Quba' 2

19 comments
sambungan pasal masjid Quba'.. ada orang tanya, kena ambil wudhuk kat umah / hotel dulu baru dapat pahala umrah. Kalo ikut zahir hadis...memang macam tu la..Nabi kita berwudhuk di umah dan terus pergi bersolat ke sana..

 وقوله صلي الله عليه وسلم: "من تطهَّر في بيته، ثم أتى مسجد قباء، فصلى فيه صلاةً، كان له كأجر عمرة" رواه ابن ماجه

Sabda Nabi Muhammad s.a.w : "Barangsiapa yang bersuci di rumahnya, dah datang ke masjid Quba' kemudian dia bersolat di dalamnya, baginya adalah pahala umrah" - riwayat ibnu majah.

Masjid Quba' ni adalah masjid yang patut kita ziarah selepas 3 masjid yang suci dalam Islam..iaitu masjidil haram kat mekkah, masjid nabawi kat madinah dan masjid baitul maqdis kat palestin..ketiga tiga masjid itu masing masing ada ganjaran yang besar jika bersolat di dalamnya. solat kat masjidil haram adalah yang paling besar gandaan pahalanya..

tiap tiap minggu, pasti nabi kita akan datang ke Quba' untuk bersolat di sini. sama ada dengan berjalan ataupun dengan menaiki unta. ada yang mengatakan nabi datang ke Quba' adalah setiap hari Sabtu. Wallau 'alam..

ps : entry serius ke tak ni?
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

19 comments:

  1. mmm....menarik tu....

    banyaknya pahala utk umat nabi Muhammad ni....rebutlah peluang

    ReplyDelete
  2. terima kasih...sgt menarik.sbb ustaz suh kami turun bas semula ambik wuduk masa nak gi masjid quba' ni hari tu..tu yg tny.

    ReplyDelete
  3. hajatnyer nt, L mmg nk g.. jom g sekali..=)

    nk tahu nikmat dunia?? jom bacer..=)
    http://lolz-l.blogspot.com/2011/10/6-nikmat-dunia.html

    ReplyDelete
  4. entri agama mmg agak serius. takpe, selalu h.j dah buat lawak kan..

    ReplyDelete
  5. ohhh..bgs info ni..nnti nk bgtau kt mak

    ReplyDelete
  6. woahhh bila la dapat peluang menjejakkan kaki kat masjid2 tu gamaknye.heh~

    ReplyDelete
  7. Saya rasa entri ni serius dan info yang dikongsi amat berguna.

    ReplyDelete
  8. klu x buat entry nie seyes x tau
    makaseh yep ^^

    *kenela nnt,xde wang lagi nk g sane
    -___-

    ReplyDelete
  9. ehhmm..
    jeleznyaa...
    mesti best buleh g sano..
    huhu

    ReplyDelete
  10. huiiii..belog hj ni mcm ad kelaenan sket..tang mane ye?

    adkah betol perasaan kaklimah ni? or hny maenan perasaan? :P

    ReplyDelete
  11. salam H.J...untung H.J ada kat sana boleh menjejakkn kaki kat masjid2 tu kn...:)

    ReplyDelete
  12. lepas ni buat entri pasal lagi 3 masjid tu pulak tau. =)

    ReplyDelete
  13. ok.now i know.buat lafi n3 pasal masjid. since ko dduk sana kan.

    ReplyDelete
  14. okeh
    bole tahan sirius lah =]

    weee

    maceh info ini =]

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda Biarpun Komen - Komen yang Mengguriskan Hati. :(

SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia