sambungan

37 comments
maaf kepada semua. tak sempat aku nak merangkak rangkak dengan broadband aku, nak singgah sahur kat blog korang... tambah tambah, hari ni tak sahur pom..nasib baik sempat dengan Subuh.

aku ada tinggal persoalan tentang qunut semalam kan? so, macam ni..qunut ni adalah masalah perselisihan antara bila kena baca, kat mana nak baca, dan waktu mana nak baca. kalo belah2 saudi, sah sah korang takkan jumpa qunut dalam solat subuh.(belah saudi ni mazhab Hanbali).tapi..ingat..jangan korang dok pikir sebarangan kalo diorang tak buat...

untuk qunut solat subuh, kita d malaysia berpegang dengan sunat membacanya. bersama sama dengan pendapat syafie adalah imam malik. yang mengatakan qunut ni tidak sunat aka tidak membacanya adalah imam hanafi dan hanbali. haa..nampak kat situ..? semuanya adalah betul sebab diorang ada hujah masing..ada hadis.cuma aku tak nak panjangkan, aku tak sertakan sekali hadis.

waktu membaca qunut adalah selepas ruku' sebelum sujud. takde yang baca time sujudkan? dan sunat membaca qunut d semua solat jika ummat Islam ketika itu dizalimi dan dikejami..

p/s : entry nampak aku macam serius sikit kan?nak jimat space..hehe
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

37 comments:

  1. aku tau. sebab selalu nampak foreigner kat u aku ni tak bace qunut. hohoh

    ReplyDelete
  2. padat..hee..
    kena faham jgak mksud qunut tu..

    ReplyDelete
  3. memang nampak serius je entry kali nie

    =.-

    ReplyDelete
  4. oo.okeh.. then,kita ikut mazhab syafie kan..

    ReplyDelete
  5. ye, memang jimat space ... thanks :)

    ReplyDelete
  6. komenpun sikit-sikit
    jimat space ... ;)

    ReplyDelete
  7. Pahni wat entri bacaan doa qunut pulok

    ReplyDelete
  8. terima kasih kongsi ilmu....
    entry pendek sebab nak sambung tidur kan?? kan?? kan?? hikhikhik

    ReplyDelete
  9. tang baca doa qunut dlm sume solat jika umat islam dizalimi..ni baru tau. tq!

    ReplyDelete
  10. semalam abru bace doa qunut time teraweh

    ReplyDelete
  11. ringkas tapi ada ilmu yg boleh dipelajari =)

    ReplyDelete
  12. wahhh...thnx for sharing...

    baru tau knape...=)

    ReplyDelete
  13. wahhh btul, nampak serius ngan entri kali ni, rasa cam nk nangis jer... uhuk...



    erm, betul tu.. thanks sbb mengingati :D

    ReplyDelete
  14. wahhh btul, nampak serius ngan entri kali ni, rasa cam nk nangis jer... uhuk...



    erm, betul tu.. thanks sbb mengingati :D

    ReplyDelete
  15. guna BB celcom kew...memang teruk giler...;d

    ReplyDelete
  16. hah da nmpak ustat da ko ni

    kesian eh???

    ReplyDelete
  17. "dan sunat membaca qunut d semua solat jika ummat Islam ketika itu dizalimi dan dikejami.."

    knape yer?

    ReplyDelete
  18. bru tau kalo umat islam dizalimi bole bca qunut kt sme solat.. hehe

    ReplyDelete
  19. owh baru taw

    kena selalu bace neh
    sebab aku selalu dizalimi

    sob3

    ReplyDelete
  20. baru tahu sunat baca qunut ktika org islam di zalimi ..emmm betapa besar nya hikmah baca qunut ni

    ReplyDelete
  21. wah.....teringat cerita qunut panjang dgn qunut pendek.....hehehehe

    ReplyDelete
  22. oh.. ingatkan qunut tu untk solat subuh dgn witir je.. hmm.. baru tau..

    ReplyDelete
  23. klu awk tgk rancangan (tak ingat nama rancangan tu) tapi hostnya ustaz rock tu, dia terjah org baca doa qunut..ramai kantoi tak hafal. huuhu..

    ReplyDelete
  24. salam....ustaz yg baik sanggup buat syarahan yg berguna utk semua...:)

    ReplyDelete
  25. semakin mantap ustaz jamil. :)

    *lamo x bw weh. haha.

    ReplyDelete
  26. 'sunat membaca qunut di semua solat jika ummat Islam ketika itu dizalimi dan dikejami'

    ika baru tau yg ni,terima kasih HJ :)

    ReplyDelete
  27. oooooo yke?? alhamdulilahh..bertambah2 laa ilmu nuru..thanks tau sudi share :)

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum.

    pc rasa HJ patut sertakan sekali hadis.bagi depa paham.bertambah2 pahala n berkat HJ share ilmu.ramai peminat ni..haha;)

    ReplyDelete
  29. semalam ada qunut jgk time terawaih heeee


    H.J, better lanjutkan lagi perbincangan ni dgn hujah2 yg patut..so lebih jelas kami yg membaca ni yg kurang arif ni heee

    ReplyDelete
  30. owh...persoalan da terjawab...terima kasih..

    ReplyDelete
  31. meme serius a ni.. baru den tau!

    ReplyDelete
  32. doa qunut sunat bace dlm sume solat jika islam di zalimi tp pada rakaat keberapa klu solat selain subuh??

    ReplyDelete
  33. ringkas dan padat. klu panjang2 pown nanti bkn org nk baca ye dak? hihihi

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda Biarpun Komen - Komen yang Mengguriskan Hati. :(

SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia