Sahih Muslim

20 comments
jadual kelas hari ni sangat padat...hoho..dalam 5 hari kelas..aku rasa yang ni paling fit sekali...sampai nak update belog pom susah...haha..ni pom masih mencuri ruang masa yang sedikit..kalo tak singgah blog korang tu jangan kecik hati plak..

masa kelas hadis tadi..aku tertarik dengan biodata imam Muslim r.a yang mengarang kita hadis Sahih Muslim. tak terlintas di fikiran kita pasai apa imam Muslim rahimahullah mengarang kitab tu kan..? guru aku bagitahu ada 2 sebab..pertama, ianya adalah permintaan anak muridnya yang bernama Ahmad Bin Salamah An Naisaburi merangkap sahabat imam Muslim juga..

sebab kedua adalah imam Muslim r,a itu sendiri yang mahu mengarang sebuah kitab yang mana dapat menjadi panduan umat manusia..yang mana imam Muslim r.a tidak mahu manusia terkapai kapai dalam menentukan hadis..ingin memudahkan umat Islam khasnya dalam mencari hadis yang sahih..sekaligus mengelakkan manusia daripada mengambil hadis hadis yang bertaraf maudu' dan mungkar..

tempoh imam Muslim r.a ingin menyiapkan kitabnya itu adalah 15 tahun..pergh..betapa cekalnya seorang yang bergelar ulama'. hidupnya dihabiskan dengan menyiapkan buku sehingga sekarang masih lagi menjadi panduan umat Islam..sori kalo entry ni panjang..

ps : jangan pula ada yang tak kenal siapa itu imam Muslim dan apa itu kitab sahih imam Muslim..ehe
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

20 comments:

  1. sebab jasa imam muslim, kita ada panduan

    ReplyDelete
  2. ade je org tak knl weh

    yela skng kejar retis

    mne knl ulamak

    ReplyDelete
  3. subhanallah..bagusnya tujuan dia buat kitab ni..

    ReplyDelete
  4. syukran..dpt refresh balik ilmu psl imam muslim ni..=)

    ReplyDelete
  5. 15 taon boleh diguna sepanjang hayat..

    ReplyDelete
  6. nawaitunya sudah bagus..tujuannya supaya kasi orang islam ada panduan hidup :')
    that's totally good :)

    ReplyDelete
  7. nice sharing. alien pon boleh belajar :P

    ReplyDelete
  8. 15 tahun satu tempoh yg lama..mmg hebat!

    ReplyDelete
  9. walaupun tempoh masa untuk siapkan kitab tu bertahun-tahun, tp ilmunya alhamdulillah, dapat dijadikan panduan sepanjang zaman...

    ReplyDelete
  10. walaumacam mana pun ianya bukan yang harus kita buat rujukan 100% kerana pasti ada yg tersilap kalau mahu di bandingkan dgn kitab al-quran...

    ReplyDelete
  11. pnah bljr tym skolah dulu cket2..:)

    ReplyDelete
  12. ehhm.. bgusnya entry ni hj..^^,

    ReplyDelete
  13. Subahanallah betapa hebatnya Allah mengerakkan hati seorang ulama'

    klu tak alamat sesat lah kita yang tinggal sekarang...

    ReplyDelete
  14. 15 tahun bukan calang ilmu yang dikitabkan di dalamnya.

    alhamdulillah.

    ReplyDelete
  15. salam H.J....nice n3 boleh imbas kembali pada yg lupa...hebatkan iman Muslim ni 15tahun satu jangka masa yg lama utk menyiapkn buku panduan tu..:)

    ReplyDelete
  16. 15 thn bkn suatu masa yg singakt..nanti nak Google la psl imam Muslim tu. best gak baca info yg aku xtau..luas pgetahuan =)

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda Biarpun Komen - Komen yang Mengguriskan Hati. :(

SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia