Skip to main content

kelas pertama

hari ni hari ahad wei...hari pertama aku masuk kelas a.k.a kuliah sejak aku sampai sini..kena plak hari ni semua member malaysia yang sekelas dengan aku tak nak p..dia suh aku yang sevey kelas hari ni pasal semalam aku menghaibkan diri..

kelas aku bernombor 313..maknanya tingkat 3 la..kalo start dengan no.1 tu..tandanya kelas tu tingkat 1. sementara aku tulis entry ni..kelas aku kosong..tak de kelas..rehat sejam..so, baik aku blah balik asrama kan..boleh gak komen2 fb..

kelas pertama tadi ada 2 subjek..semua syeikh masuk..subjek usul feqh dan hadis..pkol 10.30 pasni ada 2 lagi..subjek feqh dan tauhid..pukul 3.00 ptg nanti ada lagi, mustolah hadis..hoooo..tak sempat aku nak tido ni..dah la kelas last tu 2 jam..maknanya habis dalam pkol 5.00 ptg.

syeikh hadis aku ada sebut tadi..perbaharui balik niat sebenar kita untuk menuntut ilmu..bukan kerana dunia yakni bukan kerana harta, pangkat ataupun kerana nama..niat sebenar menuntut ilmu adalah kerana Allah agar dengan ilmu itu dapat kita mendekatkan diri lagi kepada Allah..

ps : entry ni panjang dan boring eh??

Comments

  1. hurmmm..rindu ny tyme2 kene g clas dlu T_T

    ReplyDelete
  2. rindu nak p klas balik.. ko tu jangan maleh2.. nak ponteng je keje nya.. hahaha.. xp

    ReplyDelete
  3. salam.betul tu, org sekarang belajar untuk kerja je. xdapat keje, salahkan u.

    mane de panjang doe, haha

    ReplyDelete
  4. Ape ni pontng2 kls huhu

    aku tk rase brg pon

    niat tu pntg

    ReplyDelete
  5. gilo doh mu dok maen tenet..ahaha ngaji weyh..mumtaz plok la sem ni

    ReplyDelete
  6. owos, semangat sangat die main tenet. rehat sejam jah pun, balik semata-mata nak komen fb jah. ish ish ish.. ;p

    ReplyDelete
  7. alamak..bace post ko wat ak rindu zaman sekolah dulu..mau blajar sume tu..

    borink??aku bca separu jer..

    ReplyDelete
  8. aikk sempat plak ko online ea,.hahah
    aku la org yg selalu ponteng kuliah,.hehehe

    mcm ni ko kata entri pngja??hahaha pndek je bgi aku,.

    ReplyDelete
  9. memng ngah online tapi slow2 lah..bnyk keje

    ReplyDelete
  10. huuuuuu..\selalu perbaharui niat kerana-Nya! =]

    ReplyDelete
  11. eiyyy~ panjanglah entry nih .. TAK suka ! iahhh!








    heeee.. tak tak tak .. gurau je .. upsss..perbetulkan niat :)

    *alia dah habis kelas ;p

    ReplyDelete
  12. Bila grad nanti pun mesti kelas pertama jugak!

    ReplyDelete
  13. emm manusia selalu lupakan, tanam belajar itu untuk berjaya, bukannya mnuntut ilmu kerana Allah, termasukla saya,hi3...terima kasih sbb mempringati....

    ReplyDelete
  14. yeah adik2..betulkan niat! masuk U utk tuntut ilmu krn Allah. bkn krn nak kerja gaji besar, pangkat tinggi!

    ReplyDelete
  15. smlm menghaibkn diri p mana?
    g ngorat awek2 arab ke???hehe
    eleh,entry kte lg pnjg la awk...
    awk pnye seperenggan je =p

    ReplyDelete
  16. baiklah...

    nak setting niat dulu...;-)

    esok baru mula kelas..heheheh

    ReplyDelete
  17. Awalnye kelas ..

    ReplyDelete
  18. salam H.J...semoga niat dihati ingin berjaya dalam pelajaran n balik ke malaysia dengan segulung ijazah yang diidamkan dan jadilah anak yg membanggakn kedua2 ibu bapa ....:)

    ReplyDelete
  19. panjang??? nak kategori kan cerpen pun x cukup syarat miahahahahaha larikkkkkkkkkk

    ReplyDelete
  20. Ooo kelas kosong eh. Pttla sempar aje update ngan bw =)

    Pjg entry?haha xkot. Ok je tu. Skit lg nak jd karangan hihi

    ReplyDelete
  21. aik ahad kelas? apa celup? hehe
    slmt kembali ke kelas ;)

    ReplyDelete
  22. p.s gua x kesah sgt entry pnjg as long as x mengarut :D

    ReplyDelete
  23. tak panjang tak boring tapi ada something yg mengingatkan..

    ReplyDelete
  24. Takde kaitan ngan ko punya kelas... Ape jampi ko mandrem Liverpool nih HJ... hu hu hu :(

    ReplyDelete
  25. serius..aq rindu kot time belajar dulu...huhu~

    ReplyDelete
  26. x boring lah entry ni, bagus berkongsi ilmu mcm ni..kekadang kita alpa sbb sibuk nk score dlm exam utk cemerlang kemudian dpt gaji tinggi, dapat beli rumah besar..

    ReplyDelete
  27. semalam pergi mana?
    ponteng?

    ReplyDelete
  28. panjang dan boring? taklah. ok je aku baca. huhu

    ReplyDelete
  29. den dah keja, tapi rindu zaman blaja..

    blaja leklok k. =)

    ReplyDelete
  30. tak panjang pun. tak sempat tarik nafas dah habis. hahaha..

    kelas kosong? balik la. boring tu kat kelas sensorang.

    like: pasal perbetulkan niat kerana Allah untuk menuntut ilmu. juga untuk semua perkara yang kita lakukan.

    ReplyDelete
  31. Senangnya bisa jadi ahli hadits, ilmu yang bermanfaat dunia akhirat.

    :) Tak pernah coba papeda juga, tapi orang asli Maluku & Papua suka sekali.

    ReplyDelete
  32. saya suka no. 313 tu, ada keta ustaz saya pakai no.313 sampai sekarang. tukar keta baru pun pakai no tu jugak..

    ReplyDelete
  33. usul fiqh, tauhid, dah lama tak belajar. lama gila kelas 2 jammm.

    ReplyDelete
  34. taklah boring cme penin baca jadual tu..huhu

    ReplyDelete
  35. tiada ilmu hidup kita kurang bahagia sebenarnnya...

    ReplyDelete
  36. Betol ! Time kita hadir ke kelas dah pasang niat memperbaiki diri dan juga bila berjaya nk membalas jasa ibubapa . Itu dh semestinya .

    den dulu masa sekolah menengah tak pena ada niat nk belajar n perbaiki diri , sbb itu den bangang tp bila dpt peluang sambung belajau den belajau botoi2 . and berniat kerana allah serta ibubapa . heee . kbai :P

    ReplyDelete
  37. Betol ! Time kita hadir ke kelas dah pasang niat memperbaiki diri dan juga bila berjaya nk membalas jasa ibubapa . Itu dh semestinya .

    den dulu masa sekolah menengah tak pena ada niat nk belajar n perbaiki diri , sbb itu den bangang tp bila dpt peluang sambung belajau den belajau botoi2 . and berniat kerana allah serta ibubapa . heee . kbai :P

    ReplyDelete
  38. betul2.apepun bergantung pada nawaitu kita.kdg2 aku pun menyimpang jauh ke laut gak dlm bnyk2 perkara yg ak buat.kalo niat baik insya allah akn turn out jdk baik.:)

    ReplyDelete
  39. Hanie tgh draft entry tu..ko tungguuuuu jgn dok refesh blog kitaorg bkali2 lak hahaha

    ReplyDelete
  40. syeikh hadis kau ngajar dalam arabic o english?

    ReplyDelete
  41. tak boring sebab perenggan dua sebelum akhir tu, ada juga something berguna~

    aku pun sama juga, kalau pagi tu nak bangun pegi kuliah, perbaharui niat. kena selalu perbaharui niat, t kang ada je yang tersasar lah, terlencong la~

    ReplyDelete

Post a Comment

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda.

Popular posts from this blog

LATA KAHSMIR DI JELI : TEMPAT WAJIB SINGGAH DI KELANTAN

  Acah-acah model Bollywood Tempat ini dikenali dengan Lata Kashmir yang terletak di Jeli. Cari saja di google maps, ‘Kashmir Jeli’. Google maps akan tunjukkan jalan betul-betul sampai di sini. Di sini adalah kawasan kampung dan akan nampak suasana kampung bila saja masuk simpang Batu Melintang. Lagi cantik kalau arusnya laju Pernah viral kerana tempatnya cantik dengan hamparan rumput menghijau. Kawasan ini pernah viral di instafamous dan juga page-page Facebook yang mengatakan tempat ini cantik menghijau. Tapi, untuk tidak menghampakan korang dan bukannya indah khabar dari rupa, awal lagi aku pesan yang tempat ini akan cantik bila rumputnya baru saja dipotong.  Korang jangan ingat yang rumput ini tumbuh dan tidak panjang-panjang. Nanti bila korang sampai ketika rumput panjang, jangan nak mengeluh. Kalau tak nak kecewa, sila bawa siap-siap mesin rumput di dalam bonet kereta.  Tempat di sana adalah yang tempat larangan dan sudah dipagar Tempat ini adalah kawasan kepunyaan TNB. Bila samp

RENEW LESEN MEMANDU DI PEJABAT POS MALAYSIA SEBAGAI WAKIL

Ini bila aku pergi sebelum pejabat pos buka lagi. Pukul 8.05 pagi Pagi tadi aku pergi ke Pejabat Pos Malaysia untuk memperbaharui aka renew lesen memandu. Tapi bukan lesen memandu aku la. Adik aku minta tolong aku untuk renew lesen memandunya memandangkan dia ni seorang yang sibuk bekerja. Sibuk la sangat sampai tak ada masa nak pergi pejabat pos. Disebabkan aku ni seorang abang yang baik hati lagi berdedikasi, maka aku dengan relanya sanggup untuk menolongnya. Ya lah. Adik sendiri. Tak kan tak nak tolong kan? DAH RAMAI YANG BERATUR Awal pagi lagi aku dah pergi. Pukul 8.05 minit pagi aku dah sampai di Pejabat Pos Pasir Mas, Kelantan. Masya Allah. Sungguh bersemangat dan sungguh berdisiplin anak-anak Pasir Mas kerana bila aku sampai tu, pejabat Pos masih lagi tutup tetapi orang yang beratur sudah ramai. 10 orang tu lebih la. Ini betul-betul menguji tahap kesabaran aku memandangkan aku selalu kalah dengan sabar bila melibatkan perlu beratur panjang.  Aku search google

HIKING BUKIT SALOR : VIEW MENAWAN, AWAN KARPET BERGULUNG-GULUNG

View di puncak Bukit Salor yang tidak mengecewakan Bagi sesiapa yang ingin hiking secara santai-santai, sambil jalan boleh sepak daun, Bukit Salor mungkin boleh dimasukkan dalam senarai. Pemandangannya sangat cantik. Kalau ada rezeki, viewnya nanti ada awan karpet dan dalam tebalnya awan karpet, boleh nampak Gunung Reng yang semacam berusaha untuk menampakkan dirinya. Rezeki dapat parking di starting point Sejak beberapa bulan yang lalu, tempat hiking sudah menjadi viral dan sudah menjadi kegilaan rakyat Malaysia. Tengok sahaja di Kelantan, Bukit Panau yang dulu sunyi dari pengunjung, kini siap dengan ada payung dan gerai seperti pasar tani. Semuanya gara-gara PKP yang berpunca dari COVID-19. Manusia jadi murung bila lama berkurung, dan bila saja diberi kelonggaran untuk bergerak, tempat-tempat sebegini menjadi tumpuan untuk melepaskan kemurungan kerana berkurung. Trek yang bersimen sehingga ke menara telekomunikasi Bukit Salor pun sama. Kini sudah menjadi tumpuan ramai manusia, lebih-