Player Arsenal Tip-Top...

Leave a Comment




Salam manis sebagai pembuka kata untuk post hari ini. Semalam sudah berlangsung perlawanan bola sepak international dan banyak negara yang terlibat dan ini tak mengganggu aku untuk menulis blog. Hahaha. Tidak perlu untuk aku memperkatakannya negara mana yang terlibat dengan satu persatu kerana terlampau banyak. Semalam juga terdapat perlawanan kelayakan untuk ke piala dunia dan kat negara mesir ini telah menjadi riuh dan bising dengan sorokan kaum-kaum Arab Mesir apabila negaranya menang dan secara automatiknya dapat pergi ke Afrika untuk World Cup 2010 iaitu pada tahun depan. Apakah betul Mesir dapat melangkah masuk ke World Cup..?? Dalam permainan bola sepak, pasukan yang menang semestinya dianggap menang walaupun dengan hanya satu mata atau pun dengan hanya gol sendiri, ianya tetap dikira menang. Ianya mungkin disebabkan nasib yang menyebelahinya dan sudah tetu ianya ketetapan daripada Allah Taala. Sebagai contoh, pasukan Man U sering kali menang dengan gol nasib. Tapi, nak buat macam mana kan sebab menang dengan gol nasin pom masih dikira 3 mata. Yang tak tahannya, penyokong-penyokong fanatik diorang ini mengatakan yang Man U menang dengan gol lawa dan permainan pom permainan dengan corak permainan yang lawa. Tidakkah para penyokong ini menipu diri mereka sendiri..?? Aku nak buat macam mana tau kat penyokong Man U ini kerana diorang seolah-olah tidak mahu menerima hakikat yang team yang mereka sokong tu bukannya sedap sangat pom. Kadang-kadang aku bermonolog sendirian di kamarku, memikir tentang nasib perjalanan Man U dan juga para penyokongnya..??


Para penyokong Man U tidak nampak kah yang Arsenal FC mempamerkan permainan yang bermutu dan setaraf dengan pasukan bola sepak no. 1 di dunia..?? Hahaha.. tatkala membaca post ini, mesti ada debaran dan perasaan marah yang membuak-buak di dalam dada fans Man U. Tapi korang kena belajar terima hakikat yang ini bukan zaman C.Ronaldo ataupun yang dulunya dikenali dengan CR7. Kalau korang yang pernah main game master league kat PES 2010 mesti korang perasan yang Man U membeli balik CR7. Hahaha.. bukan aku nak membawa masuk fantasi ke alam realiti, tetapi ingin aku katakan yang bukan setakat di alam reliti tetapi di alam fantasi pom masih tidak puas hati dengan pemergian ronaldo dari Man U. Ternyata kepergian Ronaldo dari Man U memberi impak yang besar dan boleh juga diistilahkan dengan impak maksima. Hahaha.. Apa macam Man U..??


Berbalik kepada psukan mesir tadi, gol yang team mereka perolehi ialah hasil daripada jaringan Zaki seawal minit ke-2 dan juga gol kedua diperolehi daripada Meteb pada masa tambahan. Sememangya Arsene Wenger mengakui yang penting untuk memperolehi gol pada minit yang awal kerana ini dapat menaikkan morak dan juga motivasi pemain-pemain. Wenger amat menitik beratkan gol pertama dan tahu yang anak didiknya pasti tak bermaya sekiranya gawangnya dibolosi dahulu oleh pihak lawan.Pemain Arsenal yang berasal daripada Brazil dan bermain untuk negara Croatia menyumbangkan 2 gol pada perlawanan semalam. Bisa Eduardo sememangnya tidak pernah hilang selepas injurt selama setahun lebih saat tulang kakinya patah. Tetapi bisanya itu tidak menyinar seperti sebelum ini. Mungkin Eduardo memerlukan masa. Jadi kita sama lihat prestasi Eduardo dan sememangnya Wenger amat mengharapkan penyerang yang dianggap sebagai musang di dalam kotak. Wolf in the Box. Hahaha.. Ada ke gelaran macam itu unutk pemain Man U..??


Seorang lagi pemain Arsenal yang menyumbang gol untuk ngaranya semalam ialah pemain bek tengah yang menggantikan posisi Toure iaitu Vermaelan. Namun begitu, nama popularnya ialah Mael. Hahaha, Mael telah menyumbangkan satu gol kepada negaranya iaitu Belgium dan semestinya menambahkan lagi kepercayaan Wenger terhadapnya. Sememangnya Wenger seorang yang bijak dan profesional dalam membeli pemain ketika untuk satu-satu pasukan. Walaupun ramai yang mengulas Wenger ni kedekut dan kupik hanya dengan membeli pemain yang berbajet rendah dan tidak berprofil tinggi, namun inilah kehebatan dan keistimewaan Wenger kerana dia membeli pemain dengan harga rendah tetapi mempunyai potensi yang besar. Cuma kekurangganya ialah kurang dari segi pengalaman je. tapi tak mengapa kerana pengalaman itu boleh dicari contohnyadengan banyak berjalan kerana. Ini sesuai dengan pepatah Melayu kuno, "jauh perjalanan luas pengalaman". Ini dilakukan oleh Wenger dengan membawa pemain-pemain mudanya ketika pemain senior mempunyai perlawanan di luar stadium Emirates. Hahaha.. Ramai lagi pemain Arsenal yang ingin aku ulas, tetapi, post ini sudah panjang dan mestia da yang tak menyukai membaca posting yang panjang-panjang. Jadi, kita tunggu post lain pulak. Post lain mungkin ditulis oleh peminat Arsenal yang namanya Begah seiras dengan nama Fabregas. Jadi, kita sama -sama tunggu. Wait and see....Salam Pantai timur.


Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 komen:

Post a Comment

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda Biarpun Komen - Komen yang Mengguriskan Hati. :(

SETIAP DARIPADA PENULISAN ADALAH KARYA PEMILIK BLOG KECUALI YANG DINYATAKAN. Powered by Blogger.

OWNER

My photo

Tanam Anggur Hijau | Kelantan | Malaysia