sapa sano neh..ehhmm

    ReplyDelete
  13. salam H.J...kalau ada rezeki teringin mama nak ke sana best nyer...:)

    ReplyDelete
  14. teringin nk pegi tanah suci..doakan

    ReplyDelete
  15. smoga mama papa aku dipermudahkan pegi sane... amin

    ReplyDelete
  16. sonoknyeee
    bile nak pi niiiii


    ayoo
    x dan aku nk cek typo ke idok
    dh nantok
    =.=

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda Biarpun Komen - Komen yang Mengguriskan Hati. :(

SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia