Skip to main content

Tips untuk Stamina.

Salam semua. Bertemu kembali. Kali ni aku nak post pasal stamina. Aku pom tak tahu apesal tetiba je nak post pasal stamina. Mungkin aku rasa stamina aku skang ni semakin kurang. Main tak sampai setengah jam dah pancit da.. Macam mana la nak tempuh alam perkahwinan... Betul tak? Kahkah....

 Kalau ada di antara korang yang menikah tu. So, antara salah satu persiapan untuk menempuh alam perkahwinan adalah dengan membekalkan stamina yang cukup. Power. Mantap dan bertenaga dalam diri anda semua. Haha.. ayat tak leh blah.

Kat sini aku nak masukkan tips yang selalu diguna pakai oleh pemain-pemain tinju untuk meningkatkan stamina diorang yang mana dalam waktu yang sama juga, mereka dapat mengekalkan stamina yang sedia ada. Aku sangat minat dengan stamina pemain tinju ni sebab diorang memang sangat kelas dalam kelas-kelas manusia yang punyai stamina yang luar biasa. Kalo aku nak samakan dengan stamina The Hulk tu..tak logik la plak kan.  Memang logik la untuk diorang ni punyai stamina yang berkelas A sebab diorang bermain banyak round dalam satu2 game kan. Tenaga sekuat mana pom, tapi pancit kat tengah2 game..tak de guna jugak.( korang mesti konpius nak beza antara stamina dengan tenaga ni).

So..kat bawah ni aku ada senaraikan tips-tips yang diorang pakai. Korang tak yah sangsi la dari mana aku dapat maklumat ni. Semuanya sahih. Kalo korang tak yakin kesahihahnnya, korang tanya je mana2 peninju yang korang kenal. Confirm soheh.. Haha...

Kita mulakan dengan yang pertama:

1. Sediakan target untuk mulakan latihan. Yang ni penting. Kena buat baseline untuk memulakan satu-satu training.. Mulakan dengan jogging. Kalo boleh, mulakan joging di waktu yang dinihari. Biar time tu matahari tak kuar lagi. Korang buat-buat macam nak pergi sekolah. Macho skit beb.. budak sekolah pom tewas dengan korang.

Pagi adalah waktu yang terbaik untuk joging. Cuaca pom tak panas sangat..udara pom masih lagi segarkan?  Time joging tu, pastikan korang joging slow2 je. Tak yah laju sangat. Tapi, pastikan yang kelajuan korang tu sekata. Bukan sekejap laju, sekejap slow. Semuanya nak maintain je. Cuba untuk joging selama satu jam tanpa henti dengan kelajuan yang telah anda tetapkan tu. (ayat skema time SPM ni). Korang tak yah kira la berapa KM korang joging. Yang penting joging ikut masa. Kalo dapat satu jam tu...memang power la.. Biasanya orang anggap setengah jam joging tanpa henti tu dah baik da.. Tapi, korang kena buat lain dari orang lain. Makin lama..makin top la stamina kita kan...

2. Kedua. Kedua ni lebih kurang je dengan yang satu ni. Tetap dengan joging. Tapi, joging yang kedua ni korang kena cari track yang berbukit. Yang ni memang menguji stamina kaw-kaw la. Korang cuba joging di tempat tinggi. Korang yang pernah joging kat track yang berbukit tu, mesti tau kelainannya dengan joging di tanah yang landai.

Yang penting, korang kena cuba habiskan sampai ke puncak. Motivasikan minda yang anda mampu menakluknya. Tapi jangan sampai pengsan dah la. Kalo time joging tu korang penat, cuba pecut sekali sekala..mesti hilang penat tu. Stamina kita pom bertambah bai... Takpom, usha je amoi2 kat track tu, mesti nak kontrol macho kan? Amoi pom tak nak tengok kita kalo joging kejap dah letih...

3. Ketiga adalah lompat tali. Lompat tali yang aku maksudkan disini bukan lompat tali yang korang pernah alami time tadika ataupun sekolah rendah. Lompat tali ni versi orang tua. Korang paham-paham sendiri la. Tak larat kome nak nerangkan. Lompat tali adalah satu cara untuk pembakaran kalori yang cepat tanpa memerlukan modal yang banyak. Cuma tali je yang korang perlukan.

Dengan pembakaran kalori yang cepat, korang dapat meningkatkan lagi stamina korang dengan cepat. Pastikan korang ada target untuk berapa minit korang buat latihan lompat tali ni. Setiap hari pastikan ada peningkatan dengan mengatasi rekod kita dengan hari yang sebelumnya.

Kalo ada diantara korang yang nak kurus dengan cepat. Lompat tali ni juga adalah salah satu caranya. Tak perlu sibuk2 nak cari alat tambahan yang lain untuk kurus. Kah3. Member aku kat belog Nesloo tu adalah bahan kajian yang paling berjaya. Tak caya korang pergi serbu FB dia. Cuba tanya dia perkara yang sebenarnya.

Aku rasa cukup dengan 3 ni je kalo korang nak tambah stamina. Ini ikut cara latihan seorang boxer la. Kalo aku bagi banyak2, korang tak amalkan, tak guna juga... korang kena ingat yang kesihatan ni amat penting. Kita zaman sekarang ni banyak duduk bersahaja je. Maklumla..teknologi makin maju. Tu yang sekali datang penyakit...datang yang kronik terus. Haha..

Comments

  1. paling pantang jgn minum ais..tapi tgh hari terik mana tahan ooooo...

    http://faisalapardi.com/

    ReplyDelete
  2. perenggan pertama tue......

    heeee,
    menarik....
    c(:

    ReplyDelete
  3. de link nak komen itam beno la x nampak. den pon nak kurus.. mamat tuh suh minum ayaq masa 10 liter. mati kembong le.

    ReplyDelete
  4. ...mOon suka lOmpat tali...tapi susah nak buat sebab ada masalah kaki...

    air masak kena minum banyak2...pas2 kena taw teknik bernafas yg betOi...

    ReplyDelete
  5. berguna pon . thanks la .tapi amalkan tips ni dpt no 3 je merentas desa . btw , syukur alhamdullillah :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda.

Popular posts from this blog

LATA KAHSMIR DI JELI : TEMPAT WAJIB SINGGAH DI KELANTAN

  Acah-acah model Bollywood Tempat ini dikenali dengan Lata Kashmir yang terletak di Jeli. Cari saja di google maps, ‘Kashmir Jeli’. Google maps akan tunjukkan jalan betul-betul sampai di sini. Di sini adalah kawasan kampung dan akan nampak suasana kampung bila saja masuk simpang Batu Melintang. Lagi cantik kalau arusnya laju Pernah viral kerana tempatnya cantik dengan hamparan rumput menghijau. Kawasan ini pernah viral di instafamous dan juga page-page Facebook yang mengatakan tempat ini cantik menghijau. Tapi, untuk tidak menghampakan korang dan bukannya indah khabar dari rupa, awal lagi aku pesan yang tempat ini akan cantik bila rumputnya baru saja dipotong.  Korang jangan ingat yang rumput ini tumbuh dan tidak panjang-panjang. Nanti bila korang sampai ketika rumput panjang, jangan nak mengeluh. Kalau tak nak kecewa, sila bawa siap-siap mesin rumput di dalam bonet kereta.  Tempat di sana adalah yang tempat larangan dan sudah dipagar Tempat ini adalah kawasan kepunyaan TNB. Bila samp

RENEW LESEN MEMANDU DI PEJABAT POS MALAYSIA SEBAGAI WAKIL

Ini bila aku pergi sebelum pejabat pos buka lagi. Pukul 8.05 pagi Pagi tadi aku pergi ke Pejabat Pos Malaysia untuk memperbaharui aka renew lesen memandu. Tapi bukan lesen memandu aku la. Adik aku minta tolong aku untuk renew lesen memandunya memandangkan dia ni seorang yang sibuk bekerja. Sibuk la sangat sampai tak ada masa nak pergi pejabat pos. Disebabkan aku ni seorang abang yang baik hati lagi berdedikasi, maka aku dengan relanya sanggup untuk menolongnya. Ya lah. Adik sendiri. Tak kan tak nak tolong kan? DAH RAMAI YANG BERATUR Awal pagi lagi aku dah pergi. Pukul 8.05 minit pagi aku dah sampai di Pejabat Pos Pasir Mas, Kelantan. Masya Allah. Sungguh bersemangat dan sungguh berdisiplin anak-anak Pasir Mas kerana bila aku sampai tu, pejabat Pos masih lagi tutup tetapi orang yang beratur sudah ramai. 10 orang tu lebih la. Ini betul-betul menguji tahap kesabaran aku memandangkan aku selalu kalah dengan sabar bila melibatkan perlu beratur panjang.  Aku search google

HIKING BUKIT SALOR : VIEW MENAWAN, AWAN KARPET BERGULUNG-GULUNG

View di puncak Bukit Salor yang tidak mengecewakan Bagi sesiapa yang ingin hiking secara santai-santai, sambil jalan boleh sepak daun, Bukit Salor mungkin boleh dimasukkan dalam senarai. Pemandangannya sangat cantik. Kalau ada rezeki, viewnya nanti ada awan karpet dan dalam tebalnya awan karpet, boleh nampak Gunung Reng yang semacam berusaha untuk menampakkan dirinya. Rezeki dapat parking di starting point Sejak beberapa bulan yang lalu, tempat hiking sudah menjadi viral dan sudah menjadi kegilaan rakyat Malaysia. Tengok sahaja di Kelantan, Bukit Panau yang dulu sunyi dari pengunjung, kini siap dengan ada payung dan gerai seperti pasar tani. Semuanya gara-gara PKP yang berpunca dari COVID-19. Manusia jadi murung bila lama berkurung, dan bila saja diberi kelonggaran untuk bergerak, tempat-tempat sebegini menjadi tumpuan untuk melepaskan kemurungan kerana berkurung. Trek yang bersimen sehingga ke menara telekomunikasi Bukit Salor pun sama. Kini sudah menjadi tumpuan ramai manusia, lebih-