Skip to main content

cara taubat

ada je orang bila dia buat silap, lepas tu menyesal dan nak bertaubat...tapi dia asyik bertangguh je taubat tu sebab dia cakap kena solat taubat dulu baru dikira taubat..last2..dia tak taubat pom sebab dia cakap nak solat taubat kena bangun di awal pagi..kebetulan dia selalu je bangun lewat..

semua tu menyusahkan je..betul tak..?nak bertaubat mudah je..taubat bermula dengan penyesalan dari hati..bukan penyesalan dengan lidah..kalo dengan lidah, ramai je kan yang bertaubat..tiap2 saat ada je yang bertaubat ..sekurang kurangnya..ucapkan astaghfirullah alazim dengan penuh penyesalan..

lepas tu apa dia..?haaa..lepas tu kita kena lahirkan penyesalan kita tu dalam bentuk perbuatan..kalo sebelom ni kita adalah seorang playboy yang hebat bermain hati dengan perempuan..bila kita nak tunjukkan yang kita ni betul2 nak bertaubat..kita tunjukkan yang kita ni setia..terus masuk kahwin..jangan cinta songsang suda..
 
lepas tu..minta ampun dengan Allah sekirannya kesalahan yang kita lakukan adalah antara kita dan Allah..kalo kesalahan kita dengan manusia..minta maaf dengan manusia dulu..kalo lelaki yang boye tu..jenuh la nak minta maaf dengan ex ex dia..ehe..letih wei..korang jangan memain..dia tak maaf..tuntut akhirat nanti..

ps : aku bukan boye ye...haha

Comments

  1. kalau menyesal tu..kira bertaubat la kn..
    tp lebih elok solat sunat taubat..

    ReplyDelete
  2. seb bek aku bukn boye..hehe

    taubat kena berterusan..

    ReplyDelete
  3. mu wi la syarat taubat mil..

    ngayim ko

    ReplyDelete
  4. ada jugak yg bertaubat..minta maaf tp buat balik..~ hmm

    mohon Allah tetapkan iman~

    ReplyDelete
  5. sape kate ko boye.
    haha
    ^^

    ReplyDelete
  6. yeke bkn boye?????
    haha..
    bgus la bkn boye..
    leh wat suami... hak3..

    ReplyDelete
  7. aku tak maafkan sape yang mainmainkan hati aku dulu *tetiba*


    kalau bukan boye, mesti biawak kan? kan kan kan?

    ReplyDelete
  8. manada panggil biawak, aku tanya tu. kan ada tanda soal?


    :P

    ReplyDelete
  9. kita pun xbaik berdendam kan.. hehhee... maafkan je la sang2 boye.

    ReplyDelete
  10. bertaubatlah selagi pintu taubat masih terbuka.

    ReplyDelete
  11. salam H.J....bertaubatlah selagi boleh ye kalau dah nak mati nanti baru nak bertaubat dah x guna....:)

    ReplyDelete
  12. pehhh.. hebat pak ostad kito ni... hehee...

    like banyak2.. ringkas tapi padat... :)

    ReplyDelete
  13. kalau bukan buaya, mesti gajah kan? hehe ;p

    ReplyDelete
  14. betul-betul..orang selalu ingat taubat tu complicated kan?

    ReplyDelete
  15. Hati betul2 rasa nak tobat.. tapi bila nak buat... rasa liat plak...
    pastu macam2 alasan... Hu.. Hu...

    ReplyDelete
  16. tapi kalo susah jgak nak tinggal kesalahan tu?.macam mana?.
    nafsu dan syaitan menguasai.

    ReplyDelete
  17. lama tak singgah sini..
    selamat hari raya dik, dah diperantauan ya..

    kak kan, sejak2 dah niaga mmg tak dapat nak BW,
    maaf ya dik

    ReplyDelete
  18. yang lepas tu biar la lepas kan...jangan diulangi...hee~

    ReplyDelete
  19. kita selalu maafkan org, tp tak tau org maafan kita ke tak kan..

    ReplyDelete
  20. boye boya! hahaha betoi2..comot sokong.. sila setia..heheheh errr :P

    ReplyDelete
  21. mintak maaf macam bujang lapok boleh...?

    "maafkan kami... maafkan kami..."

    ReplyDelete
  22. Bila dah terlanjur jadi boye..nak patah balik susah..sy bukan boye, sy bekas boye hahaha!

    ReplyDelete
  23. hahahah..yela2 awk xberubah :) ehh jgn jd boye laa :P

    ReplyDelete
  24. bukan boye? gud2 =) kalo boye, sila btaubat. hee =p

    ReplyDelete
  25. betul wei. dosa sesama manusia lagi berat banding Allah kerana Allah itu Maha Pengampun. kalau manusia tak ampunkan, Allah pun tak bole nak tolong.

    ReplyDelete
  26. tu lah kan.. kalau salah kita dengan Allah boleh la berdoa dan solat mintak ampun.. kl salah dengan manusia.. tak mintak maaf dgn tuan punya badan tak selesai.. nak2 kalau salah dgn ibu sendiri.. seksa time nyawa ditarik..

    ReplyDelete

Post a Comment

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda.

Popular posts from this blog

LATA KAHSMIR DI JELI : TEMPAT WAJIB SINGGAH DI KELANTAN

  Acah-acah model Bollywood Tempat ini dikenali dengan Lata Kashmir yang terletak di Jeli. Cari saja di google maps, ‘Kashmir Jeli’. Google maps akan tunjukkan jalan betul-betul sampai di sini. Di sini adalah kawasan kampung dan akan nampak suasana kampung bila saja masuk simpang Batu Melintang. Lagi cantik kalau arusnya laju Pernah viral kerana tempatnya cantik dengan hamparan rumput menghijau. Kawasan ini pernah viral di instafamous dan juga page-page Facebook yang mengatakan tempat ini cantik menghijau. Tapi, untuk tidak menghampakan korang dan bukannya indah khabar dari rupa, awal lagi aku pesan yang tempat ini akan cantik bila rumputnya baru saja dipotong.  Korang jangan ingat yang rumput ini tumbuh dan tidak panjang-panjang. Nanti bila korang sampai ketika rumput panjang, jangan nak mengeluh. Kalau tak nak kecewa, sila bawa siap-siap mesin rumput di dalam bonet kereta.  Tempat di sana adalah yang tempat larangan dan sudah dipagar Tempat ini adalah kawasan kepunyaan TNB. Bila samp

RENEW LESEN MEMANDU DI PEJABAT POS MALAYSIA SEBAGAI WAKIL

Ini bila aku pergi sebelum pejabat pos buka lagi. Pukul 8.05 pagi Pagi tadi aku pergi ke Pejabat Pos Malaysia untuk memperbaharui aka renew lesen memandu. Tapi bukan lesen memandu aku la. Adik aku minta tolong aku untuk renew lesen memandunya memandangkan dia ni seorang yang sibuk bekerja. Sibuk la sangat sampai tak ada masa nak pergi pejabat pos. Disebabkan aku ni seorang abang yang baik hati lagi berdedikasi, maka aku dengan relanya sanggup untuk menolongnya. Ya lah. Adik sendiri. Tak kan tak nak tolong kan? DAH RAMAI YANG BERATUR Awal pagi lagi aku dah pergi. Pukul 8.05 minit pagi aku dah sampai di Pejabat Pos Pasir Mas, Kelantan. Masya Allah. Sungguh bersemangat dan sungguh berdisiplin anak-anak Pasir Mas kerana bila aku sampai tu, pejabat Pos masih lagi tutup tetapi orang yang beratur sudah ramai. 10 orang tu lebih la. Ini betul-betul menguji tahap kesabaran aku memandangkan aku selalu kalah dengan sabar bila melibatkan perlu beratur panjang.  Aku search google

HIKING BUKIT SALOR : VIEW MENAWAN, AWAN KARPET BERGULUNG-GULUNG

View di puncak Bukit Salor yang tidak mengecewakan Bagi sesiapa yang ingin hiking secara santai-santai, sambil jalan boleh sepak daun, Bukit Salor mungkin boleh dimasukkan dalam senarai. Pemandangannya sangat cantik. Kalau ada rezeki, viewnya nanti ada awan karpet dan dalam tebalnya awan karpet, boleh nampak Gunung Reng yang semacam berusaha untuk menampakkan dirinya. Rezeki dapat parking di starting point Sejak beberapa bulan yang lalu, tempat hiking sudah menjadi viral dan sudah menjadi kegilaan rakyat Malaysia. Tengok sahaja di Kelantan, Bukit Panau yang dulu sunyi dari pengunjung, kini siap dengan ada payung dan gerai seperti pasar tani. Semuanya gara-gara PKP yang berpunca dari COVID-19. Manusia jadi murung bila lama berkurung, dan bila saja diberi kelonggaran untuk bergerak, tempat-tempat sebegini menjadi tumpuan untuk melepaskan kemurungan kerana berkurung. Trek yang bersimen sehingga ke menara telekomunikasi Bukit Salor pun sama. Kini sudah menjadi tumpuan ramai manusia, lebih-