kisah aku

31 comments
hari ini aku hanya mampu tersenyum.melihat gelagat anak-anak muda saudi memasuki kelas. lebih dikenali dengan nama 'syabab' di saudi..mana tidaknya...diorang selalu je datang lewat..

kelas bermula pukul 7.30 pagi..syeikh awal - awal lagi sudah masuk...membuka lembaran kertas dari beg bimbitnya...satu persatu nama pelajar yang tercatat di laungnya..bukan laung..cakap biasa pom suara dia dah kuat da..nampak je berumur..tetapi suara still lagi orang muda..

nama yang bermula dengan huruf alif ataupun A dalam bahasa rumi disebutnya.. tiada bunyi yang menyahut ..syeikh menukar rentak...bermula dari huruf last sekali dia panggil.lembaran kertas yang paling last..ada la 2 3 orang yang menyahut dengan kata "hadir"..manakan tidak, nama arab ramai je bermula dengan huruf A..

jam pukul 8 pagi.syeikh memulakan pengajian..masih ada lagi syabab yang terkedek2 masuk..ada yang melalui pintu depan..ada juga yang melalui pintu belakang..sungguh..tiada adab penuntut ilmu di situ..terus je syeikh menyoal..apa pasal diorang ni lewat.?selamba badak je diorang jawab.."jalan jammed syeikh..." tidak kurang juga yang menjawab.."kelas pertama saya syeikh.."..aku hanya mampu tersenyum..

bukan sekali..bukan juga dua kali aku mendengar alasan sebegini...dah berkali-kali da..syeikh aku pom lebih lg la kan.?diorang tak tahu kah yang seorang guru sudah arif benar dengan alasan sebegini..?aku terus fokus dalam kelas sambil tersenyum...
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

31 comments:

  1. mungkin betul kelas pertame dia. ;)

    ReplyDelete
  2. heheeee...HJ nak habaq mai yang dia orang awal masuk kelas :P

    ReplyDelete
  3. kalau h.j yg masuk lewat..apa jwpn dia agaknya ye?

    ReplyDelete
  4. salam H.J...selalu jer lewat tuan syeikh tu x marah ker...

    p/s mcm tu ke adab pelajar2 arab tu...

    ReplyDelete
  5. pendapat kita, kan masuk awal ke kelas xpe.Sebab apa, kerana hormat pada cikgu@lecterur yang mengajar kita..kerana ini adalah salah satu adab untuk menuntut ilmu..

    ReplyDelete
  6. owhh...bdk2 arab pon mcm tu jgk ea?
    ingt kt m'sia je ade spesies2 suke msk kls lmbt ni...
    *bkn sy

    ReplyDelete
  7. Syeik tu tak bagi ape2 denda ker lewat..ngeeee..tak hormat kt pengajar..ishhh..HJ jgn buat cmtu oke..huhuhu

    ReplyDelete
  8. ko nk bgtau ko awl la tue ? kihkihkih :p

    ReplyDelete
  9. lenkali cer bagi alasan lain lak..

    ReplyDelete
  10. student saya pun selalu bg alasan macam2....manusia biasa kan?? penuh dengan alasan...hahahaha

    ReplyDelete
  11. ayyuhassyabaab!quumuu min naumikum..

    ReplyDelete
  12. ko fokus ke ko ngadap blog masa tgh update ni.

    weh apsal ko panggil aku je kakak. si jue pon kakak la. uuuu..tak aci betul! >.<

    ReplyDelete
  13. katakan "boleh jalan daaaa.." hahaha. sangat hampeh betul

    ReplyDelete
  14. kaklimah p0n sllu jgk p clas lewat..terasa T_T

    *tp 2 dlu2 laa..skrg tak dahh ^_^

    ReplyDelete
  15. Bagi saya lagi seronok kalau cikgu sporting cam2,skali skala ape salahnye, hi3, kalau garang kang ade yg monteng, taknak masuk kelas..hi3

    ReplyDelete
  16. teringat pula satu mahfuzhot... syababul yaum rijalul ghod...

    ReplyDelete
  17. syabab 2 pew???

    ahahah.. gler lh kt sane pon ade yg dtg lmbt ek

    ReplyDelete
  18. alasan lewat " sy terkunci dalam bilik encik"..heehe

    ReplyDelete
  19. alasan mmg lebih dari 1001 macam ...

    ReplyDelete
  20. teruknya orang arab.

    pelajar malaysia tetap terbaik.
    contoh terbaik dari demo, ore kelate.
    hehehe

    ReplyDelete
  21. rupanya kat sana pun 2x5 juga ngan susasana pengajian di sini... para penuntut selalu saja bagi alasan jem kalau lewat masuk kuliah.. ehe

    ReplyDelete
  22. Senyum jela.. Senyum lg pehtu senyum lg.. Herher..

    ReplyDelete
  23. sama jer kt malaysia pom..cuma xmen r msuk ikut pintu blakang..hehe

    good boy h.j

    ReplyDelete
  24. ko update blog time syeikh tgh amik attendance eh? dulu time study aku ngan Hanie slalu org last msk kelas pastu kuar exam hal plg awl hohohohohoho

    ReplyDelete
  25. Aku pon bsn ngn alsn tu

    bgsla ko awl weh

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda Biarpun Komen - Komen yang Mengguriskan Hati. :(

SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia