Skip to main content

tabiat saudi

hoho..korang tahu tak..warga arab saudi ni ramai je yang suka membazir..maklum la..negara yang kaya raya..duit tak tahu nak letak kat mana da..bank pom sampai surrender bila tak de tempat nak simpan duit.

tapi, yang jahil je yang suka membazir tu..para alim tak de la macam tu..nama lagi orang alim..tapi, jahil sejahil diorang pom..takkan tak tahu membazir tu amalan yang buruk..

diorang tahu je walaupun negara diorang kaya raya, masih ada lagi yang hidup susah kan..masih ada lagi yang memerlukan wang..mungkin jumlahnya adalah minoriti..tapi, yang minoriti la patut diberi perhatian kan..?

gambar kat bawah ni adalah gambar kat kedai makan.aku nak masuk makan, and tengok makanan yang warga arab tinggal..pergh..order ikut main sedap je.tapi..makan..?mengalahkan budak kecik..


ps : stail makan tak habis ni dah jadi amalan da..bukan kat Saudi je..!!

Comments

  1. mujur kawan aku yang selalu abiskan makanan aku :( perut aku kecik.. terima kasih kawan!! sebab x membazir.

    ReplyDelete
  2. nanti psot gambar pinggan licin reling HJ makan okey!! nak tengok orang klate makan nasi tanpa budu..hehehheeeeeeeee

    p/s eeeee...sakit hati sebab geram kat budak nama HJ....rasa nak cekik2 jah..hahahaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  3. membazirnye la...bayangkan la kalau suatu hari nnti 1 pinggan tu kene kongsi 10-20 org.

    ReplyDelete
  4. berhenti sebelum kenyang agaknya...hehehe

    ReplyDelete
  5. sayangnya. aku la orang paling tak suka makan tak habis. nasib baik jenis kuat makan. haisyhhh

    ReplyDelete
  6. ingatkn kat Malaysia je slalu ada pembaziran makanan

    ReplyDelete
  7. rata2 kedai kat arab ni makanan dia mmg byk.dulu pertama kali kami mkn mmg membazir.order 3 set nasi mandi ingat okey la tuk ber5.sekali dpt tgk sedulang.2 dulang bungkus bawak balik.

    ReplyDelete
  8. ish3..ap jadi dgn nasik 2 smpai mcm 2 skali haru biru ny..ahaha

    ReplyDelete
  9. Oit trase aku huhu

    tp bkn sngje xbiskn

    ReplyDelete
  10. org arab ni sebenarnya sdg diuji..dgn ujian nikmat kesenangan.

    p/s: kwn le dgn org arab..boleh tumpang senang..kan..

    ReplyDelete
  11. laaaa...makan mcm tu..sygnya tak habis huhu

    ReplyDelete
  12. kalau Allah bagi ujian kebuluran macam d negara Afrika tu barulah tau betapa berharganya sebutir nasi tu.. huhu

    ReplyDelete
  13. dia mkn ke men kacau2 je ni.. byk beno lg..bedooh sungguh

    ReplyDelete
  14. wooo...tok sangko sano pom ado jugop gejalo bazir nasik nim....make dale dule kow guanow tus?

    ReplyDelete
  15. kalo ciput je yg tak habis takpe la.. ni mcm tak makan je.. ish3..

    ReplyDelete
  16. perut kecik je..mmg selalu tk habis makan..heheh

    ReplyDelete
  17. sentap plak~~ makan salu jgk tak leh abiskan...huhu...

    ReplyDelete
  18. Mmg pon.. Arab rmai yg cmtu.. Pangai masing2 cam haram..

    ReplyDelete
  19. salam H.J...Ya Allah membazirnya org2 arab ni...kesian org2 somalia tu x ada makanan kn...:)

    ReplyDelete
  20. ish dorg tu xtahu ke rakyat kat somalia tu menderita sbb kekurangan makanan?

    ReplyDelete
  21. eeeeeeeeeee.... bukan org saudi mmg makan byk ke, mesti sblm makan nasi tggi macam bukitkn... tapi yang tak habesnya leh jadi sebungkus nasi tuuuuuuu...

    ReplyDelete
  22. kat sana semua kaya-kaya..so, setakat nasik melambak2 tak habis..diorng tak rasa perkara tu membazir kot...???

    kesian akak tengok nasik tu...teringat org somalia

    ReplyDelete
  23. ishhhh teruk..org yg membazir cmni kene hantar p negara daif skali..biar dia rasa mcm mana susah org yg kebulur nk cari makan..

    ReplyDelete
  24. ahkak boleh ke tahap menitiskan air mata kalau tgok byk sgt lebihan makanan dibuang... :((

    ReplyDelete
  25. sbb tue aku x ske mkn kt kedai.. tkt x abis...

    ReplyDelete
  26. byk dah dgr pasal warga saudi ni suke sgt membazir. hisshh..dorg ni sombong betul tak bersyukur nikmat yg diberi.

    aku pantang betul org tak habiskan makanan. kalau aku jenis yg akan sedaya upaya habiskan makanan aku walaupun aku dah kyg dan makanan tu tak sedap. telan je. org yg sgt miskn nak dapt sesuap nasi pun payah. ko nak bazir semata mata mknn tu tak sedap. n gada ngada la tu

    ReplyDelete
  27. benda tengah senang, mana nak ingt dah..

    ReplyDelete

Post a Comment

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda.

Popular posts from this blog

LATA KAHSMIR DI JELI : TEMPAT WAJIB SINGGAH DI KELANTAN

  Acah-acah model Bollywood Tempat ini dikenali dengan Lata Kashmir yang terletak di Jeli. Cari saja di google maps, ‘Kashmir Jeli’. Google maps akan tunjukkan jalan betul-betul sampai di sini. Di sini adalah kawasan kampung dan akan nampak suasana kampung bila saja masuk simpang Batu Melintang. Lagi cantik kalau arusnya laju Pernah viral kerana tempatnya cantik dengan hamparan rumput menghijau. Kawasan ini pernah viral di instafamous dan juga page-page Facebook yang mengatakan tempat ini cantik menghijau. Tapi, untuk tidak menghampakan korang dan bukannya indah khabar dari rupa, awal lagi aku pesan yang tempat ini akan cantik bila rumputnya baru saja dipotong.  Korang jangan ingat yang rumput ini tumbuh dan tidak panjang-panjang. Nanti bila korang sampai ketika rumput panjang, jangan nak mengeluh. Kalau tak nak kecewa, sila bawa siap-siap mesin rumput di dalam bonet kereta.  Tempat di sana adalah yang tempat larangan dan sudah dipagar Tempat ini adalah kawasan kepunyaan TNB. Bila samp

RENEW LESEN MEMANDU DI PEJABAT POS MALAYSIA SEBAGAI WAKIL

Ini bila aku pergi sebelum pejabat pos buka lagi. Pukul 8.05 pagi Pagi tadi aku pergi ke Pejabat Pos Malaysia untuk memperbaharui aka renew lesen memandu. Tapi bukan lesen memandu aku la. Adik aku minta tolong aku untuk renew lesen memandunya memandangkan dia ni seorang yang sibuk bekerja. Sibuk la sangat sampai tak ada masa nak pergi pejabat pos. Disebabkan aku ni seorang abang yang baik hati lagi berdedikasi, maka aku dengan relanya sanggup untuk menolongnya. Ya lah. Adik sendiri. Tak kan tak nak tolong kan? DAH RAMAI YANG BERATUR Awal pagi lagi aku dah pergi. Pukul 8.05 minit pagi aku dah sampai di Pejabat Pos Pasir Mas, Kelantan. Masya Allah. Sungguh bersemangat dan sungguh berdisiplin anak-anak Pasir Mas kerana bila aku sampai tu, pejabat Pos masih lagi tutup tetapi orang yang beratur sudah ramai. 10 orang tu lebih la. Ini betul-betul menguji tahap kesabaran aku memandangkan aku selalu kalah dengan sabar bila melibatkan perlu beratur panjang.  Aku search google

HIKING BUKIT SALOR : VIEW MENAWAN, AWAN KARPET BERGULUNG-GULUNG

View di puncak Bukit Salor yang tidak mengecewakan Bagi sesiapa yang ingin hiking secara santai-santai, sambil jalan boleh sepak daun, Bukit Salor mungkin boleh dimasukkan dalam senarai. Pemandangannya sangat cantik. Kalau ada rezeki, viewnya nanti ada awan karpet dan dalam tebalnya awan karpet, boleh nampak Gunung Reng yang semacam berusaha untuk menampakkan dirinya. Rezeki dapat parking di starting point Sejak beberapa bulan yang lalu, tempat hiking sudah menjadi viral dan sudah menjadi kegilaan rakyat Malaysia. Tengok sahaja di Kelantan, Bukit Panau yang dulu sunyi dari pengunjung, kini siap dengan ada payung dan gerai seperti pasar tani. Semuanya gara-gara PKP yang berpunca dari COVID-19. Manusia jadi murung bila lama berkurung, dan bila saja diberi kelonggaran untuk bergerak, tempat-tempat sebegini menjadi tumpuan untuk melepaskan kemurungan kerana berkurung. Trek yang bersimen sehingga ke menara telekomunikasi Bukit Salor pun sama. Kini sudah menjadi tumpuan ramai manusia, lebih-