Petua Mencuci Hati..

Leave a Comment
Assalamualaikum kepada fans2 smua. Alhamdulillah dan syukur kepada Allah Taala kerana kita ni masih lg bisa dipertemukan.  MAsih lg hidup dan bernafas dgn baik. HAha...JAdi, utk hari jumaat ni, aku nk share sikit utk pengisian sama2 rohani kita ini. Kita tahu yg makanan utk tubuh fizikal kita ni adalah nasi, dan bg makanan rohani kita ialah tazkirah.Haha..aku bukan nk bg tazkirah ni..tapi, ala2 tazkirah la...Kita sama2 baca la ye..Huhu..

Aku hari ni ada terbaca petua mencuci hati oleh penceramah terkenal kita iaitu Datuk Dr. Hj Fadhzilah KAmsah. Datuk ni mmg dah terkenal dah kat Malaysia tu. BAnyak kajian dia yg blh pakai ni..Maklum la..ada pangkat doktor kan kat depan tu. Kat depan doktor tu ada pangkat datuk lg..Ape brg kalo tak leh nk percaya lg kan.?

Datuk Fadhzilah ni gak mmg bernas la isi yg dia bgtahu. Aku bukan nk promote dia dlm blog ni,.tapi tu la hakikat dia..yg mana baik kita ambik utk dapat manfaat kan..?HAha...Aku ambik artikel dia ni sal petua utk mencuci hati. HAti ni bukan bahan yg boleh main cuci dengan Dettol. Dia ni dok kat dalam, susah la kalo nk bedah, pastu basuh nga Dettol kan.?Nk upah doktor pom mahal kan.? JAdi, kita ambik alternatif yg Hj kita ni bg....

  • Hj bg tahu yg pertamanya kita perlu perbanyakkan solat dan banyakkan berdoa. Semasa berdoa tu, doakanlah " Ya Allah, bersihkan lah hati aku ini".. JAdi, insya Allah, Allah akan makbulkan doa kita kerana Allah sgt suka hamabnya yg meohon doa kpdnya. Setiap doa Allah akan makbulkan cuma tak tahu samada teruk dimakbulkan ataupun utk  masa2 yg akan di hadapan. JAdi korang kena tahu g kalo kita berdoa ni, tak rugi pom kalo sedikit.. Korang nk bersihkan hati ni, korang kena amal la... 
  • Utk cara yg kedua ini, Hj menggariskan yg kita perlu berselawat ke atas NAbi Muhammad S.A.W utk dapatkan hati yg cuci dan bersih. Ini adalah satu pelaburan yg sangat untung dan tidak akn rugi walaupun keadaan ekonomi tak menetu. Huhu..Sekurang2nya HAji mengatakan yg kita perlu berselawat sekurang2nya 100x sebelom tido. hj mengkhususkan selawat seblom tido. HAji menyatakan yg berselawat ke atas NAbi S.A.W ini dapat menenangkan fikiran, murah rezeki dan mencetuskan kasih syg di kalangan orang sekeliling kita. JAdi, kalo itu utk sebelom tido, tak salah kalo korang nk selawat pada bila2 masa pom sbb selawat ini tak ade masa yg khusus utk kita ucapakan. Tiap kali kita berselawat, 10x malaikat berselawat ke atas kita. Tgk tu, tak rugi kan..?Makin untung ada la...hehe..
  • Utk no 3 ni, adalah baca Quran. Korang semestinya sudah tahu yg Alquran adalah mukjizat yg kekal sampaila hari ini. Banyak kelebihan2 yg kita akan dapat dengan membaca Al Quran. JAdi, salah satunya adalah utk membersihkan hati kita yg kotor ini. Dengan penghayatan yg betol2 mendalam terhadap makna2 yg terdapat dalam Al Quran, tidak mustahil ianya dapat menyembuh hati kita yg kelam dengan maksiat2 duniawi ini. Tak rugi juga baca Al Quran ini kerana setiap huruf yg kita baca itu, akan dilipatgandakan oleh Allah Taala sebanyak 10x..Tgk tu, bukan main Maha PEmurahnya Allah Taalan utk hambanya. KAlo korang mls sgt nk baca Quran itu, kurang2 nya bacalah Surah Al-Ikhlas sebanyak 3 kali. Ada satu hadi yg mengatakan 3x baca surah Al-Ikhlas tu pahalanya umpama khatam satu Al Quran. 
Tu aku senaraikan 3 je dari banyak2 perkara yg Hj Kamsah bgtahu.. Aku bgtahu 3 je sbb nk bg korang peluang utk amalkan yg 3 tu. Kalo aku bg banyak2 pom.letih gak aku nk taip...k..aku chaw la dlu..wasalam..
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 komen:

Post a Comment

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda Biarpun Komen - Komen yang Mengguriskan Hati. :(

SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia