geng kipas

38 comments
pasal doa iftitah tadi, statusnya adalah sunat. tak kira sama ada solat tu adalah solat wajib ataupun solat sunat. adapun jika tertinggal ataupun terlupa baca. tak perlu untuk sujud sahwi.

tadi, aku pergi merantau lagi mencari masjid untuk bersolat terawih.. dan singgah la di satu masjid..nasib baik..sempat2 je imam rakaat pertama solat isya'. jadi, tak masbuk la solat tu..kiranya kita sempat ruku' dan sempat toma'ninah dengan kadar "subhanrabbiyal azim"..maka kita sempat dengan imam untuk rakaat itu. jika tak..kita tak sempat rakaat tu dengan imam.kena tambah dengan mana yang tertinggal.

tapi..sempat lagi aku tengok kat masjid. ada satu geng yang otai otai. diorang ni boleh gak dipanggil geng kipas. pasai apa? sebab sepanjang solat, diorang dah parkir dah di bawah kipas2 yang berada dalam masjid tu. tak berganjak dah walaupun kat depan dia tu ada 2 3 saf yang kosong. yang ni lebih kurang geng sejadah yang aku citer sebelom ni.tak nak ulas pepanjang memalam ni..

beginilah..kurangnya peka masyarakat kita tentang kepentingan saf. sabda Rasulullah saw : Barangsiapa menghubungkan saf, maka Allah menghubungkan dengan rahmatnya dan barangsiapa memutuskan saf, maka Allah memutuskannya daripada rahmat dan pertolongannya. (riwayat Imam Abi Daud )

p/s : sahur lauk udang dengan gulai daging
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

38 comments:

  1. best ayat last sekali tuuu....nak pinjammmm :)


    tulah ,kdg2 golongan "comel2" mmg tak leh idup tanpa kipas! heheeh

    ReplyDelete
  2. betul . tak payah la nak kejar kipas sgt . org kejar pahala .

    sentil betul masing2 =_='

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah.Beh kurg sama jwpn status iftitah tu..hehe

    oo..geng kipas..! banteras mereka..vacuum je muntOt dorang. Degil sangat.Nak sejuk kat dunia..tapi rahmat taknak dikejar.aigOOO~

    ReplyDelete
  4. haha..ingatkan geng kipas ape tadi..btw sdpnye lauk sahur.

    ReplyDelete
  5. terasa I...heheeh...i pon suke parking bawah kipas..almaklumlah..suke gt duk dlm freeze..tu yg rupa gitu tu

    ReplyDelete
  6. sedap lauk tu jiran hehe.. share2 lah~ haha

    ReplyDelete
  7. aku nk jadi geng aircond. hahaha

    ReplyDelete
  8. salam...biarlah die org kejar kipas tu janji kita kejar pahalanya...:)

    ReplyDelete
  9. boleh plak cengitu eh? kejar kipas plak.

    ReplyDelete
  10. dulu aku pun suka jd geng kipas
    skrg dh insap
    =.='

    ReplyDelete
  11. baru tahu ada jugak geng seperti ini..

    ReplyDelete
  12. Ingat ko geng hok brehi kipas oghe tu..hehe

    Selamat bersahur nnt..

    ReplyDelete
  13. betol2...xbergerak2 dr bwh kipas wlpun saf depan berlobang ..haishh....nak tgur, tp dah makcik-makcik smue..huhuhuu

    ReplyDelete
  14. sila rapatkan saf semua...hehe

    gulai udang??mai ckit..ahhaha

    ReplyDelete
  15. ingtkn kips pe td

    aku igt nak bace ps je..tpi tak smpai hati

    ciss due org ni jahat!

    ps: Ada ke org tnye ko shur pe nnti muahahaha

    ReplyDelete
  16. memang pernah terjadi pon situasi mcm tuu..

    ReplyDelete
  17. anda telah di tag..ahahah..suka hati ckp akk xmenang eh..huhu

    http://dilamin.blogspot.com/2011/08/contest-raya-datang-lagi.html

    ReplyDelete
  18. aiyaaaakk
    mang KIPAS betol...kena kipas baru tawu...adoii...macam2..

    ReplyDelete
  19. hok tok beh alik puey style so sjadoh so sore, pahtu gak jadi jauh tok rapat saf huhu...

    ReplyDelete
  20. uik... geng kipas le pulok, kalau pasang aircond diorg jaga saf tak?

    ReplyDelete
  21. tu tandanya.. ko kena bagi ceramah kat depa.. hehehe..

    ReplyDelete
  22. hehe betul2 tu kadang2 berebut tempat pulak...

    ReplyDelete
  23. da bese ar nmpk geng kipas tuh hehehe

    ReplyDelete
  24. bese la tu, diorang tak tahu.

    nak udang sikit :P

    ReplyDelete
  25. dah agak dah kaaauuuu memang malas wat kad homemade tuuu...hehehe..anyway, bila balik madinah?

    ReplyDelete
  26. bulan puasa baik kejar pahala . hihihih

    ReplyDelete
  27. oh ada jgak eh orang mcm ni..

    itu ok lagi geng kipas.. ada geng airond..haha..cari masjid yg ada aircond..

    ReplyDelete
  28. eh ni hj, nak tanya...bukan ke kalo tak sempat baca al-Fatihah dalam rakaat tu, kene ganti dengan satu rakaat yang lain? err...betulkan kalo silap..

    ReplyDelete
  29. dasyat tol geng kipas..cam mati kot kalau tak duduk bawah kipas..len kali bawak kipas sendiri kan senang..hehehe

    ReplyDelete
  30. Allah. panas sangat kah sampai perlu menempek kat bawah kipas sokmo

    dill.

    ReplyDelete
  31. eh anis terbalik lah doa iftitah dgn qunut..weeee..hakhak..yg sujud sahwi toh qunut kan..weeee..ngeng tol la haku nie..

    ReplyDelete
  32. Kalau sejuk2 nanti mengantuk, jadi panas lg baik..hi3.. saya pernah smpai lmbt kalau tak silap imam da rakaat ke 2, kebetulan ade sorang lagi kat sebelah sama samapi, tapi saya pelik sebab dia bkn smbg, tapi sembahyang hbis cepat spy sempat kejar tok imam, mulanya ingatkan dia solat sendiri, tapi last2 tengok sama plak tahiyyat akhir dgn tok imam...confuse..

    ReplyDelete
  33. aku tak suka klu ade org bising suruh isi sah yg kosong tp die sendiri duduk saf yg blkg

    ReplyDelete
  34. uik.. geng kipas...
    baru tau... hahha

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda Biarpun Komen - Komen yang Mengguriskan Hati. :(

SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia