Mesir dan Israel

35 comments
ustaz aku ada cakap, perang yang paling susah untuk menang adalah perang dengan askar yang tak takut mati. askar yang mana pergi keluar berperang adalah untuk mencari syahid..betul tak..?

betul la..memang susah. diorang berani buat apa saja untuk mencari kemenangan..biasanya tentera macam ni adalah tentera Islam. sebab diorang memperjuangkan islam untuk mendapatkan syahid..tentera kafir..?diorang dapat apa kalo mati..?

satu kisah yang mana ikhwan muslimin berada di saf pertama dalam angkatan tentera mesir untuk melawan Israel pada tahun 1973. pada masa itu, israel terpaksa mengaku kekuatan tentera mesir dan berundur dari bumi mesir. perang yang mana pada masa itu terjadi pergolakan di timur tengah antara negara Arab dengan Israel.

tapi..malangnya..sebahagian tentera ikhwan ini dibunuh oleh pemimpin Mesir pada masa itu, Anwar Sadat. diorang dihukum setelah pulang dari medan perang "Kalaulah ikhwan muslimin dapat mengalahkan Israel, nescaya aku begitu senang dijatuhkan oleh mereka.." - Anwar Sadat

ps : ringkas sangat ke cerita ni..?
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

35 comments:

  1. ringkas tapi ade maksud tersendiri.


    pendek cerita, kalau berjuang dengan niat ikhlas kerana Allah.

    insyaAllah. dipermudah dan diperkuat :)

    ReplyDelete
  2. anwar sadat pula takut dijatuhkan askar sendiri....

    ReplyDelete
  3. Kerana niat berjuang kerana Allah, jadi Allah bg kekuatan mental & fizikal pd para pejuang ini.

    ReplyDelete
  4. like entry ni..gi jihad besar ganjarannye..btol x???jom follow blog saye..

    ReplyDelete
  5. aiyaaaaakk
    kenapa kene hukum bunuh
    kan dah berjuang
    huuuu
    sedih plak
    ke aku x paam citeee..huuuu
    berjuangla selagi nyawa masih bersama!

    ReplyDelete
  6. ehemmmm..saja jer nak batuk sini :D

    ReplyDelete
  7. ringkas tp msih boleh difahami..hehe

    ReplyDelete
  8. cerita lain plak ustad.best lah ustad cite.

    ReplyDelete
  9. ringkas ni tak cukup 200 patah perkataan .. hihi ringkas tapi padat ..

    ReplyDelete
  10. Ringkas tapi punya maksud sendiri..

    Kira yang dibunuh ni pun tetap syahid jugalah kan?

    (-o,-)'' garu-garu kepala..heheheh....

    ReplyDelete
  11. ringkas.. aku suka crita pendek2 mcm ni

    ReplyDelete
  12. ringkas tapi bermakna..kalau panjang sgt, mengantuk baca hehe..

    ReplyDelete
  13. Lain skit entry kali ni. Br nak bc lg tetibe dah bis siap ade psst lagi. Mesti ko nak g tido kan kan kan =P

    ReplyDelete
  14. ringkas tp maksud sampai..itu yg sebaiknya~ =)

    ReplyDelete
  15. ringkas tp banyak maksud. bagus2. suka entry ni :)

    ReplyDelete
  16. kaum ini mmg akan kekal hingga akhir zaman ...

    ReplyDelete
  17. syok bace kalo ttg cite2 mcm ni..nak lagi..nak lagi ^_^

    ReplyDelete
  18. ringkas ade isi takpe, kalau panjang tapi meraban skip2 gak baca...hi3

    ReplyDelete
  19. OK la..aq suka baca yang ringkas2 macam ni..heee~

    ReplyDelete
  20. cerita yang jarang diperdengarkan. sanagt kejam dan keji Anwar Sadat. orang yang terlalu gila dan cintakan kuasa.

    jauhkan la perangai cenggini kat pemimpin kita di Malaysia. sesungguhnya memang ada, maka doakan la mereka tu cepat sedar diri.

    ReplyDelete
  21. salam H.J....nice n3 kali ni yer...pahlawan mati syahid...:)

    ReplyDelete
  22. selfish!!!!! -merujuk pd anwar sadat tue-

    ReplyDelete
  23. mknanya anwar sadat pun takut ngn ikhwan.. perghhhh..
    tp ikhwan teror dpt klhkn israel..

    ReplyDelete
  24. ringkas.. aku suka... cerita lain plak..

    ReplyDelete
  25. boleh tak, dia pikir macam tu. tapi memang pemimpin sekarang pun pikir macam tu jugak, tergugat dengan orang orang agama.

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda Biarpun Komen - Komen yang Mengguriskan Hati. :(

SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia