Skip to main content

saje je

Salam dari Madinah iaitu bumi yang pernah berkat dan tersimpan seribu kisah yang sudah terungkai dan juga belum terungkai. Agaknya dah lama diri ini tidak menceburkan diri dalam bidang pengeposan entry untuk blog ubibadok. Post yang sebelum ni pom aku tidak tahu sape yang rajin mengepostkan. Aku baca pom naik pening gak ayat dia. Haha

Aku tak de ape yang menarik untuk diceritakan dan juga untuk dikongsi. Sekadar cerita untuk diri aku sendiri je. Aku yakin, kalo sesape yang dengar pom, diorang tak akan rasa seperti apa yang aku rasakan. Melainkan….haha..saspen..dia yang baca ni je terasa sape yang aku tujukan…haha.

Biasa la. Kalo aku menaip ni, maknanya aku free la kan.? Nak kata free tu, tak lah jugak sebab esok ada sehari lagi kuliah yang perlu aku pergi sebelum cuti minggu. Cuti minggu tu mmg nikmat sangat la…dapat main bola. Haha..Seperti aku bagi tahu, kat sini, cutinya adalah hari khamis dan hari Jumaat. Kalo rajin, pose sunat ye…

So, aku pom kena membiasakan diri dengan cuti kat saudi ni. Masuk kandang kambing kena mengembek..masuk kandang lembu…? Aku dalam dok free ni, masih ada tugasan yang kena buat ni. Maklum la, minggu depan adalah minggu yang last sebelum cuti untuk final exam bagi semester ni. Haha..tak sangka sungguh..dah dekat 2 bulan aku dok kat sini. Tak terasa pom… Pasal apa? Sebab sibuk sangat dengan study..haha.. bajet study je…aha



Hari ni, sempat jugak aku siapkan dan hantar bahas untuk madah Feqh bertajuk biadota imam 4 mazhab. Betapa aku bertungkus-lumus utk siapkan bahas ni. Sejak minggu lepas lg, maklum la…nak kena buat research dulu. Kalo pelajar saudi tu lain la…aku tengok diorang pakai taip komuputer je..pas tu print…senang je keje. Ala..ingat aku tak tahu ke yang diorang tu pakai kopi paste je..wakaka.. saje je..nak sangka buruk kat diorang. Haha.. tapi, tu yang aku dengar dari mulut – mulut diorang sendiri. Diorang kata, kalo syeikh bagi pilihan sama ada nak exam atau nak buat bahas, diorang lebih suka untuk memilih bahas. Haha.. saudi o saudi. Korang tahu tak yang dinamakan dengan saudi tu pasal apa? Sebab Muhammad bin saud adalah pengasas untuk negara Arab Saudi ni sendiri ataupun dengan nama yang kelas skit, Kingdom Saudi Arabia. Haha…



Dalam minggu ni memang sibuk giler, exam usul feqh pom hari ni jugak. Tu pom tahu dekat last2 minit. Punyalah kelam kabut diriku ini. Maklum la… bahas tak siap lagi, pastu, dapat berita yang ada exam usul feqh, so, bahas aku yang last2 tu, dengan cincai je aku buat. Haha.. tak bertanggungjawab langsung kan. Haha.. nasib baik bahas tu tulisan dia lawa. Haha…

Aku sekarang ni masih di awan awangan lagi. Tak tahu yang aku ni masih ada 2 bahas dan 2 exam utk minggu depan. Tapi, asyik dok dengan facebook je. Haha…sungguh hebat penangan facebook. Tu la, facebook ni…sugguh hebat si Yahudi ni. Aku pom tak ingat sape yang cipta. Facebook aku ada satu part bahagian mesej seseorang yang aku tak reply dan seseorang yang masih lagi belom reply mesej aku. Mestila aku tertunggu tunggu dia tu balas mesej dan someone tu mesti tertunggu aku balas mesej dia. Haha… sama2 rasa bila tak dibalas dan membalas mesej. Ok.. aku chaw dlu… nak study untuk sirah dan juga nahu. Haha…


Comments

Popular posts from this blog

LATA KAHSMIR DI JELI : TEMPAT WAJIB SINGGAH DI KELANTAN

  Acah-acah model Bollywood Tempat ini dikenali dengan Lata Kashmir yang terletak di Jeli. Cari saja di google maps, ‘Kashmir Jeli’. Google maps akan tunjukkan jalan betul-betul sampai di sini. Di sini adalah kawasan kampung dan akan nampak suasana kampung bila saja masuk simpang Batu Melintang. Lagi cantik kalau arusnya laju Pernah viral kerana tempatnya cantik dengan hamparan rumput menghijau. Kawasan ini pernah viral di instafamous dan juga page-page Facebook yang mengatakan tempat ini cantik menghijau. Tapi, untuk tidak menghampakan korang dan bukannya indah khabar dari rupa, awal lagi aku pesan yang tempat ini akan cantik bila rumputnya baru saja dipotong.  Korang jangan ingat yang rumput ini tumbuh dan tidak panjang-panjang. Nanti bila korang sampai ketika rumput panjang, jangan nak mengeluh. Kalau tak nak kecewa, sila bawa siap-siap mesin rumput di dalam bonet kereta.  Tempat di sana adalah yang tempat larangan dan sudah dipagar Tempat ini adalah kawasan kepunyaan TNB. Bila samp

RENEW LESEN MEMANDU DI PEJABAT POS MALAYSIA SEBAGAI WAKIL

Ini bila aku pergi sebelum pejabat pos buka lagi. Pukul 8.05 pagi Pagi tadi aku pergi ke Pejabat Pos Malaysia untuk memperbaharui aka renew lesen memandu. Tapi bukan lesen memandu aku la. Adik aku minta tolong aku untuk renew lesen memandunya memandangkan dia ni seorang yang sibuk bekerja. Sibuk la sangat sampai tak ada masa nak pergi pejabat pos. Disebabkan aku ni seorang abang yang baik hati lagi berdedikasi, maka aku dengan relanya sanggup untuk menolongnya. Ya lah. Adik sendiri. Tak kan tak nak tolong kan? DAH RAMAI YANG BERATUR Awal pagi lagi aku dah pergi. Pukul 8.05 minit pagi aku dah sampai di Pejabat Pos Pasir Mas, Kelantan. Masya Allah. Sungguh bersemangat dan sungguh berdisiplin anak-anak Pasir Mas kerana bila aku sampai tu, pejabat Pos masih lagi tutup tetapi orang yang beratur sudah ramai. 10 orang tu lebih la. Ini betul-betul menguji tahap kesabaran aku memandangkan aku selalu kalah dengan sabar bila melibatkan perlu beratur panjang.  Aku search google

HIKING BUKIT SALOR : VIEW MENAWAN, AWAN KARPET BERGULUNG-GULUNG

View di puncak Bukit Salor yang tidak mengecewakan Bagi sesiapa yang ingin hiking secara santai-santai, sambil jalan boleh sepak daun, Bukit Salor mungkin boleh dimasukkan dalam senarai. Pemandangannya sangat cantik. Kalau ada rezeki, viewnya nanti ada awan karpet dan dalam tebalnya awan karpet, boleh nampak Gunung Reng yang semacam berusaha untuk menampakkan dirinya. Rezeki dapat parking di starting point Sejak beberapa bulan yang lalu, tempat hiking sudah menjadi viral dan sudah menjadi kegilaan rakyat Malaysia. Tengok sahaja di Kelantan, Bukit Panau yang dulu sunyi dari pengunjung, kini siap dengan ada payung dan gerai seperti pasar tani. Semuanya gara-gara PKP yang berpunca dari COVID-19. Manusia jadi murung bila lama berkurung, dan bila saja diberi kelonggaran untuk bergerak, tempat-tempat sebegini menjadi tumpuan untuk melepaskan kemurungan kerana berkurung. Trek yang bersimen sehingga ke menara telekomunikasi Bukit Salor pun sama. Kini sudah menjadi tumpuan ramai manusia, lebih-